JMB Aqua Light (LED)

D

DragonWish

Guest
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de lampen van JMB Aqua Light (LED).

Ik heb bij mijn nieuwe bak deze lampen aangeschaft en heb nu voor het eerst LED verlichting boven het aquarium hangen.

Mijn aquarium is 70x60x50 (210L) en er hangen drie balken boven.
2x 18Watt wit/blauw (natural)
1x 18Watt wit/rood (natural)

Wat zijn jullie ervaringen met deze lampen?
 
Hallo,

Ik ben ook aan het kijken voor deze lampen. Hoe ervaar jij deze? Heb je een foto van je aquarium waarop ik de lichtkleur in je water kan zien? Waarom de keuze 2 maal wit/blauw?

Edit: op je blog lees ik dat ik nog even moet wachten op de foto! ;-)
 
DragonWish zei:
Hallo allen,

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de lampen van JMB Aqua Light (LED).

Ik heb bij mijn nieuwe bak deze lampen aangeschaft en heb nu voor het eerst LED verlichting boven het aquarium hangen.

Mijn aquarium is 70x60x50 (210L) en er hangen drie balken boven.
2x 18Watt wit/blauw (natural)
1x 18Watt wit/rood (natural)

Wat zijn jullie ervaringen met deze lampen?

3 JMB balken zitten er in mijn bak. Nu al een aantal jaren. Ik ben er zeer tevreden over. Overigens; ik heb een sterk beplantte bak.

Groet,
Ben
 
Daar naast is Niels een van de weinige die ze ook heeft.. ( 3W versie )
 
benvo zei:
3 JMB balken zitten er in mijn bak. Nu al een aantal jaren. Ik ben er zeer tevreden over. Overigens; ik heb een sterk beplantte bak.

Groet,
Ben

Enkele vragen :)
- Welke balken heb jij erboven hangen?
- In welke volgorde?
- Hoeveel branduren?
- Gebruik je de dimmer? Zo ja, wat is je dimschema?

Alvast bedankt!
 
yov zei:
Hallo,

Ik ben ook aan het kijken voor deze lampen. Hoe ervaar jij deze? Heb je een foto van je aquarium waarop ik de lichtkleur in je water kan zien? Waarom de keuze 2 maal wit/blauw?

Edit: op je blog lees ik dat ik nog even moet wachten op de foto! ;-)

Mijn bak staat inmiddels vol met alg. Heb inmiddels alle andere oorzaken getackeld en heb het idee dat het aan de verlichting ligt. Kortom, het is niet waard om een foto te nemen ;)

Ik heb gekozen voor 2x wit/blauw In combinatie met 1x rood), aangezien dit geadviseerd wordt door JMB.
 
Ze zullen dit voorstellen om een koeler licht te hebben denk ik. Op hoeveel. % staan je leds en hoe lang branden deze op een dag? Vermoedelijk te veel licht vandaar de alg.
 
Oke, hier mijn gegevens:

Beschrijving verlichting:
3x JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk.� Ip68
1x Balk met 21 witte leds (3000K� ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm� ca. 50 lumen) achter
1x Balk met 22 witte leds (8000K� ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm� ca. 50 lumen) voor
1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden
Lichtschema:
9:00 uur������������ Zon-op tot 30%
9:30 uur������������ Tot 100%
18:30 uur���������� Tot 30%
21:30 uur�����������Tot 10%
23:00 uur���������� Zon-onder tot 0%
�
Toevoeging mid-balk
10:30 uur tot 17:30 uur


Groet,
Ben Vogelzang.
 
benvo zei:
Oke, hier mijn gegevens:

Beschrijving verlichting:
3x JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk.� Ip68
1x Balk met 21 witte leds (3000K� ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm� ca. 50 lumen) achter
1x Balk met 22 witte leds (8000K� ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm� ca. 50 lumen) voor
1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden
Lichtschema:
9:00 uur������������ Zon-op tot 30%
9:30 uur������������ Tot 100%
18:30 uur���������� Tot 30%
21:30 uur�����������Tot 10%
23:00 uur���������� Zon-onder tot 0%
�
Toevoeging mid-balk
10:30 uur tot 17:30 uur


Groet,
Ben Vogelzang.

Wow! Zo lang op 100%!

Om mijn alg nu af te remmen heb ik de lampen slechts 8 uur aan.
6 uur op 40% en 2 uur op 60%....
 
DragonWish zei:
benvo zei:
Oke, hier mijn gegevens:

Beschrijving verlichting:
3x JMB balk met elk 27 Epistar leds van 1 watt elk.� Ip68
1x Balk met 21 witte leds (3000K� ca. 100 lumen) en 6 rode leds (660-670 Nm� ca. 50 lumen) achter
1x Balk met 22 witte leds (8000K� ca. 100 lumen) en 5 blauwe leds (470-480 Nm� ca. 50 lumen) voor
1x Balk met 27 witte leds (8000K ca. 100 lumen) midden
Lichtschema:
9:00 uur������������ Zon-op tot 30%
9:30 uur������������ Tot 100%
18:30 uur���������� Tot 30%
21:30 uur�����������Tot 10%
23:00 uur���������� Zon-onder tot 0%
�
Toevoeging mid-balk
10:30 uur tot 17:30 uur


Groet,
Ben Vogelzang.

Wow! Zo lang op 100%!



Om mijn alg nu af te remmen heb ik de lampen slechts 8 uur aan.
6 uur op 40% en 2 uur op 60%....



Nou ja, 9 uur op volle sterkte voor planten die ook veel licht nodig zijn. Bovendien worden er genoeg voedingsstoffen toegevoegd. Algenproblemen, bijvoorbeeld, zijn er gelukkig niet.

Groet,
Ben.
 
Bovendien hoeven problemen met alg niet altijd te ontstaan door (te) veel licht. Problemen zijn er door tekorten van allerlei aard!

Groet,
Ben.
 
benvo zei:
Bovendien hoeven problemen met alg niet altijd te ontstaan door (te) veel licht. Problemen zijn er door tekorten van allerlei aard!

Groet,
Ben.

Klopt! Maar door meer licht heb je meer voeding en CO2 nodig. En als deze niet toegevoegd worden is verlichting terugdraaien veruit de enige oplossing. :) + een vers opgestarte bak draai je toch nooit direct met verlichting voluit?
 
yov zei:
(....) +een vers opgestarte bak draai je toch nooit direct met verlichting voluit?
Ik zou ze niet de kost kunnen geven, gezien de vele post hier over met pas opgestarte bakken ;)
 
yov zei:
benvo zei:
Bovendien hoeven problemen met alg niet altijd te ontstaan door (te) veel licht. Problemen zijn er door tekorten van allerlei aard!

Groet,
Ben.

Klopt! Maar door meer licht heb je meer voeding en CO2 nodig. En als deze niet toegevoegd worden is verlichting terugdraaien veruit de enige oplossing. :) + een vers opgestarte bak draai je toch nooit direct met verlichting voluit?

De Ts verteld dat hij 6 uur verlichting heeft op 40% en 2 uur op 60% sterkte. Dat is niet veel, deze balken kennende. Het is overigens juist dat je bij een opstartende bak niet meteen de volle laag geeft. Daarbij komen er dan ook vaak problemen aan de orde die, omdat er nog geen stabiliteit is, van voorbijgaande aard kunnen zijn. Kunnen zijn, juist daarom zal een goede dosering en verhouding van belichting maar ook bemesting, vanaf het begin, van belang zijn.

Groet,
Ben.
 
Zoals ik het begrijp is dit een oplossing die de TS voor het huidig probleem heeft toegepast... Wat dan ook zeker niet slecht is! Ik vermoed dat voor het algenprobleem de verlichting sterker stond.

Waar ik op doel is om zeker bij het net opstarten van je bak ik persoonlijk mijn lampen niet langer als 8 uur zou laten branden.

Afgaande op de vele klaag berichten op het internet en het koppelen van LED aan algenprobleem. En wat uiteindelijkvaak blijkt het geval te zijn van overbelichting, kwam ook mijn vraag of de TS eventueel niet te sterk belichte. Momenteel is dit niet het geval! Maar toen het probleem ontstond zal dit mss wel zo geweest zijn? Maar hier kan ik niet over oordelen voor hij dir bevestigd! ;-)
 
yov zei:
Zoals ik het begrijp is dit een oplossing die de TS voor het huidig probleem heeft toegepast... Wat dan ook zeker niet slecht is! Ik vermoed dat voor het algenprobleem de verlichting sterker stond.

Waar ik op doel is om zeker bij het net opstarten van je bak ik persoonlijk mijn lampen niet langer als 8 uur zou laten branden.

Afgaande op de vele klaag berichten op het internet en het koppelen van LED aan algenprobleem. En wat uiteindelijkvaak blijkt het geval te zijn van overbelichting, kwam ook mijn vraag of de TS eventueel niet te sterk belichte. Momenteel is dit niet het geval! Maar toen het probleem ontstond zal dit mss wel zo geweest zijn? Maar hier kan ik niet over oordelen voor hij dir bevestigd! ;-)

Voorheen had ik de verlichting idd sterker staan.

08.00 uur 0% � 80%
11.30 uur 80% � 100%
13.30 uur 100% � 80%
18.00 uur 80% � 50%
21.00 uur 50 � 0%

@Benvo
Wat zijn de afmetingen van je bak?
Die van mij is 50cm hoog (netto 45cm).
 
Terug
Bovenaan