Wat is er nieuw

JBL Pomp Zwak/Kapot?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Justinvd
  • Startdatum Startdatum
J

Justinvd

Guest
Daar ben ik weer,

Vanochtend zag ik mijn vissen naar lucht happen, was in de ochtend maar moest weg dus heb snel een korte verversbeurt gedaan. Toen kwam ik vanavond thuis en alles in orde natuurlijk omdat planten O2 produceren overdag. Ik kwam erachter dat de filter heel zwak was. Ik heb een maandje geleden al de slangen schoongemaakt etc. Dus ik ging even kijken waarom hij zo zwak was. Ik ben hier echter niet achter gekomen ik heb echt van alles gedaan. Ik heb de hoeken van het slangenstelsel goed nagekeken of die schoon zijn, het aansluitblok met een rager schoongemaakt en ook de rotor. Ik heb ongeveer wel een idee wat het probleem is. De inlet lijkt heel zwak water op te nemen. Als ik de outlet even dicht zet en vervolgend open spuit het water bij wijze uit de spray bar zoals het hoort te doen. Samengevat ik heb alles gedaan wat het jbl handbook weergeeft bij capaciteit problemen. Heeft iemand een optie wat het zou kunnen zijn?

Specs:
JBL Crystalprofi e901
Ciano Emotions 80cm

ps.Tijdelijk zit de interne filter erin die bijgeleverd werd. Is wel te zwak voor het visbestand met 4 maal een l144 die lekker vervuilen. Daarom veel verversen en snel een oplossing zoeken

heb je de filterwatten uitgespoeld in aquariumwater? als deze vol zitten krijg je ook een lagere opbrengst qua stroming. het water komt er immers slechter doorheen

heb je de filterwatten uitgespoeld in aquariumwater? als deze vol zitten krijg je ook een lagere opbrengst qua stroming. het water komt er immers slechter doorheen
ik heb zelfs al het filtermateriaal eruit gehaald en zo gekeken of hij hierdoor beter draaide, ook niet het geval. als ik hem nu aanzet zit hij ook te vol met lucht, kan je horen krijgt hij er met deze kracht niet goed uit gepompt. Het water komt er echt niet doorheen, druppelt zeg maar langzaam. Ik heb te weinig kennis van de rotor enzo om te zien of het kapot is, maar ziet er niet kapot uit

Hoe oud is deze filter eigenlijk al ?

Heb je de vuilkorf die aan je aanzuigbuis zit al schoon gemaakt?
Gecheckt of je spraybar niet verstopt zit?

Heb je de vuilkorf die aan je aanzuigbuis zit al schoon gemaakt?
Gecheckt of je spraybar niet verstopt zit?
allemaal bekeken, niet het probleem, de filter is 1 jaar oud pas daarom is het zo vreemd. Hij heeft een jaar goed gedraaid en is binnen 1-2 dagen omgeslagen naar niet/nauwelijks werken

als je de kap eraf hebt en je zet hem dan aan draait de rotor dan wel?
ik heb hem niet aangezet zonder kap omdat ik dacht dat dit slecht zou zijn voor de filter als hij droog draait.

Rotor ook al schoongemaakt?

Edit: ja ik lees het net:sorry:

Rotor ook al schoongemaakt?
ik heb de rotor eraf gehaald en met een tissue schoongemaakt en dan de binnenkant met een borstel. Vind het zo vreemd dat als ik de inlet even dicht zet en dan open het water er gewoon normaal uit spuit zoals het hoort, dit doet mij denken dat het niet aan de kracht van de pomp ofzo licht maar aan het feit dat er te weinig water naarbinnen komt

Ja zou je denken inderdaad. Ga anders eens met een emmer meten hoeveel water hij eruit gooit zonder medium en daarna met medium.

Ik heb zo weinig kennis van de motor/rotor ik heb hem eruit gegaald dan heb je een witte spiraal met daaromheen de magneet en een propellor. Niks leek gebroken. En voordat ik hem uit elkaar haalde klonk alles gewoon normaal, alleen kwam er weinig water uit

Ik heb het ook gehad met een Eheim en dar kon je de rotor van het huis aftrekken zeg maar en dan pakt hij niet goed met draaien. Ik ben ook niet technisch maar daar wees de lfs mij op toen.

Naja om te weten of je asje heel is heb je niet veel kennis nodig..
Je asje moet uit 1 stuk bestaan dat langer is dan de rotor+magneet.

En je weer zeker dat er nergens een knik in een slang zit of vuil?

Heb je toevallig een foto van de rotor?

Naja om te weten of je asje heel is heb je niet veel kennis nodig..

Ik was destijds al blij dat ik de rotor eruit had want dat was de eerste keer volgens mij en toen ben ik maar naar de lfs ermee gegaan. Het magneet deel zeg maar was los van de as meende ik en kon je tijdelijk lijmen maar ik heb gelijk een nieuwe gekocht.

Alles ziet eruit zoals op de foto's in het jbl handbook. Ik ga kijken of er een goede lfs in de buurt zit. Hij ziet er niet uit alsof het kapot is en de slangen zitten zoals ze horen.

Zit er ook geen extra kraan tussen de slang die bijna helemaal verstopt zit?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb het aansluitblok ontkoppeld en schoongemaakt met een borstel hier zit ook geen vuil in

Werken de ingebouwde kogelafsluiters in het slangaansluitblok nog goed, niets afgebroken? Gaan netjes open?

Werken de ingebouwde kogelafsluiters in het slangaansluitblok nog goed, niets afgebroken? Gaan netjes open?
Dit is iets waar ik heel erg over twijfel. Ik weet niet goed of dit werkt. In principe zou het goed open moeten gaan. Ik heb het kort getest door ze open te zetten buiten de filter. Ze kunnen in ieder geval goed dicht en als ik ze open zet komt er water uit

Dan zou ik als ik jou was toch snel ermee naar een lfs gaan want anders kun je blijven zoeken en zoeken.
Hoe oud is de filter al ?

Dan zou ik als ik jou was toch snel ermee naar een lfs gaan want anders kun je blijven zoeken en zoeken.
Ga ik doen hopelijk weten ze er daar veel van. Zit midden in een drukke week en dan komt dit erbij. Gelukkig heb ik de interne filter nog die bijgelevered werd bij het aquarium

Ga ik doen hopelijk weten ze er daar veel van. Zit midden in een drukke week en dan komt dit erbij. Gelukkig heb ik de interne filter nog die bijgelevered werd bij het aquarium
Maar hoe oud is die filter nu eigenlijk :S

Maar hoe oud is die filter nu eigenlijk :S
De externe filter is 1 jaar oud pas en dee interne anderhalf. Weet iemand een lfs in den haag met veel kennis over filters?

De externe filter is 1 jaar oud pas en dee interne anderhalf. Weet iemand een lfs in den haag met veel kennis over filters?
Dan heb je er nog garantie op,ben zeer benieuwd net als de rest hier wat het eigenlijke probleem kan zijn.
Ik zou vragen of ze hem in het water willen testen dan zien ze misschien gelijk wat er aan scheelt.

Ik weet niet hoe de garantie gaat met jbl, er staat op 4 jaar garantie maar dat is alleen montage fouten en dan zul je zien dat ze dit wijzen op slijtage, en hoe zit je dan met verzenden want mijn interne filter is niet all te best voor wat algeneters. Ik zal sws vaak moeten verversen

Ik weet niet hoe de garantie gaat met jbl
De garantie heeft betrekking op montage- en materiaalfouten. Slijtende onderdelen, zoals de as en de rotor, evenals schade door externe invloed en incorrecte behandeling zijn van garantie uitgesloten.

De garantie heeft betrekking op montage- en materiaalfouten. Slijtende onderdelen, zoals de as en de rotor, evenals schade door externe invloed en incorrecte behandeling zijn van garantie uitgesloten.
Maar dan nog vind ik 1 jaar heel kort. In february wordt is 1 jaar oud

Daar ben ik weer,

Vanochtend zag ik mijn vissen naar lucht happen, was in de ochtend maar moest weg dus heb snel een korte verversbeurt gedaan. Toen kwam ik vanavond thuis en alles in orde natuurlijk omdat planten O2 produceren overdag. Ik kwam erachter dat de filter heel zwak was. Ik heb een maandje geleden al de slangen schoongemaakt etc. Dus ik ging even kijken waarom hij zo zwak was. Ik ben hier echter niet achter gekomen ik heb echt van alles gedaan. Ik heb de hoeken van het slangenstelsel goed nagekeken of die schoon zijn, het aansluitblok met een rager schoongemaakt en ook de rotor. Ik heb ongeveer wel een idee wat het probleem is. De inlet lijkt heel zwak water op te nemen. Als ik de outlet even dicht zet en vervolgend open spuit het water bij wijze uit de spray bar zoals het hoort te doen. Samengevat ik heb alles gedaan wat het jbl handbook weergeeft bij capaciteit problemen. Heeft iemand een optie wat het zou kunnen zijn?

Specs:
JBL Crystalprofi e901
Ciano Emotions 80cm

ps.Tijdelijk zit de interne filter erin die bijgeleverd werd. Is wel te zwak voor het visbestand met 4 maal een l144 die lekker vervuilen. Daarom veel verversen en snel een oplossing zoeken

Je filter kan, uiteraard, stuk zijn. Maar toch zie ik hier een paar rare zaken in je begin topic. Je vissen happen naar lucht dus een verversbeurt, op zich goed. Maar, waarom happen je vissen naar lucht? Vervolgens schrijf je dat alles in orde is omdat je planten O2 (zuurstof) produceren. Heb je dan een zuurstof tekort in je bak? En wat heeft dat van doen met je filter?

Je filter kan, uiteraard, stuk zijn. Maar toch zie ik hier een paar rare zaken in je begin topic. Je vissen happen naar lucht dus een verversbeurt, op zich goed. Maar, waarom happen je vissen naar lucht? Vervolgens schrijf je dat alles in orde is omdat je planten O2 (zuurstof) produceren. Heb je dan een zuurstof tekort in je bak? En wat heeft dat van doen met je filter?
Het ligt 100% aan de filter, omdat deze niet werkt is er geen oppervlakte stroming en daardoor minder zuurstofuitwisseling. In de avond gaan planten C02 produceren, in tegenstelling tot overdag. Vandaar dat ze er alleen in de avond veel last van hadden. Ook werd het water erg troebel die dag vanwege het niet werken van de filter. Het zuurstoftekort was dus het gevolg van een niet werkende filter. Nu zit er een interne filter in met filtermateriaal waardoor de vissen wel genoeg zuurstof krijgen maar de filter is te zwak voor dit bestand en de bak vervuilt dus snel

Toestanden allemaal.
Je zou nog eens kunnen proberen om enkel de kop ff te testen in je gootsteen met een laag water,wel de slang van de uitlaat in de gootsteen hangen anders krijg je een fontein in je keuken! 😉
Komt er veel water uit zit het toch in de pot of slangen en komt er weinig uit zit het in de filterkop.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan