Wat is er nieuw

Jeroen zijn nieuwe bak...

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jeroen Huitink
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen Huitink

Guest
Hier gaan we dan.

  • Bak: Jewel Rekord 700
  • Achterwand erin, weet nog niet welke, iets rood/bruins waarschijnlijk
  • Grond wordt lichtkleurig, weet alleen nog niet welk materiaal, en hoe ik dit moet opbouwen (alles een soort, of verschillende laagjes)
  • Stenen erin heb ik (naja, ze liggen hier in de buurt (ahum))
  • Plantjes, wil op zoek naar wat kleins. Wat ik ook gaaf vind is die onderwaterbomen, wat binden zo op zo'n tak, en wat is dit tak voor materiaal?
  • Ik wil wat garnaaltjes erin, vind CR's wel het leukst, es zien of Inuz er over heeft (voor een wat zachter prijsje dan de LFS)
  • Vissen, vind vele soorten leuk, moet even zien wat en hoe.
  • Vind deze vissen allemaal wel leuk (zonder nu te letten op wat kan / handig is etc):
    • Celestichthys margaritatus (Blauwe pareldanio)
    • Pseudomugil gertrudae
    • Corydoras Pygmaeus (Dwergpantsermeerval)
    • Epiplatys annulatus
    • Boraras maculata (dwerg rasbora)
    • Boraras brigittae (micro rasbora)
    • De trend is duidelijk denk ik... Aanvullingen welkom
ps. als het handiger is om dit even te verplaatsen in iets nieuws, doe ik dat...
 
voor het gemak quote ik mezelf even 😉

Inuz zei:
Ik zou voor de boom mooi stukkie spiderwood gaan zoeken, enne mos. Mos kan van alles zijn, welke je mooi vind, zijn veel soorten. Vastbinden met visdraad.
Grond, zand?
Achterwand, topper! Kun je ook nog plantjes op prikken, bijv. de "trident" javavaren (die blijft mooi klein) of mos.
garnaaltjes; Inuz is wel goedkoper dan de LFS 😉 en ik weet niet waar je kijkt, maar zag in heerenveen die bak vol met planaria zitten en ook niet mooie garnaaltjes, twee keer zo duur of zo. Als je geduld hebt, kun je cb en cr van me krijgen 😉 alleen dat duurt nog even... eerst bakje opstarten, cb kopen en dan moeten ze nog willen.. cr heb ik wel over.

Leuk idee de visjes blijven allemaal wel klein, alleen wel op letten dat het midden niet te druk wordt.
 
Ik heb altijd al zoveel moeite om m'n eigen bakje in te richten dus aan mij heb je ook niet veel hoor 😉
 
Nee john heeft pas kritiek als het er al is 😀 dan weet hij alles wel in ��n keer beter 😉 he john?
 
Echt niet! kijk maar naar jouw plannen,kraak nu al je bak af die je nog niet eens hebt! 😀
 
whahahahahahaha ja dat kun je ook goed ja 😉
 
Dus... welk zand is mooi wit?
 
Even twee dingen om over na te denken:
- Wat vinden garnalen van spierwit zand? Ik weet dat veel vissen het niet echt waarderen omdat het te licht is. Een licht gekleurde bodem waarderen veel vissen al stukken meer.
- Wat is de temperatuur waarop CR's gehouden moeten worden? (Dit voor de geschiktheid van de visjes).

~ Ivo
 
Geen mooi wit zand.
Mooi op het strand.
Daar slaat het ook dicht.
Neem filterzand 1-2 mm.
Heeft open structuur.
 
Ik wil gaan mikken op nog. 24 graden. Dan kan die CR, zoek ik de rest erbij...
 
Bij 24 graden vind ik de volgende soorten die je noemde het best passen:

Pseudomugil gertrudae
Boraras maculatus
Boraras brigittae

andere opties:
Paracheirodon simulans
Mikrodevario kubotai

~ Ivo
 
Oryzias woworae,ook mooie visjes vind ik zelf.
Zou idd geen wit zand nemen,op bv zwart zand komt zo goed als alles mooi uit.
 
De cr's kunnen ook wel iets kouder, maar 20graden is echt het minimum en constant op deze temp lijkt me niet de bedoeling.
In de lido zitten ze op 22 graden 's nachts, overdag 23-24. in de 60cm op 24 constant
 
^ bij die temperatuur (laten we zeggen 21 op zijn koelst en 23/24 overdag) zijn de margaritatus (volgens fishbase is het gewoon weer Danio margaritatus) en Epiplatys annulatus een leuke combi.

~ Ivo
 
OK, huidige overwegingen voor een visbestand, opmerkingen welkom

visbestand.jpg
 
Kardinaaltetra's worden een stukje groter dan die 4cm en zitten daarmee eigenlijk te krap in 60cm.

~ Ivo
 
Sowieso alles wat met riba is geplaatst en met sommige andere programma's,met wat heb jij dat plaatje gedaan?
 
gewoon upload in fotoalbum op dit forum.
 
de microrasbora kubotai vind ik zelf erg mooi. maar voelt zich wel erg prettig en kleurt ook mooier in donker water.
hara jerdoni zou ik niet doen, ten eerste schijnt het best een lastig visje te zijn en ten tweede is deze 's nachts voornamelijk actief.
Corydoras habrosus heb ik zelf ook, ben er wel heel blij mee. Het meeste is wildvang, maar er zijn ook enkele hobbykwekers die ze kweken (waaronder Joost van dit forum).

Hoe wil je het gaan doen met je water?
Ph verlagende bodem? regenwater/osmose?

Je zou ook een combi van wit en donker zand kunnen nemen. Donker zand en dan een zandpad van wit/licht zand er door 😀 Maar moet je dan wel een afscheiding maken, want anders gaat het mengen.
 
Inuz, heb ik wat aan...

Ph verlagende bodem? Vertel es, ik moet nog wat leren, hoezo en waarom?

Combi van zand is wel leuk ja... Es zien...
 
Welke Ph zijn we op zoek naar dan? Uit de kraan komt hier tussen de 7,3 en 7,6.

Jeroen
 
Mijn garnalen zitten op een ph rond de 6,5-6,8 en een kh van 4.
Ik heb wel eens geprobeerd om ze op alleen kraanwater te houden, maar toen gingen ze niet meer voortplanten. Dus vandaar dat ik er over begin. Als ze niet voortplanten is het snel gebeurt met de pret aangezien garnalen niet zo oud worden.

Er zijn verschillende soorten ph verlagende bodems die je kunt gebruiken. Of je kunt, net als ik, regenwater gaan gebruiken. Of filteren over turf.

Als je de ph rond 6,5 wilt hebben, moet je ook weer rekening gaan houden met de keus van de visjes. Maar ik meende dat de visjes op je lijstje ook wel goed in die ph kunnen. Alleen de p. gertruade weet ik niet zeker, iets staat me bij dat die het beter doen in gewoon kraanwater. Maar misschien dat iemand anders dit voor je kan verduidelijken.

Ook moet je er met de garnalen, wil je er wat overhouden, wel om denken dat je niet te veel rovertjes aan schaft. Met de grootte van de visjes zit je wel goed.
Ik heb zelf wel de dario dario er bij gedaan, omdat ik toch het idee heb dat ze bij mij kweken als konijnen..

Edit: ik zag kardinalen als je keus. Persoonlijk vind ik deze afmeting wel wat klein voor kardinalen, vooral omdat ze toch echt het aller mooiste zijn in hele grote groepen.
 
Dus ik moet niet alleen een bodem kleur bepalen, maar ook rekening houden met een bodem die de ph van het kraanwater met een punt of zo verlaagd. Wat voor een bodem hebben we het dan hier over, of moet ik alles van dat materiaal doen, of een deel. Ik wil ook blijken of ik een deel van de oude bodem onder de nieuwe kan doen, ik wil wat hoogte verschil. En dit heb ik toch liggen, als het ware. Of zeg ik nu iets dons.

Kardinalen, die er opstaan heb ik nog uit de oude bak. Voorlopig blijven ze, kan ze er altijd nog uitdoen...

Ennuh, die kleine vissen van me, die eten de garnalen toch niet op? Of denk je n aan het eventuele nageslacht?

Jeroen
 
Inderdaad het nageslacht denk ik aan ja. Want garnaaltjes worden niet zo oud. Als jij bijv. bij mij garnalen koopt dan vis ik niet de jongsten er uit, dat is onmogelijk. Dus voor hetzelfde geld zijn ze al een jaar, terwijl ze anderhalf ongeveer worden. Daarom moet je er wel voor zorgen dat je nageslacht het overleefd, of in ieder geval een deel er van want anders is het snel voorbij met de garnalenpret.

Ja die bodem, of je moet met regenwater/osmose water gaan verversen of filteren over turf.
Binnenkort gaan mijn garnalen over op akadama, ik heb het bakje net klaar gemaakt daar mee. Ik vind het zelf een erg mooie bodem en een hele mooie kleur. Kun je altijd nog wel een zandpaadje in doen hoor 😉
 
Nieuwe bodem over oude doen is geen goed idee want dan is de kans op problemen heel groot.
Je kan wel twee verschillende soorten bedekking gebruiken maar dan wel met iets van een afscheiding want dat gaat anders zeker door elkaar mengen.

Ph verlagende bodem is heel mooi spul maar is volgens mij onmogelijk om het zo te doseren dat je ph waarde met precies 1 punt zakt.
Ph verlagende bodems (behalve akadama als ik het goed heb) bevatten ook plantenvoeding alleen is het een groot nadeel dat het binnen een jaar uitgewerkt is maar is ook afhankelijk van de hoeveelheid die je ververst en de waarden van het water wat je gebruikt.
Sommige mensen gebruiken deze bodems bv in combinatie met osmose water waardoor de levensduur wat langer zal zijn.
 
Dus aan het eind moet ik dus aan het regenwater, of aan de osmose?
 
Akadama is ph nutraal check dit.
http://www.deshimabonsai.nl/nl/home
zoek maar, enzo

welke voeding wil je geven???

binnen een paar jaar uitgewerkt? ofzo.
mah een jaar, tel de dagen van amano, welk doel etc etc.

filterzand is wel leuk, niet super wit.

maar ik hou me er nu even aan.

he, internet.

groet ruben
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan