Jewel Helialus Spectrum


G

Gast12

Guest
Hai ff een vraag

Ik had een standaard Jewel TL-balk met 2 TL's erin, dit ging opzich aardig maar ik wou graag over op LED.
Op aanraden van de plaatselijke aquariumwinkel 2 ledbuizen gekocht van Superfish die in de Jwelhouder pastte, met deze buizen zag ik de planten toch langzaam achteruit gaan.
Heb van het weekend de knoop doorgehakt en heb een Jewel Helialux Spectrum gekocht met een controller.
Ik gebruik momenteel profiel 1, is dit juist en heeft iemand tips of een beter schema.
Ik kan hier ontzettend weinig info over vinden op internet.
 
het standaard profiel waarmee hij van de fabriek af komt.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20190617-204004.png
    Screenshot_20190617-204004.png
    49.5 KB · Weergaven: 154
Ik snap alleen de dip niet zo goed in de middag.
Maargoed denk dat je profiel wel okee is, zou alleen wel de max op 80% laten voor nu.
Weet niet of de set die jij wilt aanschaffen een set is met hervulbare flessen?
Zou denk ik een uur voordat je verlichting door de 50% gaat je CO2 starten
 
snap die dip ook niet :), ok die tip van de CO2 ga ik doen.
Misschien is er van de week nog iemand die deze controller ook gebruikt met een perfect schema
Ik had eigenlijk alleen dit filmpje gevonden




Deze man gebruikt ook het standaard schema hij heeft alleen de pauze een uur verlengd, geen idee of dit een bekende aquarium-guru is...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Fred, ik gebruik in mijn aquarium ook de Helialux spectrum. Ik heb het standaard schema wat aangepast, ook door de dip in de middag iets langer te maken, puur zodat ik in de avond en ochtend wat meer van een verlichte bak kan genieten zonder dat ik de uren verlichting teveel moet opschroeven.
Ik zet mijn co2 in die dip ook een uurtje uit. Of zo'n dip goed of slecht is, daar zijn de meningen nogal over verdeeld, ben ik zelf ook nog niet uit.
Ook heb ik blauw gewoon naar 0% laten lopen met de andere kleuren, wat mij betreft niet goed (en niet nodig) om die nog veel langer aan te laten staan.

Wel ben ik gestart op max 60% verlichting omdat LED toch wel wat sterker is dan de oudere TL-balken. Dit kun je na een paar weken gewenning van de planten langzaam weer gaan opschroeven naar 80-90%
 
Ok bedankt Dave, maar heb jij dan 4,5 uur aan, 4 uur dip en dan weer 4,5 aan ofzo?
Dus de lampen uiteindelijk naar de 80-90%, ik vind hem eigenlijk niet eens zoveel licht geven (misschien omdat het wat zachter oogt als mn vorige lampen)
 
Hoi Fred, ik gebruik in mijn aquarium ook de Helialux spectrum. Ik heb het standaard schema wat aangepast, ook door de dip in de middag iets langer te maken, puur zodat ik in de avond en ochtend wat meer van een verlichte bak kan genieten zonder dat ik de uren verlichting teveel moet opschroeven.
Ik zet mijn co2 in die dip ook een uurtje uit. Of zo'n dip goed of slecht is, daar zijn de meningen nogal over verdeeld, ben ik zelf ook nog niet uit.
Ook heb ik blauw gewoon naar 0% laten lopen met de andere kleuren, wat mij betreft niet goed (en niet nodig) om die nog veel langer aan te laten staan.

Wel ben ik gestart op max 60% verlichting omdat LED toch wel wat sterker is dan de oudere TL-balken. Dit kun je na een paar weken gewenning van de planten langzaam weer gaan opschroeven naar 80-90%
Mijn ledbalken, ik heb een flink verlichte plantenbak met CO2 toevoer, staat aan van 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur zonder dip! De zin van zo'n dip zie ik dan ook niet. Ook ik kan zo lang genieten van mijn bak. Het gaat bij verlichting niet om de tijdsduur alleen maar vooral ook om de intensiteit. Je zult begrijpen dat mijn intensiteit variabel is.
 
Ok bedankt Dave, maar heb jij dan 4,5 uur aan, 4 uur dip en dan weer 4,5 aan ofzo?
Dus de lampen uiteindelijk naar de 80-90%, ik vind hem eigenlijk niet eens zoveel licht geven (misschien omdat het wat zachter oogt als mn vorige lampen)

Ik zal vanavond even screenshots maken.

@benvo Wat is variabel in jouw geval? Hoe ziet jouw dagschema eruit? In het standaard profiel van de helialux balken gaan de lampen ook niet volledig uit, ze gaan van 100% terug naar 30% als ik de screenshot hierboven even bekijk.
 
Bij mij branden mijn balken zo'n 8 uur voluit. (Ik heb 3 JMB balken) De rest van de dag is opstart en afbouw. Ik werk overigens met een (eigenbouw Arduino-)aquariumcomputer.
 
Hierbij twee schema's uit mijn instellingen. De opstart 6 uur hou ik op dit moment aan en die ga ik langzaam uitbreiden naar hogere intensiteit en langere periodes zoals in het tweede schema. Die dip erin zal nog wel wat aangepast worden, maar dan heb je een idee.

schema opstart.png
schema werkdagen.png
 
Ah kijk hier kan ik wel wat mee, hardstikke bedankt voor de screenshots.
 
Heb nu 2 schema's gemaakt, weet iemand of je nu wel of niet een pauze moet gebruiken als je ook CO2 gebruikt.
Twijfel omdat het standaard met een pauze werkt.
 

Bijlagen

  • Schema met pauze.JPG
    Schema met pauze.JPG
    76.5 KB · Weergaven: 118
  • Schema zonder pauze.JPG
    Schema zonder pauze.JPG
    65.4 KB · Weergaven: 153
Heb nu 2 schema's gemaakt, weet iemand of je nu wel of niet een pauze moet gebruiken als je ook CO2 gebruikt.
Twijfel omdat het standaard met een pauze werkt.

Als je voldoende doseert is dat denk ik niet nodig. Ik doe het wel met een pauze zodat ik met 9 uur belichten het s avonds wat langer aan kan hebben. De co2 is tijdens deze pauze ook uit verder.
 
Als je voldoende doseert is dat denk ik niet nodig. Ik doe het wel met een pauze zodat ik met 9 uur belichten het s avonds wat langer aan kan hebben. De co2 is tijdens deze pauze ook uit verder.
Ik denk zelfs dat het helemaal niet nodig is. Een echt goede verklaring heb ik nog niet gehoord waarom dit zin zou hebben.
 
mooi draai nu een weekje zonder pauze en zal is kijken hoe dat met de plantjes gaat.
Bedankt voor jullie reacties
 

Terug
Bovenaan