Wat is er nieuw

JBL Top Clean II

  • Onderwerp starter Onderwerp starter OVL
  • Startdatum Startdatum
O

OVL

Guest
heb vandaag zitten zoeken naar een oppervlakte afzuiger.

Vond de JBL Top Clean II, ziet er goed uit, maar ik heb een 3D achterwand in mijn aquarium. Ik kan hem dus niet plaatsen tegen zijruit en achterruit. Tegen de voorruit vind ik dit geen zicht. Zou dit houden met enkel de zuignappen tegen de zijruit? (en zo dicht mogelijk tegen achterwand)

Of kent iemand anders een andere oppervlakte afzuiger (+500 liter aquarium)?
 
Is blijkbaar maar goed voor aquaria tot 350L, ik heb meer dan 500L
 
En jij denkt dat die niet helpt?
 
Bertus zei:
En jij denkt dat die niet helpt?

IK weet het niet, heb er geen ervaring met oppervlakte afzuigers, vandaar de vraag.
heb juist gekeken naar de Eheim en zij spreken van max 35O L
 
doet het prima ook op jouw 500 liter begrijp eerlijk gezegd niet waarom ze er een max aantal liters bij zetten
kijk bij een pomp ok� maar hier bij :juggle:
als je hem goed installeert gaat het prima

groet

jaap
 
flipper34 zei:
doet het prima ook op jouw 500 liter begrijp eerlijk gezegd niet waarom ze er een max aantal liters bij zetten
kijk bij een pomp ok� maar hier bij :juggle:
als je hem goed installeert gaat het prima

groet

jaap

ok ziet er goed uit!!
blijkbaar makkelijk te installeren ook. heb ook gezien dat hij volledig apart werkt van de andere pompen of filters! (wel nog een stopcontact meer onder de bak hehe)
 
Kan je niet beter naar de oorzaak van die kaamlaag kijken, als het je zo stoort?

Zo'n afzuiger lijkt me gewoon wat symptoom bestrijding.

En ik dacht ook dat niet elke soort kaamlaag per definitie slecht is, toch?

In ��n bak heb ik er ook af en toe last van, zuurstofsteentje een paar dagen aan en die laag is eveneens weg trouwens.
 
kaamlaag is op zich niet zon probleem maar kan wel voor problemen zorgen door bv de gas uitwisseling te verstoren
daarnaast is het vaak vet of stof en daar houdend sommige algen en niet te vergeten de blauwbacterie weer van
dus beter van niet
daarnaast heeft de ts een vrij grote bak 180cm zal de beweging van de bovenlaag niet echt helemaal top zijn
dan is dit een mooi oplossing

groet

jaap
 
Ik gebruik die van Eheim op mijn 150 cm. Zet hem alleen aan als er eens zo'n kamlaagje aanwezig is. Werkt prima.
 
flipper34 zei:
kaamlaag is op zich niet zon probleem maar kan wel voor problemen zorgen door bv de gas uitwisseling te verstoren
daarnaast is het vaak vet of stof en daar houdend sommige algen en niet te vergeten de blauwbacterie weer van
dus beter van niet
daarnaast heeft de ts een vrij grote bak 180cm zal de beweging van de bovenlaag niet echt helemaal top zijn
dan is dit een mooi oplossing

groet

jaap

Zijn dat meestal niet gewoon levende bacteri�n?

Meen me te herinneren dat BigSmoke of Backplay zo'n laag eens onder zijn microscoop heeft gelegd.
 
Ik heb de Eheim gehad. Maar vond hem niet zo fijn. Er zit een vlotter in, die klappert. Dus die heb ik klem gezet met een sate prikker.

Ik heb daarna een OFA gehad.
http://www.aquaplantsonline.nl/ofa-comf ... search=ofa

Erg handig ding. Je kunt de onderstroom instellen met een schroef ( vanaf de bovenzijde) hiermee zorg je voor de juiste verhouding tussen boven en onder afzuiging.
Tijdens het voeren moet je wel zorgen dat de bovenkant niet afzuigt. Ik zette er een stopje in.

Nu heb ik geen oppervlakte afzuiger meer. Met de juiste balans, en net genoeg stroming heb je geen kaamlaag. Mocht ik er soms last van hebben, en het gaat niet vanzelf weg. Heb ik een los skimmertje. Die hang ik er dan even in.
 
Keukenrol erop, en er gelijk weer af tillen, en in de emmer.
Is meestal 1 malig.

Anders meer zuurstof erin. om open te houden.
 
En zo hebben we dus allen een eigen manier om er tegen op te treden 😉
 
yep,
blijkbaar veel verschillende meningen en oplossingen; zal de juiste moeten vinden he.

@ Coulibaly: weet niet wat de kamlaag is, maar de bak is nieuw en is 1 week aan het indraaien.


Misschien moet ik nog maar een weekje afwachten? Hoop juist dat het niet schadelijk is!
 
1 week? nu, wacht nog 2 weken, goed beluchten en filteren.
Kaamlaag op wateroppervlakte - Visaquarium



https://www.visaquarium.nl/a/kaamlaag-o ... ppervlakte



Bestrijding van een kaamlaag bovenaan het wateroppervlakte. Een kaamlaag zijn afgestorven bacteri�n door vervuiling. Het water neemt minder zuurstof op.
 
dus nog 2 weken afwachten, verder niets speciaal doen?

Moet er een luchtsteentje in? de CO2 installatie zit er al op en draait goed! is dit OK?
de planten lijken het goed te doen na die eerste week, sommige zijn flink gegroeid!!
 
Ja, die houd de oppervlakte open . doe het maar ,hoor.
 
Ok,

Moet dat luchtsteentje dag en nacht aan blijven?
 
Ok ik heb mijn keuze gemaakt en het is de Eheim skim 350 geworden.

sCgFQ7aMbbERdZZghcy48ZIP_Ir1iycO.jpeg

Gisteren geleverd en meteen in de bak gehangen. Het werkt uitstekend (op minimum vermogen) en binnen de kortste keren een heldere oppervlakte !!!! Vermits hij volledig onafhankelijk van de pompen en filters werkt kan hij aan en uit wanneer gewenst!!

Ik heb ook gemerkt dat er nogal wat belletjes CO2 aan de oppervlakte bleven (ik heb een JBL ProFlora Direct CO2 diffusor 16/22 mm, atomizer systeem op de uitlaat van mijn externe filter), deze worden un ook opgevangen door de skimmer en onder water weer in het aquarium gestuwd. Ik denk dat de CO2 dus beter verdeeld word en dat ik minder verlies heb
(hoop ik)
 
OVL zei:
Ok,

Moet dat luchtsteentje dag en nacht aan blijven?

Dat moet niet. In ��n bak heb ik af en toe eens zo'n schaamlaag en dan gaat het steentje een paar dagen aan en dan ben ik er weer weken vanaf.

Het kan geen kwaad om het steentje wel 24/7 te laten draaien.

Veel van mijn vissen spelen er graag in. Staan ze op een rijtje aan te schuiven onderaan, springen in de stroom, liften naar boven en sluiten terug aan in de rij. Dat kan zo doorgaan voor uren.

Het is wetenschappelijk bewezen dat vissen fun kunnen hebben en graag spelen. En dat kan ik eveneens dus getuigen.
 
biljoenblik zei:
Nu heb ik geen oppervlakte afzuiger meer. Met de juiste balans, en net genoeg stroming heb je geen kaamlaag. Mocht ik er soms last van hebben, en het gaat niet vanzelf weg. Heb ik een los skimmertje. Die hang ik er dan even in.

Welke is dat?
 
Aramis zei:
biljoenblik zei:
Nu heb ik geen oppervlakte afzuiger meer. Met de juiste balans, en net genoeg stroming heb je geen kaamlaag. Mocht ik er soms last van hebben, en het gaat niet vanzelf weg. Heb ik een los skimmertje. Die hang ik er dan even in.

Welke is dat?

Dat is een Ocean Free surf clear. Gekocht bij pets place.

Hieronder een joetoep filmpje.

https://m.youtube.com/watch?v=d-oXGx6ucAc
 
Ziet er handig uit om af en toe te gebruiken, als het nodig is. Tevreden Marcel?
 
Ja werkt zeer snel. En bijkomstig, het is ook een stil apparaatje.
Wilde eigenlijk een Eheim kopen, maar die hadden ze niet.

Een of twee dagen in de bak en de kaamlaag is weer een tijd weg.
Of je laat hem hangen en zet hem een uurtje per dag aan.
 
Toch wel zonder garnalen,he.
Anders wordt het een vleesmolen.
 
Bertus zei:
Toch wel zonder garnalen,he.
Anders wordt het een vleesmolen.

Zoals op het filmpje te zien is, kun je er een inzet stukje opzetten. Die houd garnalen tegen.
Maar als er eentje erin zou klimmen. Dan beland deze in het filterhuisje. Maar daarin zit een sponsje. Dus die blijven dan op het sponsje. Kunnen niet bij de impeller komen.
 
Je slimmer heeft inderdaad veel weg van mijn Eheim Marcel.
Ik heb er bovenaan een netje rond gedaan. voor de toekomstige garnalen eruit te houden.
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan