Wat is er nieuw

Jerrycan voorbereiden voor gebruik van osmose

Niwla

Well-known member
Lid geworden
29 december 2015
Berichten
1,699
Locatie
Groningen
Gisteravond een aantal jerrycans opgehaald die ik wil gaan gebruiken voor de opslag van osmose. In deze jerrycans heeft zeep/schoonmaakmiddel gezeten.

Iemand goede tips hoe ik deze het beste schoon kan krijgen (behalve heeeeeel veeeeeel spoelen) ? En hoe weet ik zeker dat ze bruikbaar zijn voor opslag ?

Alvast bedankt!

(lees je even mee John 😉 )
 
Spannend, misschien dat weken met natuurazijn werkt?
 
Ik lees op kampeer-sites ook veel over het gebruik van steradent bruistabletten, chloor, soda, zout en ook azijn idd.

:juggle:
 
Een aantaal keren spoelen ontsnap je denk ik niet aan.
 
Combinatie van azijn en soda is ook een sterk schoonmaakmiddel. Voordeel van azijn is dat het ongevaarlijk is voor (de meeste) vissen.
 
Jelle Touwen zei:
Combinatie van azijn en soda is ook een sterk schoonmaakmiddel. Voordeel van azijn is dat het ongevaarlijk is voor (de meeste) vissen.

Dat klopt, alleen niet tegelijk gebruiken maar na elkaar.
Eerst de azijn met heet water. Daarna de soda met heet water.
Dan een keertje uitspoelen met osmose water.
 
Misschien een aanvulling die van belang kan zijn. Is het niet zo dat het water wordt gebruikt bij vrij gevoelige garnaaltjes :S 😉.
 
jessicapilon zei:
Misschien een aanvulling die van belang kan zijn. Is het niet zo dat het water wordt gebruikt bij vrij gevoelige garnaaltjes :S 😉.

Ik begin gewoon bij de minst gevoelige 😀

dat het gebruikt gaat worden voor osmose verklapt het natuurlijk ook wel een beetje...Maar wel een goede aanvulling idd.
 
Niwla zei:
jessicapilon zei:
Misschien een aanvulling die van belang kan zijn. Is het niet zo dat het water wordt gebruikt bij vrij gevoelige garnaaltjes :S 😉.

Ik begin gewoon bij de minst gevoelige 😀

In dat geval wil ik ook best je proefkonijn zijn "buurman" 😀.
 
jessicapilon zei:
In dat geval wil ik ook best je proefkonijn zijn "buurman" 😀.

Dat zal ik je niet aandoen 😉
 
Even nog een aanvulling.

De zeep in die jerrycans. Is dat een normaal huihoudelijke zeep geweest. Die je dus ook veilig kunt gebruiken met je handen?
Of is dit professionele zeep, die in een machine moet. Dus die je niet met blote handen kunt gebruiken.
Let vooral op het etiket. Staat hier een dode vis en een dood boompje op. Dan zeker NIET gebruiken.

Daarnaast moet je een nieuw osmose apparaat ook zeker 2 tot 3 uur laten spoelen. Dus het water niet gebruiken voor planten en dieren.
Dit omdat een nieuw membraan wordt geconserveerd tegen bacterien. Dit middel moet er eerst uit.
 
biljoenblik zei:
De zeep in die jerrycans. Is dat een normaal huihoudelijke zeep geweest. Die je dus ook veilig kunt gebruiken met je handen?

Ja hoor. Ik ben er in ieder geval niet voor gewaarschuwd 😉
En een etiket zat er al niet meer op. Ik heb zelf de indruk dat degene waar ik het van overgenomen had een schoonmaakbedrijf had.

Mijn osmose-apparaat is niet nieuw meer, maar wellicht heeft iemand anders wat aan je tip!
 
Ik heb er vorig jaar gekocht,dacht iets van 8 euro voor nieuwe 25 liter jerrycans.
Weet je zeker dat je geen risico loopt.
 
Seabait zei:
Ik heb er vorig jaar gekocht,dacht iets van 8 euro voor nieuwe 25 liter jerrycans.
Weet je zeker dat je geen risico loopt.

Daar ben ik inderdaad ook een tijdje naar op zoek geweest. Verschillende bouwmarkten afgeweest, tuinland, Boerenbond e.d. Maar dat ging vaak niet groter dan 5 liter of was onbetaalbaar. Ik zal inderdaad geen risico nemen maar denk dat ik hem nu al wel zo goed als schoon heb.
 
Vrijbuiter is inderdaad nog wel een goede tip. Kan ik binnenkort wel even langs als ik daar in de buurt ben. Scheelt verzendkosten.
 
Ja die zit in de buurt bij ons 😉.
 
jessicapilon zei:

Ik heb dezelfde jerrycan als van de Vrijbuiter, alleen dan de 35 liter vesie.
Het kraantje is alleen niet helemaal lekvrij (voor naast je tent geen probleem, maar op zolder...), dus heb ik er een extra stukje slang met kraantje aangemaakt.
 
Ik had die van mij bij een watersportzaak gehaald,gewoon met schroefdop.
 
Zelf gebruik ik een normale jerrycan zonder kraantje, zo voorkom je lekkage.
Tenzij je de jerrycan niet rechtop zet 😀 😉.
 
Ik heb hem inmiddels geweekt en gespoeld met natuurazijn en daarna met soda. Daarna gespoeld met kraanwater. Sinds dien is het water wat eruit komt kleur- en geurloos. Vanavond nog extra naspoelen met kraanwater en daarna met osmose.

En jah, ik weet het. zint eer gij begint.... Een nieuwe kopen was misschien makkelijker geweest....Al doende leert men :book:
 
Ach, je hebt je niet verveeld in elk geval 😀 😉.
 
jessicapilon zei:
Ach, je hebt je niet verveeld in elk geval 😀 😉.

Precies! Daar is het een hobby voor 😉
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      BlupGup: truste!
      Terug
      Bovenaan