Jbl nitraat test aflezen


judithv

Well-known member
Lid geworden
5 november 2023
Berichten
110
Leeftijd
33
Oke even een hele domme vraag maar ik heb het boekje nu meerdere malen gelezen en ik kom er niet uit. Wij hebben van JBl een testkoffer om onder andere de nitraat te meten. Nu staan er 2 mogelijke uitslagen in de tabel. Ik las elke keer de bovenste af, maar ik begin me af te vragen of ik niet het onderste getal moet hebben aangezien die in de inkeping te lezen is šŸ«£ het maakte in het begin niet zoveel uit aangezien de waardes zo laag waren maar het begint nu wel uit te maken. Daarnaast maakt de bovenste rij zulke grote stappen dat het nog lastig is om te bepalen hoe hoog de nitraat is boven de 5.

Ik stuur even wat foto's mee die mijn vraag hopelijk duidelijker maken.
 

Bijlagen

  • 20231129_194451.jpg
    20231129_194451.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 42
  • 20231129_194421.jpg
    20231129_194421.jpg
    983.5 KB · Weergaven: 48
Je zou de bovenste moeten hebben, aangezien het vistekentje aan de linkerkant --naar ik aanneem-- voor zoetwater staat. :) Die inkeping zal er wellicht zijn om de testuitslag leesbaar te maken voor de zoutwaterfans onder ons.
 
Wat ik ervan zo snel op internet erover zie, is de bovenste rij (die met het siervisje) van toepassing voor zoetwateraquariua, de middelste voor vijvers en de onderste (met de zeester) voor zoutwateraquaria.
Kennelijk zit er een correctie in verwerkt voor storende factoren afkomstig van het water.
 
Inderdaad de plaatjes die ernaast staan zijn voor gezelschapsaquarium, vijver en zeeaquarium. Met de daarbij behorende goede en foute marges maar ik blijf het vreemd vinden dat er dus 2 verschillende uitslagen zijn terwijl het aantal mg/liter toch hetzelfde moet zijn. Daarnaast vreemd want de druppeltest zou nauwkeurig moeten zijn maar met stappen van 5 naar 15 naar 30 vind ik alles behalve nauwkeurig. Daar kun je toch nog weinig mee šŸ¤”
 
Dan leest die van Colombo makkelijker af met 0,2,5,10 en 25mg. Maar goed het blijven maar indicaties hoor.
 
ik blijf het vreemd vinden dat er dus 2 verschillende uitslagen zijn terwijl het aantal mg/liter toch hetzelfde moet zijn. Daarnaast vreemd want de druppeltest zou nauwkeurig moeten zijn maar met stappen van 5 naar 15 naar 30 vind ik alles behalve nauwkeurig. Daar kun je toch nog weinig mee šŸ¤”
Ik lees online dat de uitslag in zout water beĆÆnvloed wordt door het hogere gehalte aan chloride. Die stof zorgt ervoor dat de test minder snel roodkleurt. Je moet dus een bepaalde correctie toepassen (zoals Lysia ook aangeeft) om die meetwaarde kloppend te krijgen.

Verder is het met dit soort testen inderdaad lastig om een exact nitraatgehalte af te lezen. Dat is een beetje de beperking van de gebruikte indicatievloeistof (als dat het goede woord is) en het vermogen van onze ogen om kleurschakeringen uit elkaar te houden.

Meer zekerheid heb je met professionelere tests, maar die zijn gelijk ook megaduur.
 
In ieder geval een duidelijk antwoord van jullie allemaal dat ik naar de bovenste moet kijken. Bedankt allemaal šŸ¤—
 
Inderdaad de plaatjes die ernaast staan zijn voor gezelschapsaquarium, vijver en zeeaquarium. Met de daarbij behorende goede en foute marges maar ik blijf het vreemd vinden dat er dus 2 verschillende uitslagen zijn terwijl het aantal mg/liter toch hetzelfde moet zijn. Daarnaast vreemd want de druppeltest zou nauwkeurig moeten zijn maar met stappen van 5 naar 15 naar 30 vind ik alles behalve nauwkeurig. Daar kun je toch nog weinig mee šŸ¤”
Nitraat gehaltes kennen dan ook een wat groter getal. Dus het valt wel mee met die nauwkeurigheid. Zo is een gebruikelijke waarde bijvoorbeeld 20. Waar dan een fosfaat level met een veel lager getal wordt uitgedrukt. Bij een nitraat hoogte van 20 kan dan bijvoorbeeld een fosfaat hoogte van 2. Maar het verschil in een nitraat waarde van 20 of 25 bijvoorbeeld is niet zo groot.
 
Dan leest die van Colombo makkelijker af met 0,2,5,10 en 25mg. Maar goed het blijven maar indicaties hoor.

Ik lees online dat de uitslag in zout water beĆÆnvloed wordt door het hogere gehalte aan chloride. Die stof zorgt ervoor dat de test minder snel roodkleurt. Je moet dus een bepaalde correctie toepassen (zoals Lysia ook aangeeft) om die meetwaarde kloppend te krijgen.

Verder is het met dit soort testen inderdaad lastig om een exact nitraatgehalte af te lezen. Dat is een beetje de beperking van de gebruikte indicatievloeistof (als dat het goede woord is) en het vermogen van onze ogen om kleurschakeringen uit elkaar te houden.

Meer zekerheid heb je met professionelere tests, maar die zijn gelijk ook megaduur.

Dan vraag ik mij het volgende af,
Als je zoekt op het forum wordt er vaak gezegd dat test stripjes voor het bepalen van je waardes liever niet te gebruiken, deze kunnen soms een verkeerde waarde bepaling aangeven.
Nu zijn er goede en slechte druppel testen, en dit geldt voor de test stripjes.

Volgens mij bieden beide een inschatting van je waardes, zowel druppel als met strip. ( en de scherpe van je ogen :) )
ik ben benieuwd hoe jullie dit zien.
Een stripje geeft snel een indicatie van je waardes, zijn deze proportioneel opeens anders dan een extra controle met een druppeltest aan te raden.
 
Tja goed en slechte druppels staat denk ik los van het aflezen en de waarden die op de kleurenkaart staan. Onderling verschil zal er zeker zijn want het is een indicatie dus een exacte meting heb je niet maar ik denk wel betrouwbaarder dan met strips.
 
Als ik mijn aquarium niet vertrouw op NO2 of NH3, dan doe ik gauw een stripje. Geeft die aan dat er inderdaad iets niet klopt, bevestig (of ontken) ik dat met de druppeltest. Of ga ik meteen over op een waterwissel.
Meestal doe ik wekelijks een druppeltest op NO3, PO4 en Fe, en pas daar mijn plantenvoeding voor die week op aan.
Dus als je een striptest hebt, hoef je die niet direct weg te gooien, maar om op die incidentele metingen nu die testjes te kopen, lijkt me niet nodig.
 
Ik heb me daar ook wel over verbaasd bij de JBL test. Men stuurt meestal op verhouding 1:10. Maar de NO3 test is vrij grof en gaat dacht ik zelfs tot 100, terwijl de PO4 test maar tot 1.8 gaat.
Ik zou dat ook anders hebben ingericht. dat stuk had Colombo beter
 
Normaliter hebben we niet hoge po4 waarden in de bak en stel je gaat uit van max 2 dan zou je op 20 nitraat zitten maar ja men heeft er toch voor gekozen om de schaal van de nitraat veel hoger te maken. Dat staat denk ik helemaal los van die 10/1mg.
 
Als ik mijn aquarium niet vertrouw op NO2 of NH3, dan doe ik gauw een stripje. Geeft die aan dat er inderdaad iets niet klopt, bevestig (of ontken) ik dat met de druppeltest. Of ga ik meteen over op een waterwissel.
Meestal doe ik wekelijks een druppeltest op NO3, PO4 en Fe, en pas daar mijn plantenvoeding voor die week op aan.
Dus als je een striptest hebt, hoef je die niet direct weg te gooien, maar om op die incidentele metingen nu die testjes te kopen, lijkt me niet nodig.
Je aquarium niet vertrouwen op waterwaarden die je door metingen verkrijgt? Nee, daar heb ik me nooit druk over gemaakt. Waarschijnlijk had ik ook wel schommelingen al zullen die nooit groot geweest zijn aangezien ik dagelijks exact doseerde en mij dus niet met EI bezighield. Maar veel belangrijker, ik keek ook al door interesse naar mijn planten, en daar kunnen metingen niet tegenop. Dat moet je leren, ik geef het onmiddellijk toe, maar door dat ook te doen krijg je ervaring. Door alleen te vertrouwen op metingen ga je de kijk op planten snel missen. Maar goed, dat is dan gelukkig ook alleen mijn mening waar niemand het mee eens hoeft te zijn.
 
Als ik mijn aquarium niet vertrouw op waterwaarden, bedoel ik dat mijn vissen zich niet gedragen zoals ze zouden moeten. En ik geef ogenblikkelijk toe dat dat niet vertrouwen steeds minder vaak voorkomt. Het is ook meer iets voor beginnende aquarianen, die nog niet weten wat er gebeurt en hoe het eruitziet als hun bak ontspoort. Op een gegeven ogenblik weet je wat er mis is, hoe ernstig het is, en wat je er aan kunt/ moet doen. Maar ook dat moet je leren.
Ook naar planten kijken en hun gebreksverschijnselen herkennen op het oog kun je niet zonder voorkennis.
 

Terug
Bovenaan