Jbl manado + jbl aquabasis


S

Syl1990

Guest
Ik heb zojuist
Jbl manado besteld als jbl aquabasis
Ik ben van plan dit over een paar maanden te gaan gebruiken
In me oase 400

maar omdat ik niet zomaar wat er in wil gooien ga ik het eerst gebruiken in me kleine scape bakje 30x30x30

De reden dat ik geen spil gebruik is omdat in dit nu 3 x geprobeerd heb en 3 x ellendig is afgelopen

ondanks dat ik de ei methode toepaste
En elke week grote waterwissel deed
Deden de algen het beter dan de planten

de voornaamste reden om nu voor de jbl producten te kiezen
Is de uitstraling
Geometrie van de korrel
En het licht absorberen vermogen

naar wat kan ik nu meer verwachten

is het het echt licht absorberend of gelijk aan dat van soil

moet ik alsnog plantenvoeding toevoegen ondanks dat ik een voedingsbodem gebruik
 
iemand moet toch iets er over kunnen vertellen?
 
Ik gebruik geen JBL producten. Enige dat ik altijd hier voorbij zie komen is dat mensen met manado ook een bak algen hebben; maar wie weet doen die iets fout.
Wat de absorberende eigenschappen zijn, geen idee. Aquabasis lijkt me verder wel gewoon soil.
Plantenvoeding moet je uiteraard blijven gebruiken omdat planten het merendeel van hun voeding uit de waterkolom halen, bovendien verleng je daar de levensduur van je soil mee.

Grote waterwissels en EI staan niet garant voor geen alg hebben; als je daar last van bent blijven houden, zal je nog meer info moeten geven zoals je waterwaarden, temperatuur, filter, bezetting, belichting, co2, etc.
 
Ik gebruik geen JBL producten. Enige dat ik altijd hier voorbij zie komen is dat mensen met manado ook een bak algen hebben; maar wie weet doen die iets fout.
Wat de absorberende eigenschappen zijn, geen idee. Aquabasis lijkt me verder wel gewoon soil.
Plantenvoeding moet je uiteraard blijven gebruiken omdat planten het merendeel van hun voeding uit de waterkolom halen, bovendien verleng je daar de levensduur van je soil mee.

Grote waterwissels en EI staan niet garant voor geen alg hebben; als je daar last van bent blijven houden, zal je nog meer info moeten geven zoals je waterwaarden, temperatuur, filter, bezetting, belichting, co2, etc.
de waardes waren toen
ph 6.8
kh 6
gh 7
po4 0.5
no3 20
FE 0
hangon filter aquaclear 20
deze word deze week nog vervangen voor een oase bioplus 50 die ik nog iets ga aanpassen
verlichting twinsstar 30b
op 60% intensiteit 7 uur licht
co2 25 mg
23 graden

ben er mee bekend dat de soil fosfaat en nitraat absorbeert
maar hier was niet tegen op te werken
 
Twinstar 30B geeft maar 9 watt, en dan op 60% en maar 7 uur, geeft planten weinig kans om te groeien. Ik zou 'm op 100% en 8u zetten, zeker als je co2 toevoegt.
 
Twinstar 30B geeft maar 9 watt, en dan op 60% en maar 7 uur, geeft planten weinig kans om te groeien. Ik zou 'm op 100% en 8u zetten, zeker als je co2 toevoegt.
des te hoger ik de verlichting zetten des te meer draadalt er kwam
maatgoed ik ga nu ff compleet restten en meteen op 100% licht beginnen en 8 uur licht
 
Ik heb Manado jaaaaaaaren geleden gebruikt. Bijna onmogelijk plantjes in vast te zetten (dingen steeds weer drijven), en Manado vloog er dan ook heel snel weer uit. Kan ook Calcium afgeven.
 
Ik heb Manado jaaaaaaaren geleden gebruikt. Bijna onmogelijk plantjes in vast te zetten (dingen steeds weer drijven), en Manado vloog er dan ook heel snel weer uit. Kan ook Calcium afgeven.
dit heb ik ook uit andere berichten begrepen
toch heb ik ook prachtige bakken gezien met manado
het is ook maar een experiment
als het niet bevalt dan komt het niet in de 400 liter bak
 
Ook bij de door jouw gekozen bodem kan het nodig zijn om, afhankelijk van de plantsoorten bemesting toe te voegen. In ieder geval via de waterkolom. In je oude metingen zie ik dat je in ieder geval een fosfaat tekort had. Waar je mee zou moeten beginnen is je licht gedurende 8 uur af te stellen op de vraag van je planten. Wanneer er dan toch algen verschijnen is altijd te herleiden waar je ergens een tekort in je bemesting hebt.
 
Ook bij de door jouw gekozen bodem kan het nodig zijn om, afhankelijk van de plantsoorten bemesting toe te voegen. In ieder geval via de waterkolom. In je oude metingen zie ik dat je in ieder geval een fosfaat tekort had. Waar je mee zou moeten beginnen is je licht gedurende 8 uur af te stellen op de vraag van je planten. Wanneer er dan toch algen verschijnen is altijd te herleiden waar je ergens een tekort in je bemesting hebt.
licht zal ik nu gewoon 8 uur laten draaien
het fosfaat probleem probeerde ik op te lossen door dat extra toe te voegen zodat ik op een waarde van 2 zat
binnen 20 was het alsnog zo goed als verdwenen
 
licht zal ik nu gewoon 8 uur laten draaien
het fosfaat probleem probeerde ik op te lossen door dat extra toe te voegen zodat ik op een waarde van 2 zat
binnen 20 was het alsnog zo goed als verdwenen
Je lichtsterkte (intensiteit afgestemd op je plantenbestand!) is in dezen het belangrijkste waar je dan ook als eerste voor zou moeten zorgen dat dit op orde is. En dát pas je dan gedurende minimaal 8 uur, excl. dimtijden, per dag toe.
 
Je lichtsterkte (intensiteit afgestemd op je plantenbestand!) is in dezen het belangrijkste waar je dan ook als eerste voor zou moeten zorgen dat dit op orde is. En dát pas je dan gedurende minimaal 8 uur, excl. dimtijden, per dag toe.
ik ga er mee aan de slag
 
Je lichtsterkte (intensiteit afgestemd op je plantenbestand!) is in dezen het belangrijkste waar je dan ook als eerste voor zou moeten zorgen dat dit op orde is. En dát pas je dan gedurende minimaal 8 uur, excl. dimtijden, per dag toe.
maar moet ik dan niet me licht weer opbouwen aangezien dit als ware een nieuwe opstart zal wezen met nieuwe planten
 
des te hoger ik de verlichting zetten des te meer draadalt er kwam
maatgoed ik ga nu ff compleet restten en meteen op 100% licht beginnen en 8 uur licht
Als je draadalg kreeg, was je co2 niet afdoende of niet goed genoeg gedistribueerd.

maar moet ik dan niet me licht weer opbouwen aangezien dit als ware een nieuwe opstart zal wezen met nieuwe planten
100% 8u kun je per direct doen. De rest stem je daarop af namelijk.
 
Als je draadalg kreeg, was je co2 niet afdoende of niet goed genoeg gedistribueerd.


100% 8u kun je per direct doen. De rest stem je daarop af namelijk.
ik had het altijd anders begrepen maar oké mooi
dan ga ik morgen met alles aan de slag
hopen dat alles gaat lukken met de manado
 
ik had het altijd anders begrepen maar oké mooi
dan ga ik morgen met alles aan de slag
hopen dat alles gaat lukken met de manado
Dan heb je het verkeerd begrepen vrees ik. Het is ook maar net hoe iemand ernaar kijkt; men kan ook zeggen dat je teveel licht geeft tov je bemesting en co2, maar 8u verlichting is redelijk de norm, je lamp op 100% zetten is het beste om je planten een goede kans op groei te geven, voorwaarde is afdoende co2 en bemesting natuurlijk. In principe dim je je lamp alleen als je geen co2 toevoegt en anders algen bemerkt die normaliter kenmerkend zijn voor co2 tekorten. Zie ook deze link https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato
 
Dan heb je het verkeerd begrepen vrees ik. Het is ook maar net hoe iemand ernaar kijkt; men kan ook zeggen dat je teveel licht geeft tov je bemesting en co2, maar 8u verlichting is redelijk de norm, je lamp op 100% zetten is het beste om je planten een goede kans op groei te geven, voorwaarde is afdoende co2 en bemesting natuurlijk. In principe dim je je lamp alleen als je geen co2 toevoegt en anders algen bemerkt die normaliter kenmerkend zijn voor co2 tekorten. Zie ook deze link https://greenaqua.hu/en/alga-tajekoztato
ik geef zelf altijd het advies langzaam op te voeren met een opstart
beginnend met 6 uur uur en 70% intensiteit
dit elk weekend opvoerend naar 100% en 8 lichteren
maar dan gaat het wel over sterke verlichting
ben misschien een beetje doorgeslagen met het simpele lampje wat ik nul zelf gebruik
 
ik geef zelf altijd het advies langzaam op te voeren met een opstart
beginnend met 6 uur uur en 70% intensiteit
dit elk weekend opvoerend naar 100% en 8 lichteren
maar dan gaat het wel over sterke verlichting
ben misschien een beetje doorgeslagen met het simpele lampje wat ik nul zelf gebruik
Ben ik geen fan van. Je planten moeten dan al wennen aan een nieuwe situatie en je gaat dat dan weken langer maken door iedere week een klein beetje je licht bij te stellen. Gewoon patsboem in 1x 100% en co2 erop. Heb je in-vitro planten, dan gelijk normaal ferts erbij, heb je die niet, dan kun je daar iets rustiger aan mee doen.
 
zojuist thuis gekomen en vol goede moed de manado in een emmer gedaan om te spoelen
de helft van de zak wou al niet zinken dus normaal spoelen zat er al niet in
beker voor beker spoelen
bij de kleinste stroom water in de emmer stuift de manado al weer naar boven

met weinig water in de emmer lijkt het vrij compact maar bij een laag van 10 cm water is het alles behalve compact

soil is al lastig met planten in de begin fase
maar deze manado is gekkenwerk
dit gaat een te grote bron van ergernis worden

wel ben ik blij dat ik het eerst uitgeprobeerd heb

maar nu heb ik nog steeds geen idee wat voor bodem ik moet gaan gebruiken in de 400 liter bak
met me huidige ervaringen met soil zie ik soil niet zitten

filterzand vind ik niet mooi

dus er blijft niet veel over dan grind

of zie ik nog een product over het hoofd
 
Je kan eens kijken naar Aquasand van de Hornbach en dan gericht voeding bij de wortels bijvoegen.
 
maar moet ik dan niet me licht weer opbouwen aangezien dit als ware een nieuwe opstart zal wezen met nieuwe planten
Wanneer je met nieuwe, andere, planten begint kan dit inderdaad betekenen dat je je lichtsterkte moet aanpassen aan wat dan je plantenkeuze is.
 
Ik denk niet dat je probleem in de soil zit hoor, eerder in hoe je met verlichting / ferts / co2 bent omgegaan.
 
dat geloof ik ook
ik ben alleen als de dood dat het weer zal gebeuren als ik voor soil kies
als ik weer voor soil ga dan neem ik dit keer ada
 
de beste remedie tegen opstart algen is niks doen. gewoon poetsen en je onderhoudsroutine volhouden dan verdwijnen ze vanzelf.

ik heb veel licht, weinig co2 en weinig voeding, zou een garantie moeten zijn voor idioot veel algen, had ik ook tijdens de opstart, maar nu praktisch alg vrij. Er is geen enkele bodem ( of verlichting, of co2-niveau, of bemestingsregime) waardoor je geen algen zult hebben. Soil was nooit het probleem en manado dus ook niet de oplossing. Los daarvan kun je er opzich een prima aquarium mee inrichten.

ik vind de JBL bodem waardeloos om in te planten, en extreem lelijk. maar dat is een kwestie van smaak.
 
de beste remedie tegen opstart algen is niks doen. gewoon poetsen en je onderhoudsroutine volhouden dan verdwijnen ze vanzelf.

ik heb veel licht, weinig co2 en weinig voeding, zou een garantie moeten zijn voor idioot veel algen, had ik ook tijdens de opstart, maar nu praktisch alg vrij. Er is geen enkele bodem ( of verlichting, of co2-niveau, of bemestingsregime) waardoor je geen algen zult hebben. Soil was nooit het probleem en manado dus ook niet de oplossing. Los daarvan kun je er opzich een prima aquarium mee inrichten.

ik vind de JBL bodem waardeloos om in te planten, en extreem lelijk. maar dat is een kwestie van smaak.
dat heb ik ook op een gegeven moment gedaan niks doen
binnen een week zat de hele pomp onder
de bodem de planten stenen
eigenlijk alles wel
en dan niet wat vlekjes maar echt wieren

het zal een gebeurtenis van meerdere factoren
voornamelijk het filter
vanwege dat dit filter maar een sponsje heeft en een klein zakje met biologisch materiaal
heb dan ook een nieuw pompje besteld
met een groter volume voor meer biologisch materiaal
 
Ik zou je eigenlijk willen aanraden om eens een aantal tutorials van Green Aqua op YouTube te gaan kijken. Zij leggen veel uit over filters, gebruik van soil, lampen, etc. :)
 
Ik zou je eigenlijk willen aanraden om eens een aantal tutorials van Green Aqua op YouTube te gaan kijken. Zij leggen veel uit over filters, gebruik van soil, lampen, etc. :)
was ik gisteren toevallig mee begonnen
vanavond ga ik weer verder
 

Terug
Bovenaan