Wat is er nieuw

jbl pomp aanpassen voor garnalen

Leon1988

Well-known member
Lid geworden
12 augustus 2014
Hallo ik wil binnenkort garnalen gaan houden heb de bak al een tijdje draaien. Na aanleiding van een aantal mensen geprobeerd mijn pomp aan te passen. Hebben jullie een idee of dit gaat werken? Ik heb horrengaas gebruikt de gaatjes zijn 1,5mm. Er komen crystalred garnalen in, hier een foto hoe het er nu bij staat.
Grotefoto-4ERDMQRM.jpg

Mooie bak.
De bescherming gaat werken voor garnalen die groter zijn dan de gaatjes van het gaas maar pas vrijgelaten baby garnaaltjes kunnen er nog wel doorheen.

Ja een leuke bak, maar zoals John al aangeeft zullen de pasgeboren cr s er misschien wel net door kunnen.
Dat zal er denk ik om spannen. Maar het is altijd beter dan de oude situatie.
Misschien kun je als je weet dat er net jongen zijn een panty erom doen, maar ja makkelijk zal het niet zijn om dit te weten.

Is niet misschien hoor,heb zelf ook van dat horrengaas voor de openingen van het interne Juwel Filter en gaan ze met gemak doorheen.
Hoeft allemaal ook geen ramp te zijn natuurlijk.

Ok dan heb jij er dus al ervaring mee.
De TS kan af en toe even kijken of er jongen achter zitten.

Ik heb dit ook aan de hand gehad in mijn juwel aquarium.
Je filter zal vol met garnalen komen te zitten. Echt heel goed uitijken met schoonmaken, dit gaat je veel tijd kosten.
Ik deed de sponzen in een emmer water en spoelde de sponzen daarin uit, vervolgens kiepte ik de emmer door een fijn netje heen om de garnalen daarin op te vangen, soms zijn ze zo klein dat je ze bijna niet ziet.

Ok bedankt voor de informatie allemaal 🙂. Maar is er dan wel een oplossing voor deze pompen om ze garnaal bestendig te maken?

Groeten Leon

Ik weet niet precies hoe het van binnen zit bij je filter maar je kan eens proberen om de ruimte achter de inlaten op te vullen met spons bv.
Of een klein buitenfilter nemen met een spons op de inlaat.

Hey John,
Dat is inderdaad wel een goed idee. Er zitten bij alle 4 de inlaat roosters een apart kamertje achter de roosters. Die zou ik wel kunnen opvullen met fijn spons of iets dergelijks. Bedankt voor de tip!

Ook weer niet te fijn doen wat dan zit je filter zo dicht maar zal je wel snappen.

Bedankt voor het compliment,had ik net ff nodig! 😉

Ik heb nou een begin deze week CR's gekocht en ze doen het mooi in de bak. Nou heb ik een vraagje: Moet de stroming van de pomp nou rustig staan of mag hij bij garnalen lekker door stromen?

GR Leon

Garnalen kunnen best wel wat stroming hebben hoor,moeten natuurlijk niet door de bak waaien 😉

ik heb daar ook last van met mijn Juwel inderdaad. met schoonmaken en vervangen etc heel voorzichtig te werk gaan.ik ga daarom binnenkort waarschijnlijk ook over op een bodemfilter, of tenminste daar denk ik over na.
opzich de garnalen in je filter kunnen niet veel kwaad zolang je maar voorzichtig bent.

Ok dat is goed om te horen. Dus zolang de garnalen niet rond geslingerd worden Door de stroming is het goed?

Heb de pomp geprobeerd zo goed mogelijk aan te passen. Als ze jonge krijgen hoop ik dat ze niet door de gaasjes heen kunnen.

Gr Leon

Haha dat zal niet gebeuren hoor dat ze rondgeslingerd worden door stroming.
Maar je hebt kans dat ze alsnog door de gaasjes kunnen. Gewoon even kwestie van goed opletten met sponzen vervangen etc..

Ja ik wil nog sponsjes gaan maken in de pomp dat als ze toch eventueel door het gaasje heen zouden komen dat ze gewoon niet verder kunnen.

hier wat foto's van de garnalen,
Foto720-4VCVRNHV.jpg

Foto720-IOIUBDR7.jpg

Foto720-MGYZUFZO.jpg

Foto720-UJ74STC6.jpg

Ik voer ze op het moment met vlokken voer en van een soort korrels die ik ook gebruik voor mijn dwerg chiclides. Is er nog speciaal voer wat ik kan/moet gebruiken?

Gr Leon

je kunt garnalen korrels gebruiken en verse groente als deze eerst maar even gekookt of geblanceerd worden oa broccoli worteltjes en dergelijke wel koken zonder zout

Blancheren. In heet water leggen, dat het zachter wordt.
Blancheren - Sligro.nl

www.sligro.nl � Inspiratie � Kooktechnieken

Blancheren is een voorbereidingstechniek waarbij voedingsmiddelen slechts een paar minuten gekookt worden om ze knapperig en stevig te houden. Groenten

Of gewoon kort koken, hahahaha

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan