Wat is er nieuw

Jewel Rio 180

• Onderwerp starter Onderwerp starter Is
  • Startdatum Startdatum
I

Is

Guest
Hoi,

Ik ben nieuw op het forum en heb jullie advies nodig.

Ik heb al jaren een aantal goudvissen die in een open aquarium van 70 * 40 * 30 zitten. Ik heb daar een zuurstofpomp en een filter in zitten. De filter maak ik iedere week schoon en het aquarium zelf om de twee weken. Gewoon met kraanwater en een deel van het oude water in het aquarium.
Ik denk dat sommige mensen op het forum zich misschien achter de oren gaan krabben, maar ik heb nooit wat aan het water toegevoegd en een meting heb ik eigenlijk nooit gedaan. Er zitten twee vissen bij ik ooit heb gekocht toen ik op kamers ging, jaaaaaaaren geleden en ik heb nooit problemen met de vissen gehad.

Nu krijg ik deze week de Jewel Rio 180, een stuk groter dan waar ze nu in zitten.
Wat is jullie advies m.b.t. het indraaien van het aquarium? Is dat nodig als ik verder niets aan het water toevoeg en eigenlijk door ga zoals ik al die jaren heb gedaan?

Ik hoor graag jullie advies.

In je filter en bodem zit een hele lading aan bacteriën die ervoor zorgen dat het afval van de vissen omgezet wordt in minder schadelijke stoffen, zoals bijvoorbeeld het nitraat wat je planten opnemen. Een nieuwe bak heeft deze bacteriën nog niet,. Een optie zou zijn om je filter over te zetten met je bodem. Zo gaan niet alle bacteriën verloren, maar wel een deel. Dat zal wel betekenen dat in het begin het even spaarzaam voeren is, tot dit weer op orde is.

Bedankt voor jouw reactie!

Als ik het goed begrijp moet ik de oude filter in de nieuwe bak doen en aanzetten, de nieuwe filter ook aanzetten en dan 2 weken wachten tot de vissen er in kunnen of kunnen die in mijn geval er direct bij? En na een tijd de oude filter er uithalen?

Nu heb ik vrij weinig ervaring met goudvissen, maar ik zou het als volgt doen. Andere leden zullen vast aanvullen die meer ervaring hebben. Even kort beschreven:

Oude bak leeg en filter met vissen in een andere bak. Filter zo lang mogelijk laten draaien, zelfs in de tijdelijke bak. Bodem, liefst met water, in een andere bak. Aquarium omwisselen, denk namelijk dat de nieuwe bak op de plek van de oude komt? Bodem erin met water, zo goed mogelijk op temperatuur. Nieuwe filter op de bak en oude erbij. 4 a 5 weken samen laten draaien en dan je oude filter pas uit de bak. Je bacteriën zullen dan redelijk overgezet zijn. Indien mogelijk zou je zelfs je biologische media van je oude filter in het nieuwe kunnen plaatsen, maar weet de inhoud en soort filter niet. En anders eens hier op het topic kijken naar wat andere hebben gedaan en eens wat doorlezen.

De nieuwe bak komt op een andere plek. De oude filter is een totaal andere dan de nieuwe die standaard in het nieuwe aquarium zit, dus de oude biologische media overzetten kan helaas niet.

Ik wacht eventuele andere adviezen af en kijk ondertussen nog verder op het forum. Dank!

In dat geval zou ik de oude bak klaarzetten en alles plaatsen zoals je wilt aan techniek en evt hardscape. Als dat allemaal klaar is vissen in een tijdelijke bak met filter, water overhevelen van oud naar nieuw, tot max 40% gevuld. Omdat je hier nog niks aan hebt gedaan is dit als het goed is nog schoon water. De rest lekker met nieuw water aanvullen, dan is het als het ware een grote waterwissel. Bodem( en evt planten als je hebt) van oud naar nieuw zonder iets mee te doen. Planten evt de dode bladeren verwijderen, maar de bodem eigenlijk zo laten om zoveel mogelijk bacteriën te behouden.
Nieuwe bak inrichten en zorgen dat de temperatuur hetzelfde is als het water van de tijdelijke bak met vissen. Dan vissen en filter over naar de nieuwe bak

Bedankt voor jouw aanvulling! Ik heb de Jewel inmiddels binnen: een mooi aquarium. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan