Jewel panorama 100


I

Ilze

Guest
Nadat ik een klein 20 liter aquarium heb gehad en dat super slecht is afgelopen (niet dat de vissen dood gingen ofzo) ben ik toe aan een nieuw aquarium! Ik heb al een aquarium staan maar heb echt geen idee hoe ik het beste een aquarium kan opstarten. ik wil nu echt alles goed doen omdat ik gewoon vind dat mijn dieren mijn verantwoordelijkheid zijn en ik dus goed voor hun moet zorgen. IK ben van plan om er 2 goudvissen in te gaan doen we hebben die namelijk al 6 jaar beneden ik een kommetje staan wat ik vanaf het begin al erg zielig vond. de kom is ongeveer 25 cm doorsnee en de vissen zijn beide rond de 15 dus hebben ze helemaal geen ruimte om te zwemmen. De bak moet elke week worden verschoont nu en ik vind dat ze beter verdienen. Ik wil alles weten wat ik zou moeten weten over het houden en verzorgen van een aquarium. En ik zou ook graag willen weten hoeveel het ongeveer kost want ik moet alles van een laag inkomen betalen. Het aquarium is zonder deksel en er zitten momenteel nog gerbils in maar voor hun is al een nieuw hok onderweg dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Ik hoop wat te leren zodat ik goed voor ze kan zorgen! alvast bedank voor de reacties.
 
100 cm wordt al gouw klein voor goudvissen maar alles is beter dan een kom.
Heb je geen kennissen met een vijver?
Een goudvis in een aquarium is naar mijn gedacht geen goed idee.
 
Heb je al bacterieën gekocht voor de opstart van de filter en voor het latere verversen?
En vloeibare CO2 of een CO2 apparaat(dat kost wel handen vol geld een deftige CO2 regelaar).
En wat voor vissen wil je buiten die goudvissen erin houden?
 
Daar zijn we al een tijdje mee bezig geweest maar niemand wilde ze hebben. ik had op internet gelezen er er stond dat je elke goudvis minstens 50 liter moest geven klopt dat wel?
 
Goh wat ik gelezen heb is dat ze 120 cm nodig hebben.
Maar welk soort goudvis is het?
 
ik heb nog helemaal niks gekocht omdat ik eerst wil weten of het allemaal wel mogelijk is. ik wil eerst gewoon de goudvissen houden om te kijken hoe het gaat met het aquarium of alles goed gaat later wil ik misschien nog een paar guppen erbij doen. ik heb nu 2 komeetstaarten
 
Ik lees verschillende dingen daaruit trek ik de conclusie dat je aquarium voor die goudvissen (sluierstaarten) niet groot genoeg kan zijn.
Maar niet iedereen heeft zoveel plaats....
Maar alles is beter dan die kom!
Mooi initiatief van jou:thumbs:!
 
okayy. Dus dan is het beter dat ik als nog een vijver voor ze ga zoeken? of zal ik het wel doen en dan alleen die 2 vissen erin doen?
 
Ik zou toch voor die vijver gaan.
Dat zou ik doen.
Mijn opa heeft wel een vijver dat maakt zoiets makkelijker:D
 
Jouw verhaal over je 20l doet me aan mij denken ik heb er ook een klein aquarium gehad 20l ongeveer ik deelde het wel met mijn zussen.
Maar dat is ook niet goed afgelopen....
Na enkele jaren (nu) heb ik een 200 L in mijn kamer:D
 
Okayy bedankt voor je tijd! ik zal een goed huis voor ze zoeken.
 
Ik kan je wel helpen met een nieuw vissbestand op te stellen moest je dat willen.
 
Bedankt maar ik wacht nog even zodat ik me goed kan inlezen. mijn oma heeft ook een aquarium in haar bedrijf staan die ze misschien weg wil gaan doen dus misschien neem ik die dan wel van haar over dan heb ik meteen alles.
 
2 komeetstaarten al 6 jaar in een kom die 1 x per week word schoon gemaakt is echt een wonder dat ze nog leven. In principe is een vijver natuurlijk het beste voor ze maar gezien ze het nu al zo lang vol houden in hun huisvesting denk ik dat ze het best naar hun zin hebben in een meter aquarium.

De 50 liter is voor sluier staart goudvissen omdat deze wat minder goed kunnen zwemmen enz. Voor gezonde jonge goudvissen is een aquarium niet echt geschikt.

Jouw 6 jarige goudvissen zullen niet meer groeien en zullen al wat vergroeit wezen dus kan me er wel in schikken met een mooie meterbak. Weet zeker dat de komeetstaarten erg gelukkig zullen zijn met hun nieuwe riante onderkomen.

In principe zijn goudvissen niet hoog eisend qua verdere benodigdheden alleen het aquarium heeft een goed groot vermogen filter nodig. In principe hebben ze verder niets nodig. Google maar eens fancy goldfish bare bottom. Vele hebben een kale bak ivm makkelijk schoon te houden.

Wil je mooie plantjes in het aquarium dan hebben je plantjes verlichting nodig. Zand of heel fijn rond grint kun je doen maar is niet echt noodzakelijk hoewel sommige plantjes weer in een bodem moeten.

Een mooie groene plantenbak met goudvissen kun je echter vergeten en CO2 etc. Is tevergeefse moeite. Vele hebben het geprobeerd maar gaat helaas niet samen omdat je regelmatig grote verversingen moet doen en je gauw last heb van alg en grote vervuiling. Ook zijn sommige dol om je planten los te wroeten of op te vreten.

Denk er nog even goed over na wat je wil en je het beste lijkt voor je goudvissen. Als je besluit de goudvissen in het aquarium te willen houden laat het dan weten en zullen we ons best doen om je verder te adviseren.
 
Mijn vissen zitten nu in een enorme goudvissenvijver. De mensen waar we ze heen hebben gebracht hebben een gr oot stuk land met een hele mooie vijver! het water was schoon en er was bescherming tegen reigers ze hadden ook nog veel andere dieren en vingen die op om dierenleed te voorkomen dus ook voor goudvissen. We hebben de vissen rustig laten wennen aan het water want ze zaten altijd op kamer temperatuur en het vijver water was kouder en heel anders voor hun natuurlijk. toen hebben we ze uiteindelijk laten gaan. Ik ben zo blij dat we zo een goed huisje voor de vissen hebben gevonden waar ze de rest van hun leven kunnen rondzwemmen zonder al die stress van de kom verschonen. Helaas komt nu het volgende vissen probleem alweer want mijn zus mag na de zomer vakantie 2 vissen op haar kamer hebben in een kom. nu wil ze dus van die goudvissen met uitpuilende ogen. Ik ben hier erg op tegen omdat ze gewoon niet voor dieren kan zorgen alle andere dieren zijn namelijk op mijn kamer beland. Ze bedenkt zich namelijk heel erg snel over een dier of vind het te veel werk. Ik heb geprobeerd haar gedachtes om te zetten maar dat is niet gelukt. ze wil ook zeker weten geen aquarium omdat ze daar geen ruimte voor heeft zegt ze. Nu wil ze dus een vissen kom wat gewoon super zielig is maar wat voor een vis kan ik daar makkelijk in doen dat het niet echt heel erg zielig is? ik dacht aan guppen die kunnen ook in koud water en zijn best sterk toch? en als ze de vissen niet meer wilt dan kunnen ze naar mijn vriendin die heeft 5 bakken met vissen. Ik vind dit echt moeilijk want zij heeft helemaal niks om die dieren het is puur voor haar eigen plezier en daar kan ik niet zo goed tegen. het zal haar ook niks uitmaken als de vissen snel dood gaan en ik vind dat niet terecht.
 
Goed van je dat je een mooie vijver voor je goudvissen heb gevonden.

Dat is inderdaad wel een probleem met je zus. Volgens mij is geen enkele vis erg geschikt voor een vissenkom. Het is te weinig liters water en de bovenkant van z on kom is vrij klein zodat er gauw zuurstof gebrek is. Zit er een filtertje bij de kom?

Misschien kun je haar enthousiast maken ipv vissen iets heel aparts zoals wat garnalen of slakken. Ik heb zelf hier niet veel verstand van maar wellicht dat dit wel in de kom kan. Ik weet niet hoeveel liters de kom heeft maar je heb ook betta splendens man die heel mooi is met grote staart en die heeft niet heel veel liters nodig. Kan maar 1 man in want anders gaan ze vechten. Kijk maar eens bij dit soort vis op het forum.

Als de kom nu perse gebruikt moet worden is het wel aan te raden om de kom alvast te vullen en een maandje te laten staan met een filtertje draaiend erin. Elke week een snufje voer erin zodat de kom alvast bacterieen kan aanmaken zodat over 4 weken de waterwaardes al goed zijn. Als de bewoners komen ververs je de halve kom en niet het filtertje gaan schoonmaken. Dan hebben de bewoners in ieder geval geen last van giftig wate wat je wel ga krijgen als hij net vers is.

Ik heb hier een sluier met bolle ogen. Ik zal straks even een foto voor je plaatsen dan neem ik hem even in me hand en kun je aan je zus laten zien dat deze echt niet in het kommetje past. Is echt een joekel van een vis. Wellicht ziet ze dan in dat het echt niet gaat.
 
IMG_0443.JPG
IMG_0506.JPG


Ik heb wat foto s voor je die je aan je zusje kan laten zien. Zo groot worden ze als ze genoeg ruimte krijgen. Als de visjes in een klein huisje zitten groeit de buitenkant van het visje niet maar de binnenkant, de organen wel. Je kunt wel zien dat ze dan problemen krijgen van binnen. De zwarte die ik in de hand heb is z on visje met de bolle ogen. Dit is een telescoop oog sluier.

IMG_0208.JPG


IMG_0472.JPG


De onderste oranje na 9 maanden voeren.
 
Wauw dat is wel groot! heel erg bedankt ik zal het haar laten zien.
 
goed nieuws ze wilt geen vissen meer! ze mag nu 2 cavias hebben dat is ook wat makkelijker voor der. ik had wel al een 80 liter bak voor der geregeld dus die zal ik in de garage zetten. ik zit er zelf namelijk ook over na te denken weer een aquarium te nemen maar dit keer wel goed.
 
Goed bezig! Mooi formaat bak om een mooie (sub) tropische bak van te maken! Succes als je er mee bezig gaat!
 
Goed van je en je zus!

Leuk dat je een aquarium heb gehaald. Doe rustig aan en ga je eerst inlezen hoe en wat dan start je een probleemloos aquarium op. Zeer frustrerend als het fout gaat in het begin,

Succes
 

Terug
Bovenaan