JBL PH control touch


Ben ter info uit de handleiding van jbl
Voorbereiding
Gebruik de samen met de JBL PROFLORA pH Sensor + Cal geleverde kalibreervloeistoffen
en cuvetten. Vul na elkaar een aparte kalibratiecuvette tot aan het 10 ml streepje met:
bufferoplossing pH 7,00, bufferoplossing pH 4,00 en gedeïoniseerd water (JBL-Dest). Om
verwisseling te voorkomen zijn de bufferoplossingen gekleurd met een indicator. Steek de
kalibratiecuvetten in de drie grote openingen van de kalibratiestandaard zodat ze steviger
staan. Maak de schroefverbinding van het bewaarbuisje van de sensor ongeveer één
omdraaiing los en trek de sensor eruit. Steek de sensor samen met de temperatuursensor
in de kalibratiecuvette
met gedestilleerd water, beweeg het geheel een beetje heen en
weer en laat de twee sensoren erin. Aangezien de meting van de pH en de kalibratie
afhankelijk zijn van de temperatuur is het belangrijk dat de twee sensoren altijd tegelijk in de
kalibratievloeistof ondergedompeld zijn.
De juiste ph waarde wordt dus in combinatie met de temperatuur bepaald werkt de temperatuur niet meer afijn je berijpt wat ik bedoel

Dit maakt de boel voor een aquariaan wel nodeloos ingewikkeld zeg.

Dat we dit op een laboratorium doen, das 1. Maar thuis.

Tussen 15 en 25 graden zit ook niet veel verschil.

Zie plaatje.

EA3D32F9-AB03-4BF8-A48F-897D9C2A3DA8.jpeg
 
Ben er nog niet helemaal over uit. Zou een permanente ph monitor evt ook een optie zijn? Zal wat meer klooien zijn in het begin maar ik kan wel zien wat er met de ph gebeurt gedurende de dag/nacht. Hierdoor kan ik handmatig de afstelling er ook op aanpassen. Een ph controller neemt natuurlijk bijna alles uit handen alleen zit ik met beperkte ruimte in mijn overvolle meubel door de al aanwezige techniek.
 

Terug
Bovenaan