Jeffr Nieuw avontuur 135x55x50 + bioloog (fish lover)


Foto update.

Vandaag ff waterwissel etc gedaan.
Ik heb een pH continu test en ik voeg vloeibare CO2 toe. Moet de test dan ook verkleuren?? Nog steeds last van alg maar daar zijn we mee bezig en wordt al stuk minder.

IMG_20171214_175035000.jpg
IMG_20171214_175022147.jpg
IMG_20171214_175012491.jpg


IMG_20171214_175049315_HDR.jpg
 
Gisteren even diverse waardes gecheckt.

Temp 25.5
pH 7/7,5
GH? Kom ik niet uit.
KH 4
NO2 0
NO3 0
PO4 0,1
Kom ik uit op CO2 van 6-10 mg/l

Naar mijn idee moet er wat veranderen
CO2 omhoog doe dit momenteel nog met vloeibare CO2.
GH waarschijnlijk omlaag.
En ook de pH mag iets lager.

Iemand tips?
 
Ja.
De rest van je plantenvoeding mag je ook wel geven.
NO3 mag wel richting 20
PO4 mag richting 2
CO2 mag naar de 30
 
Ja.
De rest van je plantenvoeding mag je ook wel geven.
NO3 mag wel richting 20
PO4 mag richting 2
CO2 mag naar de 30


ik gebruik HS aqua FloraCarbo als plante voeding
ben hier 3 weken mee bezig en ik voeg dit dan 1x perweek toe zoals op de beschrijving.
.
 
Daar zit geen NO3 of PO4 in...

klopt. , Maar ik heb dit in al die jaren in mijn vorige aquariums ook nooit hoeven te gebruiken.
zo zie je maar weer dat het ene aqaurium het ander niet is.

Nog tips voor goede merken hier voor ?
 
Nee klopt, geen aquarium is hetzelfde.

Maar met alles op 0 ga je wss nooit van je algen af komen.
En de glutaataldahyde in de carbo remt de groei van algen.

Ik meng me “mest” zelf met poeder van aquariumbemesting.nl

Maar er zijn meerdere goede merken/leveranciers
 
Nee klopt, geen aquarium is hetzelfde.

Maar met alles op 0 ga je wss nooit van je algen af komen.
En de glutaataldahyde in de carbo remt de groei van algen.

Ik meng me “mest” zelf met poeder van aquariumbemesting.nl

Maar er zijn meerdere goede merken/leveranciers
Als je zelf mengt ben je een factor van 1 op 40 goedkoper uit schat ik zo.
 
Flesje fosfo van. Easy kost plm a 8/9'euro en je hebt een kwartje aan kalium fosfaat nodig om het zelf te maken.
 
Nee klopt, geen aquarium is hetzelfde.

Maar met alles op 0 ga je wss nooit van je algen af komen.
En de glutaataldahyde in de carbo remt de groei van algen.

Ik meng me “mest” zelf met poeder van aquariumbemesting.nl

Maar er zijn meerdere goede merken/leveranciers
Als je zelf mengt ben je een factor van 1 op 40 goedkoper uit schat ik zo.


Ik heb 3 tal poeders besteld.
KNO3
KH2PO4
K2S04.

plus 3 doseer flesjes.

We gaan hier dan maar mee aan de slag.
Moet helaas momenteel nog wel werken met gewoon kraanwater.

C02 geef ik de voorgeschreven dosis vloeibaar. De bedoeling is volgend jaar over te gaan op een fles maar dat zal nog even moeten wachten.



Alvast bedankt voor de tips.
 
Ik heb 3 tal poeders besteld.
KNO3
KH2PO4
K2S04.

plus 3 doseer flesjes.

We gaan hier dan maar mee aan de slag.
Moet helaas momenteel nog wel werken met gewoon kraanwater.

C02 geef ik de voorgeschreven dosis vloeibaar. De bedoeling is volgend jaar over te gaan op een fles maar dat zal nog even moeten wachten.



Alvast bedankt voor de tips.
Kraanwater is prima en hier doe ik deze drie in 1 fles
 
Een beetje magnesium 0.25 per dag.


oke top ga ik in de gaten houden.


Verder heb ik mijn spulletjes vandaag gekregen.
heb ook onderstaand schema wat ik wil gaan hanteren.


Maandag - Voeg 24 ml toe van de fles met het label N (NO3)
- Voeg 42 ml toe van de fles met het label P (PO4)
- Voeg 32 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Dinsdag - Voeg 11 ml toe van de fles met het label + (Plant)

Woensdag - Voeg 24 ml toe van de fles met het label N (NO3)
- Voeg 42 ml toe van de fles met het label P (PO4)
- Voeg 32 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Donderdag - Rustdag

Vrijdag - Rustdag

Zaterdag - Ververs (ongeveer) 50% van je aquariumwater
- Voeg 24 ml toe van de fles met het label N (NO3)
- Voeg 42 ml toe van de fles met het label P (PO4)
- Voeg 32 ml toe van de fles met het label K (Kalium)

Zondag - Voeg 11 ml toe van de fles met het label + (Plant)

Er staat alleen 50% waterwissel ik doe dit dan op donderdag maar ik vind 50% wel veel.

ik doe meestal 30% maakt dit uit ivm dosering ??
 
Wanneer je de EI wilt volgen moet je 50% verversen. Anders stapelen de voedingsstoffen zich op.

Overigens heeft de EI weinig zin wanneer je geen of onvoldoende CO2 toevoegt.
Carbo of andere “vloeibare CO2” mengsels is overigens niet wat je planten nodig hebben om goed te groeien.
 
30% kan ook maar dan moet je de dosering ook aanpassen.

Ik zal de dosering dan verminderen ongeveer 50%/60% van wat er in het schema word aangegeven.

Dan met af en toe meten zullen we zien of dit dan aangepast moet worden.
 
Aangezien de metingen van vandaag niet echt anders waren. Heb ik er voor gekozen om toch maar nu al de CO2 benodigdheden aan te schaffen.

2kg CO2 met power atomizer etc er.

Ben benieuwd hoe mij dit gaat bevallen en of de waardes inclusief de laatst bemesting aankoop gaan aanslaan
 
Nou het mocht ff duren met de feestdagen maar me CO2 is binnen.
Wat een gedoe omdat te installeren zeg.
Het was ook maar even kijken of de spullen die ik bij het Aquarium kreeg het zou doen.
Ik zit nu op +/- 50 bpm. Volgens mij ga ik ook nooit boven de 100 uit kunnen komen.( Lukt gewoon niet) aangezien ik morgen moet werken laat ik het maar even zo. Beter iets dan niets luit het moto.
De bellen teller is een los model maar een werk om die slangetje er maar ook iets om heen te krijgen zeg jeejtje.

Magneetventiel werkt ook dus die staat ook op de tijd klok uurtje eerder aan uurtje eerder uit.
 
Slang zacht maken met een beeje heet water.
thanks,

Gisteren gewerkt kwam ik er savond achter dat de timer het niet deed :S dus als nog geen c02 toegevoegd.
Vanochtend merkte ik dat het water in de bellen teller was gezakt. ik neem aan dat dit komt omdat dr druk weg valt door het afsluiten van de magneetventiel.
Maar daar door starte hij niet op . ik moest de co2 volledig open draaien om de druk weer op te voeren voor de bellen weer terug kwamen.
Dit is wel piep want ik wil dit natuurlijk niet elke ochtend doen.
iemand idee hoe dit kan en belangrijker hoe dit op te lossen is?
 
Terigslagventiel. Werkt met lucht, maar ook met water. Zorgt dat het water niet in je co2 set kan lopek
 
Terigslagventiel. Werkt met lucht, maar ook met water. Zorgt dat het water niet in je co2 set kan lopek

ik zie in het terugslag ventiel wel water maar zover ik kon zien liep er verder geen water door.
 
Kan je werkdruk iets verhogen misschien?
Kan zijn dat de tegendruk op je terugslagklek zo groot is dat deze niet opent op het moment dat je CO2 druk gaat opbouwen
 
Als ik de druk verhoog loopt hij uiteindelijk wel maar dan draai ik hem bijna volledig open. Ik zag ook dat ( geen idee hoe het heet) de manometer van de bellen was gezakt vanochtend geen idee of dat normaal is als hij geen belletjes geeft??

Of de terugslag ventiel goed zit volgens mij wel. Zoals op de foto te zien is zit er wel water in.

Zat trouwens ook nergens een beschrijving bij


IMG_20180104_130903637.jpg
 
Kun je op zich ook heel makkelijk testen. Bevestig het ventiel eens aan een klein stukje luchtslang. Als je in dat slangetje blaast en je kunt er lucht door blazen (of juist niet) weet je in welke rii je hem moet plaatsen.
 
Kun je op zich ook heel makkelijk testen. Bevestig het ventiel eens aan een klein stukje luchtslang. Als je in dat slangetje blaast en je kunt er lucht door blazen (of juist niet) weet je in welke rii je hem moet plaatsen.


Blond opmerking maar de kant waar je geen lucht door heen kan blazen moet dan de kant van uit het aquarium zijn om het water tegen te houden :stars::sorry:
 
Vanaf de kant waar je er geen lucht door kan blazen moet aan de bovenkant, zodat het ventiel er voor zorgt dat het water er niet langs kan. Vanaf de kant van de CO2 moet deze er juist wel door kunnen om in het aquarium te kunnen. Snappie? Je moet het ventiel dus zo plaatsen dat de co2 wel rii je aquarium kan, maar lucht of water niet terug uit je aquarium kan komen
 
Vanaf de kant waar je er geen lucht door kan blazen moet aan de bovenkant, zodat het ventiel er voor zorgt dat het water er niet langs kan. Vanaf de kant van de CO2 moet deze er juist wel door kunnen om in het aquarium te kunnen. Snappie? Je moet het ventiel dus zo plaatsen dat de co2 wel rii je aquarium kan, maar lucht of water niet terug uit je aquarium kan komen


:thumbs:
 
Kan je werkdruk iets verhogen misschien?
Kan zijn dat de tegendruk op je terugslagklek zo groot is dat deze niet opent op het moment dat je CO2 druk gaat opbouwen
Ja klopt ook met atomizers je hebt meer druk nodig om op het op gang te latrn komen.
De druk afstellen op het moment dat het loopt is dus niet zo handig heb ikngemerkt.
 
Ja klopt ook met atomizers je hebt meer druk nodig om op het op gang te latrn komen.
De druk afstellen op het moment dat het loopt is dus niet zo handig heb ikngemerkt.

Ik heb de druk iets verhoogd. nu kwam hij wel vanzelf opgang dus voor nu laat ik dat zo.
Wel doet mijn magneetventiel het in de tijdsklok niet terwijl mijn verlichting op dezelfde tijdsklok het wel doet. Als ik de steker uit het contact haal dan sluit hij wel goed dit probleem moet dus nog opgelost worden.

Water in in de terugslag ventiel is dus blijbaar niet erg ? ( zoals op de foto)
 

Terug
Bovenaan