Wat is er nieuw

Jewel Primo 110 - klopt mijn geplande visbestand?

Lid geworden
24 juni 2025
Leeftijd
43
Beste allemaal,

Ik ben ben mijn eerste aquarium in lange tijd aan het opstarten: een Jewel Primo 110 (110 liter dus ook, 80x37x40 ongeveer). Ik weet van de regel van 0,5 cm vis per liter, maar het voelt toch heel leeg voor deze bak. En misschien ook niet helemaal in het belang van de vissen, want die zwemmen graag in een schooltje. Wat ik het liefst zou willen:

Midden:
- 12 kardinaal tetra's
- misschien twee dwergklauwkikkertjes (die leven vreedzaam met tetra's en ik vind ze geweldig, maar ik twijfel even omdat de lamp in de deksel zit en ik nog wil researchen of dat niet heel vervelend voor ze is met luchthappen).

Bodem:
- 5 of 6 corydora's
- 1 ancistrus (of zijn die echt gelukkiger met z'n tweeën?)

Planten:
- Ik heb er nu 7 in, maar denk dat ik er nog wat bij ga zetten voor meer zuurstof en schuilruimte. Op de bodem is ook schuilruimte met stenen, kienhout een soort stenen 'verstop-stammetje'.

Wat denken jullie, kan dit?

Als ik de cm tel, is dit volgens die regel namelijk eigenlijk al te veel. Terwijl als ik naar de bak en ruimte kijk, lijkt het me echt heel prima te doen. Zeker omdat ze goed verdelen over midden en bodem, en omdat de corydoras en de ancistrus juist afval opeten. De omvang van de scholen vind ik al wat aan de kleine kant zo eigenlijk, dus het alternatief is om de corydoras helemaal weg te laten. Maar dan wordt de bak juist viezer...

En als iemand ervaring heeft met dwergklauwkikkers en lucht happen in een bak met lamp en deksel - heel welkom! En hebben die per sé een zandlaag op de bodem nodig? Mijn grit is van hoge kwaliteit en totaal niet scherp namelijk.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Laatst bewerkt:
Er zit een deksel op, die is stevig. Er zit ook een begrenzing bij het stuk waar filter en verwarmingselement zitten, dus daar kunnen ze ook niet bij. Dat zit goed. Maar die 1cm per liter - is dat algemener wat men hanteert? Want ik lees online dus de helft. Met 1 cm vis per liter kan ik zelfs de schooltjes tetra’s niet n corydoras nog wat groter maken - zou fijn zijn! Als het water het dus inderdaad aan kan.

Met de corydoras ligt het er een beetje aan welke soort je hebt.
Panda's of Pygmaeus kun je er wat meer van kwijt dan bijvoorbeeld sterbai die wat groter worden.

De 1cm vis per cm bak is niet meer dan een richtlijn.
Met een beter/groter filter kan dat aantal groter zijn, met een klein filtertje is het minder. Bovendien is die richtlijn gebaseerd op een 'normale' visvorm: maanvissen, zweepstaartmeervallen om maar een paar buitenbeentjes te noemen, verstoren deze regel helemaal.

Ancistrussen houd je beter alleen, als je ze in een paartje houdt, krijg je heel veel jonkies die moeilijk kwijt te raken zijn (heb ik me laten vertellen).

Ontzettend bedankt allemaal! Volgens mij zou mijn visbestand zo dan moeten kloppen:

15 x kardinaal tetra’s (60 cm vis)
8 x corydora’s (32 cm vis)
2 x dwergklauwkikkers (8 cm kikker)
1 x ancistrus (10 cm vis)

Dan is het precies 110 cm vis/kikker voor 110 liter water en hebben de scholen wat meer omvang. Met een hoop plantjes en wat bodem verstopplekken voor zuurstof en een veilig gevoel (en hout voor de ancistrus). En ik zal inderdaad de gaten goed nalopen. Kan bijna niet wachten tot de bak goed is ingedraaid, leuk!

Helemaal eens, maar wat is voldoende? Daarom is een richtlijn handig (althans dat helpt mij om te beoordelen). Er zit een behoorlijke filter in, met bacteriecultuur, nitrox filter, koolfilter en een fijne filter. Ik ga er vanuit dat die past bij de bak, want het is een compleet systeem (de Jewel Primo 110).

met bacteriecultuur, nitrox filter, koolfilter en een fijne filter.

Allemaal nergens voor nodig, keramische media en filterschuim is eigenlijk alles wat je nodig hebt. 😉
Zakje kool is met medicatie verwijderen wel prettig maar verder niet noodzakelijk.

want het is een compleet systeem (de Jewel Primo 110).

Het standaard interne filter is wat beperkt maar werkt op zich prima bij normale belasting.
Echter bij grote vervuilers als een borstelneus zou ik zeker een groter extern filter gaan gebruiken.

Koolsponzen zou ik weglaten want die kunnen ook chelaten eruit halen waar vaak de voeding aan is gekoppeld.
Kool heeft eigenlijk geen nut in een goed draaiende bak.

Ik kan de nitrax en kookstof filters eruit halen en dan inderdaad keramiekgranulaat toevoegen. Dat verkopen ze los voor deze filter. Moet ik dan vers water erbij doen of hoeft dat dan ook weer niet? Een externe filter is niet echt waar ik heen wil -
ik wil een passend vissenbestand voor de setup die ik heb.

Ik kan de nitrax en kookstof filters eruit halen en dan inderdaad keramiekgranulaat toevoegen. Dat verkopen ze los voor deze filter.

Je hoeft niet specifiek voor dat filter te kopen.
Siporax zit bijvoorbeeld een zak bij om het bij elkaar te houden en filterschuim kun je in stukken van 50x50cm kopen en op maat knippen/snijden.
Scheelt aanzienlijk in prijs.

Goede tips! Er zit al één blauwe spons in. Wat is dan beter: nog zo eentje of een zakje keramische media? Of allebei? Er is nog best veel plek in dat filter.

Standaard juwelfilters zijn nét voldoende voor een plantenbak waar ook wat vissen bij in zitten.
Als je een aquarium wilt dat in hoofdzaak een vissenbak is, zul je de filtering gedegen moeten upgraden. Voor jouw beeldvorming: ik heb een Juwel 350Rio met het daarin passende binnenfilter met lavagrit en sponzen, maar er staat ook een JBLbuitenfilter1502 open pas sinds ik dat erop heb staan, blijven de vissen gezond.

Waarom wil je geen buitenfilter?

Ik lees hier dingen die over je filter geroepen worden waar ik de kriebels van krijg!

Je Nitrax spons, niks mis mee, dat is een gewone fijne spons met een bacteriepilletje er in (goed kijken, zit ergens een sneetje met dat tabletje)

Met koolfilter bedoel je dat zwarte filter van +- 2cm dik?
Heb ik zelf laten zitten, is mijn allereerste spons in de filtertray, die plukt mooi het grove vuil er uit.

Losse keramieken pijpjes toevoegen in een juwel filter?
Haal een bakje Cirax, dat is hetzelfde en zit gelijk in een bakje wat in je filtertray past!

Het Juwel filter is inderdaad niet het allerbeste filter, maar voor zover ik je plannen lees zou dat meer dan voldoende moeten zijn!
Ga je verder uitbreiden (meer vis of plant) dan word een ander filter wel een noodzaak.

Heb hier bijv een 70l bakje draaien met vrij veel plant er in en zit tegen de limiet van vislengte per cm voorruit.
Toch heb ik nog geen enkele reden om maar te denken dat mijn filter capaciteit te kort komt!

Laatst bewerkt:
Dank weer! Dus misschien dan toch de nitrax terug stoppen en zo’n Juwel bakje keramieke media erbij dan.

Ik heb van iemand anders juist weer heel positieve ervaringen met deze bak en filter gehoord. Dat is ook waarom ik niet (iig niet nu al) naar een externe filter wil. Er zijn zóveel meningen en ervaringen… Ik neem de vissen heel serieus en wil goed mijn research doen, maar ook voorkomen dat ik veel extra geld uitgeef aan capaciteit die ik uiteindelijk toch niet nodig heb. Dan probeer ik liever eerst het maximale uit mijn eigen filter te haken met die keramische toevoeging, en evt wat bescheidener te zijn met de hoeveelheid vis die ik er in doe. Als het dan tóch nodig blijkt dan kan het dan evt wel. Er zit een kast/meubel onder waar het in kan.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook jaren een Juwel meet binnenfilter gehad en dat kan ook best als jee bak niet teveel wordt belast.

Nog een laatste vraag: is het nou beter om wel of niet dat tabletje anti-nitraat te gebruiken dat in de nitrax spons zit? Ik kan hem er ook uitspoelen en hem als gewone spons in zetten. Of gewoon terug zetten zoals hij is.

Ligt er aan wat je aan bemesting wil doen.
Je planten hebben wel nitraat nodig.
Uiteindelijk zal de werking sowieso stoppen en is het niet anders dan een gewone spons.

ik heb voor nu de tabletten waar de plantjes mee zijn gekomen. Ik moet nog uitvogelen hoe vaak extra mest nodig is. Ik denk dat er in de bodem ook wel planten voeding zal ontstaan, want de uitwerpselen van de vissen zullen daar toch deels in blijven/zakken

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan