Wat is er nieuw

JBL Led Solar (Heftige Alg groei)

WJBS

Member
Lid geworden
7 januari 2024
Leeftijd
33
Hallo Allen,

Poos geleden overgestapt naar echte planten (gelukkig).
Echter merk ik dat mijn afstelling van de JBL Led Solar zorgt voor heftige algengroei.
Ik heb de uren al verminderd, echter vermoed ik dat het aan de afstelling van de lampen licht.
De percentages tussen warm/koud licht en de verhoudingen tussen rood,groen,blauw licht.
Wat zijn jullie ervaringen? Of helpende afstellingen voor jullie?

Bijlagen

• PXL_20240825_174145194.MP.jpg
    PXL_20240825_174145194.MP.jpg
    3.3 MB · Weergaven: 34
Ik denk niet dat de afstelling/verdeling van het licht de oorzaak is van de algen.
Je moet meer denken aan de intensiteit van de belichting.
Weet je de exacte spec van je Solar, en op hoeveel procent staat ie, en voor hoelang en weet het aantal lumen?
En de stukken hout die je gebruikt lijken mij niet echt aquarium-proof, gezien de schors die er nog op zit?

Zo staat de intensiteit op dit moment
2200 lumen meende ik

Bijlagen

• Screenshot_20241222-224741.png
    Screenshot_20241222-224741.png
    71.5 KB · Weergaven: 16
Beste @WJBS

Even een vraagje. Misschien heb je een jbl solar led natur en ook een JBL Solar led effect.

Wat zijn de afmetingen van de jbl solar natur die je hebt want het maximaal lumen houdt daarmee verband en ook de kleur van het licht bij een instelling van 4000K.

Hoeveel liter is de bak want anders zegt 2202 lumen niet zoveel. Ik zie dat je vooral op de Anubia alg hebt en die houden van een beschutte plek met weinig licht.

Laatst bewerkt:
Beste @WJBS

Even een vraagje. Misschien heb je een jbl solar led natur en ook een JBL Solar led effect.

Wat zijn de afmetingen van de jbl solar natur die je hebt want het maximaal lumen houdt daarmee verband en ook de kleur van het licht bij een instelling van 4000K.
Hallo de afmeting van de Led Solar nature is 742mm.

Aantal liter van de bak is 126 liter.

Dan kom je, met een 45% vermogen, ongeveer uit op 15 lumen per liter. Dat betekend dat het licht niet verantwoordelijk is voor de algengroei.

Dus om de oorzaak te achterhalen hebben wel meer info nodig.
Waterwaarden, bodemopbouw, plantbemesting, CO2 etc

Dan kom je, met een 45% vermogen, ongeveer uit op 15 lumen per liter. Dat betekend dat het licht niet verantwoordelijk is voor de algengroei.

Dus om de oorzaak te achterhalen hebben wel meer info nodig.
Waterwaarden, bodemopbouw, plantbemesting, CO2 etc
Waterwaardes zie foto.
Bodembedekking zand van de Hornbach gecombineerd met Aquasoil.
Plant bemesting zijn root tabs.
Ik voeg geen CO2 toe.

Bijlagen

• Screenshot_20241223-172542~2.png
    Screenshot_20241223-172542~2.png
    132.8 KB · Weergaven: 7
Hallo Allen,

Poos geleden overgestapt naar echte planten (gelukkig).
Echter merk ik dat mijn afstelling van de JBL Led Solar zorgt voor heftige algengroei.
Ik heb de uren al verminderd, echter vermoed ik dat het aan de afstelling van de lampen licht.
De percentages tussen warm/koud licht en de verhoudingen tussen rood,groen,blauw licht.
Wat zijn jullie ervaringen? Of helpende afstellingen voor jullie?
Er is een belangrijk verschil tussen lichtduur en lichtsterkte!! Wanneer je eens kijkt bij de online planten aanbieders geven ze altijd ook, naast alle gegevens voor een goede groei, de lichtvraag aan. Het gaat dan altijd over de lichtsterkte!! De lichtduur hou je op zo'n 8 uur exclusief eventuele dimtijden. De beste Kelvinwaarde voor je verlichting is zo ongeveer 4500K wat dan weer overeenkomt met het middaglicht. Planten vragen verhoudingsgewijs het meest naar rood licht en in wat mindere mate naar blauw licht. Groen licht wordt voor een groot deel terug gekaatst en is van minder belang. Rood licht dring minder ver door in water waar blauw licht wat dan weer dieper komt. Vandaar dat men vaak een balk met het meeste rood licht achterin een bak hangt immers daar staan ook de hoogste planten. Balken met meer blauw kunnen dan voorin waar over het algemeen lagere planten staan. Maar hou je gemiddelde kleur, je lichtspectrum, op zo'n 4500 kelvin. Kies je voor een hoge lichtsterkte ontkom je niet aan extra CO2 toevoegingen. Wil je dat niet moet je de plantenkeus beperken tot een gemiddelde lichtsterkte vraag.

Te weinig plantmassa, ongeschikt hout, combinatie zand en aquasoil. Roottabs in aquasoil, geen waterkolombemesting en een koolstofgebrek.
Dat zijn de redenen voor slechte plantengroei en algvorming.

Ik verwacht als je een lichte waterkolombemesting gaat gebruiken, je hout gaat vervangen, een koolstofbron gaat gebruiken en wat meer snelgroeiers dat het al een stuk beter zal gaan :thumbs:

Te weinig plantmassa, ongeschikt hout, combinatie zand en aquasoil. Roottabs in aquasoil, geen waterkolombemesting en een koolstofgebrek.
Dat zijn de redenen voor slechte plantengroei en algvorming.

Ik verwacht als je een lichte waterkolombemesting gaat gebruiken, je hout gaat vervangen, een koolstofbron gaat gebruiken en wat meer snelgroeiers dat het al een stuk beter zal gaan :thumbs:
Bedankt voor alle tips! Ga er zeker naar kijken. Hout ga ik de schors verwijderen. Heb het bij een aquarium zaak gekocht, maarja die moeten ook geld verdienen blijkt maar weer.
Gelukkig groeien de planten wel als een malle! Maar genoeg tips om iets mee te doen.

Heb het bij een aquarium zaak gekocht, maarja die moeten ook geld verdienen blijkt maar weer.
Eigenlijk is het eenvoudig; als er schors aanzit of het 'verpulverd' bij een beetje kracht dan is het niet aan te bevelen voor in je bak. Dit in het kader wat betreft algvorming.

En helaas staat de gemiddelde aquariumwinkel nu niet echt bekend wat betreft diepgaande kennis van de hobby.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.
Maar veel artikelen in de winkel worden mede bepaald door een merk gebonden vertegenwoordiger met gladde verkooppraatjes.
En dat zijn per definitie niet altijd de 'juiste' spullen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan