JBL ProFlora Direct Inline CO2 diffuser > te veel bubbles!


W

WPdM

Guest
Hola!

Ik heb sinds ongeveer twee weken een CO2 set in gebruik, ter bevordering van de plantengroei en verlaging van de pH.

De set:
- 2 liter fles
- magneetventiel op tijdklok (uurtje voordat het licht aangaat = aan, licht uit = uit)
- JBL ProFlora Direct Inline CO2 diffuser (incl. bellenteller) op uitstroom van JBL filter naar spraybar onder wateroppervlak (diagonaal naar beneden gericht).

Bak details:
Bak is +-350l (hier moet 3D achtergrond, bodem, etc.) nog af.
Er zit ook een Flora-Grow indicator van Colombo in +- 10cm onder het wateroppervlakte aan rechter zijkant van de bak (CO2 komt er aan de linker zijkant uit).
2x externe filter (JBL CristalProfi e1501 en een Sera UV 400).

Waardes gisteren gemeten:
- KH 6
- pH 7.6
- GH 8
- NO2 20
- PO4 0.5
- Fe 0.3
- O2 8


Vissen zitten er sinds 24-12 in, CO2 aangesloten de 26e en de waardes zijn vrijwel onveranderd, behalve dan de NO2/PO4 die nu dankzij de vissen op zich prima is, dus kwa plantenvoeding doseer ik eigenlijk alleen nog sporenelementen.

Nu had ik de bellen rond de 1 per 2 sec een paar dagen en daarna meer dan een week op 1 p/s.
Ik heb de bellen sinds een paar dagen opgeschroefd naar 2 p/s maar ook dat lijkt nog geen invloed te hebben: de planten groeien er niet meer of minder om, de indicator reageert niet en de waardes blijven ook hetzelfde.

Ik denk zelf dat het probleem is dat de CO2 niet oplost in het water maar vrolijk als bubbels naar het oppervlakte gaat en zo dus ook verloren gaat.
Heb al een langere slang op de JBL diffusor gezet en de doorstroom enigzins beperkt op het filter maar ook dit maakt geen verschil, nog steeds veel belletjes CO2 in de uitstroom.

Wat kan ik hier nu aan doen?
Heeft een bypass zin, want dat zou mijn volgende stap dan zijn...?
Of heeft iemand ervaring met het laten lopen via de filter? Dus dat de diffusor op de instroom gezet wordt? Ben alleen bang dat ik dan CO2 gas ophoping in het filter krijg...

:help:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Net nog even gemeten (licht/CO2 staat nu +- 7 uur aan) omdat de indicator een groenig randje leek te krijgen: pH is nu 7.2, KH 7 dus dat zet de CO2 op ongeveer 15 mg/l wat een stuk meer in de richting is van waar ik heen wil...

Maar ik blijf het idee houden dat belletjes CO2 die niet verdwijnen in hun reis richting het wateroppervlakte gewoon verloren CO2 is, dus blijft de vraag hetzelfde: zou een bypass hier effect op kunnen hebben?
 
Tijdelijk had ik ook iets aan mijn waterinlaat hangen, buiten mijn bak. CO2 vermenging met het water wat terugkomt uit je filter leek me ideaal. De praktijk bleek anders, bellen bleven maar komen ook het "molentje" in de reactor van Sera, want daar was het apparaat van, verbeterde niets.Tot overmaat van ramp braken er ook delen af, waaronder de CO2 toevoer aansluiting. Uiteindelijk heb ik een Bazooka Intense gekocht een heel klein, bovendien goedkoop, dingetje die een zo'n fijn waas afgeeft dat mijn probleem voorbij is. Hieronder het onding dat ik had...

 
Hieronder het onding dat ik had...

Lijkt op die HS Aqua Max/Mix reactor. Die zou twee schoeppen hebben en wel degelijk zijn...
Dit was ook een optie: zelf reactor maken die dan na de diffuser komt, dus zonder CO2 aansluiting. Fungeert dan meer als een katalysator, zeg maar...

Ik ben op zich wel tevreden over de JBL diffusor wat betreft het formaat enzo, alleen zijn de bellen te groot/veel die er uiteindelijk alsnog via een lange slang naar de spraybar uit komen...
 
*bump*

Niemand een advies of idee? Wel/geen bypass, wel/geen reactor? :S
 
heb je het membraan 24 uur laten inweken
is je werkdruk hoog genoeg 2 bar
en let wel het duurt even dat het membraan verzadigt is en goed zijn werk doet
kan zo maar 2 a 3 weken duren
heb hem zelf ook bij de 250 zitten en duurde behoorlijk lang voor dat ik na genoeg geen bellen meer zag

groet
jaap
 
heb je het membraan 24 uur laten inweken
is je werkdruk hoog genoeg 2 bar
en let wel het duurt even dat het membraan verzadigt is en goed zijn werk doet
kan zo maar 2 a 3 weken duren
heb hem zelf ook bij de 250 zitten en duurde behoorlijk lang voor dat ik na genoeg geen bellen meer zag

groet
jaap


1) Ja, 2) ja en we draaien nu net iets meer dan 2 weken... :)

Dus je denkt dat de belletjes vanzelf minder worden met nog een weekje of twee?
Zo niet, wat is dan het handigst? heb je zelf ervaring met bypass en/of reactors?
 
die belletjes verdwenen bij mij met zon drie vier weken of dat bij jouw ook zo is kwestie van afwachten.
geen bak is het zelfde.
zelf nog nooit een reactor gebruikt maar wel naar gekeken/gelezen wat daar uit kwam is voor al de geluidsoverlast en de vaak slechte werking.
vandaar mijn keuze voor de oplossing van jbl.

groet
jaap
 
Op basis van de info welke je gegeven is zou ik nog een week of 2 a 3 geduld hebben.

Mocht je een andere optie willen, ik ben super tevreden met een Aqua Medic 1000 reactor........
 
Ok, thanks voor de tips. het lijkt er wel op alsof de belletjes wat fijner aan het worden zijn, dus hopelijk met een week of twee dan vrijwel helemaal weg...
Ik zal nog wat geduld uitoefenen in ieder geval!

Cheerioz!

:thumbs:
 
Hier nog iemand met de JBL proflora inflora diffusor :cool:. Het duurde ook bij mij even voor hij op gang was maar ik vind 'm perfect en zie nu nooit meer belletjes de filteruitlaat verlaten. Bij mij zit er nog wel ongeveer 60 cm slang na dat apparaat.

Wat betreft je aantal bellen: ik heb ongeveer 80 liter, dus stuk minder dan jij, veel planten en bij mij gaan er zo'n 75 bellen per minuut uit voor.
 
Hier nog iemand met de JBL proflora inflora diffusor :cool:. Het duurde ook bij mij even voor hij op gang was maar ik vind 'm perfect en zie nu nooit meer belletjes de filteruitlaat verlaten. Bij mij zit er nog wel ongeveer 60 cm slang na dat apparaat.

Wat betreft je aantal bellen: ik heb ongeveer 80 liter, dus stuk minder dan jij, veel planten en bij mij gaan er zo'n 75 bellen per minuut uit voor.

Ja het leek mij ook het ideale systeem zo klein en netjes weggewerkt enzo, maar dan moet het wel functioneel zijn natuurlijk ;).
Ik heb er nu ook iets van 60-70cm slang achter wat naar de afsluitkraan in de kast toe gaat en daarna nog eens 80 cm pvc leiding voordat het de spraybar in gaat, dus lijkt me eerlijk gezegd wel genoeg "oplostijd" voor fijne belletjes... Zelfs met die CristalProfi e1501 erop (nu weer vol open gezet).

Dus ik wacht het allemaal nog maar even af!

Dank voor je reactie :).
 
Hey ik heb deze jbl ook. Het heeft bij mij ook een 3 tal weken geduurd voordat ik geen bellen meer had en ik geef een 100 bellen per minuut. Na de jbl heb ik nog iets van een 30 cm darm en daarna nog een kleine 2m harde pvc leiding.

Ik zou aanraden om zeker nog even gedult te hebben.
 

Terug
Bovenaan