Je moet ergens starten: m'n eerste aquarium (dlombart)


D

dlombart

Guest
Onder m'n huidige inrichting van m'n allereerste aquarium.

Het is een Juwel Primo 110 Led (95l, 78x32x38), met een interne Bioflow Super filter. Licht is Novolux 80 (rond de 820 Lumen, dacht ik).
De bodem is Dennerle Crystal Quartz Gravel (afgeronde korrel 1-2mm). De hogere kanten werden verhoogd met JBL lavasteen. De hardscape wortelhout en een soort grijze steen van de LFS.

Bedoeling is een non-CO2 aquarium te houden, zonder voedingsbodem. Als starter leek me dit het meest gepast. Naarmate de kennis groeit, kan ik later, als de lady of the house enigszins mee wilt, met deze zaken beginnen.

Temp. rond de 23-24 graden, en een aantal makkelijkere, weinig eisende planten erin:
*Egeria Densa (rechts en drijvend)
*Vallisneria Asiantica
*Limnophila Sessiliflora
*Echinodorus Ozelot Red
*Rode tijgerlotus
*Cryptocoryne Wendtii Tropica
*Hydrocotyle leucocephala
*Javavaren Trident
*Anubias nana petite
*Kikkerbeet
*Naaldgras
*Javamos

Plantenvoeding wat voedseltabletten en Planted-in-box all-in-one

Nu volop aan het indraaien (gestart op 30 november).

Tips, tricks & critics zijn altijd welkom!

IMG_20191211_172105.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me rot zitten zoeken om wat commentaar te leveren, maar dat is mij niet gelukt, alleen een groot compliment dat je als starter zo'n mooie scape weet te presenteren, lekker laten groeien :thumbs::thumbs::thumbs:
Ik ben erg benieuwd naar je toekomstige visbestand.
 
Ik heb me rot zitten zoeken om wat commentaar te leveren, maar dat is mij niet gelukt, alleen een groot compliment dat je als starter zo'n mooie scape weet te presenteren, lekker laten groeien :thumbs::thumbs::thumbs:
Ik ben erg benieuwd naar je toekomstige visbestand.

Hartelijk bedankt!

Ik ben zelf ook benieuwd welke vissen ik er uiteindelijk in zal huisvesten. Ik heb een zwak voor een school Galaxy Rasbora met één Betta Smaragdina, maar ik wacht af wat de forumleden met hun kennis ervan denken. Heb alvast een topic erover geopend bij de Labyrinthvissen.
 
Misschien ben ik een beetje laat, maar dat zijn Seiryu stenen.


De bak ziet er trouwens prachtig uit! Ik wou dat ik zo’n aquarium had toen ik begon!

Bedankt voor het mooie compliment!

Denk dat de Seiryu stenen moeilijk te verkrijgen zijn nu (ergens gelezen dat er een export verbod is)? Heb wat zitten zoeken na de vraag van Cornelius en denk dat het Ryuoh stenen zijn. Seiryu hebben iets van een blauwe gloed, en deze steen niet echt. Net iets minder mooi, maar persoonlijk heel tevreden over :thumbs:
 
Denk dat de Seiryu stenen moeilijk te verkrijgen zijn nu (ergens gelezen dat er een export verbod is)? Heb wat zitten zoeken na de vraag van Cornelius en denk dat het Ryuoh stenen zijn. Seiryu hebben iets van een blauwe gloed, en deze steen niet echt

Ik heb daar verschillende berichten over gelezen. Zo schijnen de originele mijnen in Japan de export hiervan zwaar te hebben verminderd.
En omdat er nu een grote vraag is naar dit soort steen, is Ryuoh een goed alternatief omdat het op veel plaatsen in de wereld voorkomt. (o.a. US/UK)

De Ryuoh rock is net zoals de Seiryu kalkhoudend, dus gaat het de waterwaarden beïnvloeden : KH gaat oplopen wat invloed gaat hebben op je CO2.
Ze komen ook in meerder tinten: van blauwig, grijs en bruin. Ze hebben meestal geen witte 'aderen'.
 
De Ryuoh rock is net zoals de Seiryu kalkhoudend, dus gaat het de waterwaarden beïnvloeden : KH gaat oplopen wat invloed gaat hebben op je CO2.
Ze komen ook in meerder tinten: van blauwig, grijs en bruin. Ze hebben meestal geen witte 'aderen'.

Bedankt voor de info!
Heb recent m'n waarden laten meten, en kH was rond de 7. Dit weekend voeg ik tevens turf toe aan m'n filtermedia, wat de kH ook zal verzachten, heb ik vernomen op het Forum. Tevens ook een groter deel osmosewater toevoegen (of is gedemineraliseerd water ook goed?)
 
Ja ja starter noemt ie zich maar dan wel 1 met een oude ziel van een aquariumhouder in zich van een want menig starter krijgt dit niet voor elkaar :petjeaf::thumbs:
 
Wauw, ziet er al supergaaf uit zeg. Mooi stuk hout doet ook wat, denk ik zo. Nu lekker laten groeien..
 
Tips en tricks waren welkom las ik. Dus bij deze: Als je bij naaldgras de groei in de breedte wilt stimuleren kan ik je aanraden om het te snoeien. Je mag het dan best redelijk kort knippen. In mijn bak was duidelijk te merken dat dit een startschot is geweest!

Verder vind ik je bakje er niet verkeerd uitzien hoor, mijn complimenten! :petjeaf:
 
Hartelijk bedankt!

Ik ben zelf ook benieuwd welke vissen ik er uiteindelijk in zal huisvesten. Ik heb een zwak voor een school Galaxy Rasbora met één Betta Smaragdina, maar ik wacht af wat de forumleden met hun kennis ervan denken. Heb alvast een topic erover geopend bij de Labyrinthvissen.
Wat betreft de Smaragdina, dat is niet echt een makkelijk visje, maar daarvan zou ik zeker een koppel houden.
 
Mooi bakje zo! Plantjes zien er tevreden uit!
Tip: pas op met die algenkrabber! Kan gemakkelijk grind/zand opkomen en krassen veroorzaken. Oude pinpas over het raam, daarmee steek je zo de algen mee weg. Veiliger wat betreft krassen.

Bedankt voor de tip! Heb de algenkrabber nog quasi niet gebruikt gelukkig!
 
Fraaie bak hoor al vindt ik dat beeldje dan net weer iets minder fraai ;)

Was een compromis met de vriendin ;-) Ik mocht een aquarium opstarten, als zij er een Boedhha in kreeg. Had ze ergens gezien van een aquascape op Pinterest. Maar vind het nog goed meevallen daar.
 
Dat ziet er prima uit, die bak! Over Boeddha heb ik dan toch nog een opmerking; vroeger had ik een collega die steenvast, wanneer hij op visite kwam, een klein Boeddha beeldje meenam. Dit beeldje had ik boven op mijn bak staan. Er gingen toen prompt een paar vissen dood. En jij hebt hem zelf ín je bak staan.... ;););)
 

Terug
Bovenaan