Wat is er nieuw

JBL Sansibar Black niet geschikt voor corydoras?

Koeny

Active member
Lid geworden
5 mei 2009
Ik zocht een mooi zwart substraat voor mijn nieuwe setup en ging voor JBL Sansibar Black, daar cory's best een zanderige bodem hebben en de verpakking vermelde dat het geschikt was voor cory's. (En het niet gewassen moest worden �n het "zwart" was. Beiden geen sprake van, maar het is nu te laat.)

Nu lees ik op sommige fora dat door de vulkanische origine ervan het eigenlijk scherpe randjes heeft en cory's kan beschadigen.

Wat is jullie ervaring met de combinatie tss cory's en JBL Sansibar Black (of eender welk zwart "zand")?

Ik ben degene die deels verantwoordlijk is voor de genoemde verdenking.
Dit omdat ik diverse keren constateerde dat baarddraadprobleme ln naar voren kwamen bij JBL Sansibar.
Ik heb dit op diverse (internationale) fora proberen te verifieren. De ene zweert erbij en de andere gebruikt het nooit meer.
Een Corygoeroe in Edinburgh (die ik hoog in aanzien heb) heeft het in diverse bakken en totaal geen problemen (hij heeft ongeveer iedere Cory gekweekt).

Kortom : ik heb nooit echt bewijs gezien voor mijn vermoeden / verdenking.
In Engeland wordt veel Unipac Limpopo (niet echt zwart) gebruikt en hier een soort silicazand van Hornbach volgens mij.

Groet, Aad

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan