JMB Community Aqua light - bright of nature

ReneL

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
13 februari 2021
Berichten
112
Leeftijd
69
Locatie
Putten
Ik ben een nieuw aquarium aan het opzetten en inrichten. Ik heb eerder aquaria gehad, maar één van de gebieden, waar sindsdien best wat is veranderd, is verlichting. Destijds had je nog van die dikke TL-buizen. Keuze in kleuren was tamelijk beperkt.

De grootte van bak is L100 B40 H50. Het wordt weliswaar een gezelschapsbak, maar de nadruk zal komen te liggen op planten en vissen uit het Amazonegebied.

JMB biedt verschillende series o.a. Africa, Amazon, Community. Ondanks mijn lichte voorkeur voor het Amazonegebied denk ik er toch over om een lichtbalk uit de Community serie te nemen. En nu komt het punt waarover ik twijfel. Binnen deze serie biedt men de kleurtypes All White, Bright en Nature. De laatste twee zijn dan weer verkrijgbaar met of een rode of een blauwe led. Keuzestress dus :)

Op de site van AquastoreXL stelt men:

Ondanks dat beide uitvoeringen prima gebruikt kunnen worden in het gezelschapsaquarium, raden wij u de “Bright”-variant aan voor aquaria met veel planten en de “Natural”-variant voor aquaria met minder planten.

Aanvankelijk zal et aquarium niet direct vol planten staan, maar als e.e.a. voorspoedig verloop, is dat een kwestie van tijd. Toch vrees ik, dat de Bright versie met een kleurtemperatuur van 8000K wel erg koel licht zal geven, zelfs in combinatie met één rode led op vier witte.

Is mijn twijfel terecht en doe ik er beter aan om de Nature serie te kiezen? Ik hoor graag jullie mening en ervaring.
 
Zelf vind ik de "bright" variant incl rode led een frisse kleur geven aan de bak, niet zozeer koel.
Incl de blauwe leds wordt het wel aan de wat koelere kant.

Met de nature variant krijg je een wat meer gelige tint... kan ook heel mooi zijn.

Hoe het licht in je bak "oogt", ligt ook aan je inrichting: planten, hout, bodem...

zou je het aan mij vragen, dan zeg ik de bright variant incl rode leds.
wil je het echt zeker willen weten dan zou je een plek moeten vinden die de diverse lampen heeft branden boven bakken...
 
Ik heb in mijn Rio 180 drie JMB ledbalken van 27 Watt elk in een 90 cm lengte. Achterin een wit/rode balk waarin de witte leds een 4500 Kelvin waarde kennen. In het midden zit een geheel witte balk met leds, kleur 8000 Kelvin. Voorin heb ik een wit/blauw combinatie. De witte leds hebben ook daar een 8000 kelvin waarde. Dit doe ik zo omdat planten, ik heb een sterk bezette plantenbak, een voorkeur voor rood waardes kennen die evenwel minder diep doordringen in water. Welnu, de hoogste planten staan veelal achterin. In het midden staan lagere en voorin staan de laagste planten, om die te kunnen belichten gebruik ik koeler wit welke dieper doordringt in m'n water. Bovendien geeft mijn bak voor het zicht een meer gemiddelde kleur, niet te geel, niet te wit. Ook leuk, je kan met deze instellingen spelen met je kleuren voor een morgen, dag en avond aanblik.
Aqua1rood (1).jpg
Aqudag1 (2).jpg
Aqua (2).jpg

Zie ook mijn fotoboek.
 
Ik heb in mijn Rio 180 drie JMB ledbalken van 27 Watt elk in een 90 cm lengte. Achterin een wit/rode balk waarin de witte leds een 4500 Kelvin waarde kennen. In het midden zit een geheel witte balk met leds, kleur 8000 Kelvin. Voorin heb ik een wit/blauw combinatie. De witte leds hebben ook daar een 8000 kelvin waarde. Dit doe ik zo omdat planten, ik heb een sterk bezette plantenbak, een voorkeur voor rood waardes kennen die evenwel minder diep doordringen in water. Welnu, de hoogste planten staan veelal achterin. In het midden staan lagere en voorin staan de laagste planten, om die te kunnen belichten gebruik ik koeler wit welke dieper doordringt in m'n water. Bovendien geeft mijn bak voor het zicht een meer gemiddelde kleur, niet te geel, niet te wit. Ook leuk, je kan met deze instellingen spelen met je kleuren voor een morgen, dag en avond aanblik.
Bekijk bijlage 321078Bekijk bijlage 321079Bekijk bijlage 321077
Zie ook mijn fotoboek.

Ai, ik meende met één hooguit twee van die JMB balken te kunnen volstaan. Mijn bak heeft zo ongeveer dezelfde afmetingen als die van jou. Eén lijkt in ieder geval te weinig.

V.w.b. de rode kleur, ik weet, dat die niet ver doordringt in water, maar zou dat bij een diepte van 35 à 45 cm al zoveel afnemen?
 
@benvo Elders staat een artikel, dat je voor een ruim beplant aquarium tussen de 35 en 50 lumen per liter nodig hebt. Als ik uitga van 180 liter is dat tussen de 6300 en 9000 lumen. Ik kan niet goed achterhalen hoeveel LEDS er in een JMB balk zitten, maar ik schat, dat een 90 cm balk er ongeveer 30 heeft. Uitgaande van de Bright versie met 1 rode LED betekent dat tenminste 24 x 100 + 6 x50 = 2700 lumen (afgerond). Dan kom je inderdaad aan twee balkjes als uiterst minimum, maar eigenlijk dus drie.

@RichD1011 Mocht je een adres in de buurt van Putten weten, dan houd ik me aanbevolen.
 
@benvo Elders staat een artikel, dat je voor een ruim beplant aquarium tussen de 35 en 50 lumen per liter nodig hebt. Als ik uitga van 180 liter is dat tussen de 6300 en 9000 lumen. Ik kan niet goed achterhalen hoeveel LEDS er in een JMB balk zitten, maar ik schat, dat een 90 cm balk er ongeveer 30 heeft. Uitgaande van de Bright versie met 1 rode LED betekent dat tenminste 24 x 100 + 6 x50 = 2700 lumen (afgerond). Dan kom je inderdaad aan twee balkjes als uiterst minimum, maar eigenlijk dus drie.

@RichD1011 Mocht je een adres in de buurt van Putten weten, dan houd ik me aanbevolen.
Voor verkooppunten:

Een 90 cm balk heeft 27 leds en is ook 27 watt. Dus 1 watt per led. De witte leds geven rond de 100 lumen per watt, per led dus ook. De gekleurde leds de helft aan intensiteit. Er zitten 5 gekleurde leds in de balken. Je komt dus aan 2450 lumen per balk. Boven mijn bak hangt dus voor 7350 lumen aan intensiteit. Maar... leds op 100% laten branden is niet echt goed, de rood/witte balk staat maximaal op 98%, de beide anderen op 95% wat maakt dat mijn intensiteit nog wat lager ligt. Ze branden, incl. dimtijden, van 's morgens 8:30 uur tot 's avonds 23:00 uur. Hieronder mijn belichtingsschema:

Rood/warmwitte balk (achter)



(8:30 uur)0%

(9: 30 uur) 98%

(18:30 uur) 98%

(20:00uur) 30%

(20:30 uur) 10%

(21:00 uur) 4%

(23:00 uur) 0%



Blauw/koelwitte balk (voor)



(9:00 uur) 0%

(9:15 uur) 30%

(9:30 uur) 95%

(18:30 uur) 95%

(19:30 uur) 50%

(20:30 uur) 20%

(22:00 uur) 10%

(23:00 uur) 0%



Koelwitte balk (midden)



(9:00 uur) 0%

(9:15 uur) 40%

(9:30 uur) 95%

(17:30 uur) 95%

(17:45 uur) 40%

(18:00 uur) 4%

(18:15 uur) 0%
 
@benvo Heb je twee controllers nodig voor drie balken? Ik las, dat een controller twee balken aankan. Klopt dat? Of gebruik je een andere controller?
 
@benvo Heb je twee controllers nodig voor drie balken? Ik las, dat een controller twee balken aankan. Klopt dat? Of gebruik je een andere controller?
Ik heb een eigenbouw aquariumcomputer waar ik de verlichting, temperatuur en mijn CO2 mee regel. Overigens hebben ze bij JMB ook een controller die drie balken kan aansturen.
Er zijn hier leden die een TC 420 hebben omgebouwd om JMB balken aan te sturen, dus die mogelijkheid, als je handig bent, is er ook nog.
IMG_20190929_122527.jpg
 
Die 27 leds had ik ook moeten kunnen bedenken...

Dank voor de tip van die multi controller, ik wist niet van het bestaan, had alleen die kleinere controllers gevonden.

Ik ben onder de indruk, dat je zelf systeem hebt gebouwd voor het monitoren en aansturen van de aquarium apparatuur. Ik heb een achtergrond in elektronica en ben sinds een jaar of twintig programmeur, ik kan het aardig inschatten hoeveel werk dat geweest moet zijn.

Ik ga eens kijken naar die TC420.

Dank voor al je informatie.
 
Na even zoeken vond ik een afbeelding van een TC 240. Die herkende ik van een afbeelding op de site van één van mijn favoriete leveranciers. Daar vond ik deze met als naam 'JMB RGB Controller, RGB dimmer'. Iemand ervaring met deze controller?
 
Zoverre ik kan zien is dat een gewone TC420 maar met een ander naampje.
 
Ik ga het eens bij ze navragen.
 
Na even zoeken vond ik een afbeelding van een TC 240. Die herkende ik van een afbeelding op de site van één van mijn favoriete leveranciers. Daar vond ik deze met als naam 'JMB RGB Controller, RGB dimmer'. Iemand ervaring met deze controller?
Let op: Dit is een TC420 die overigens hier veel te duur wordt aangeboden. Bovendien wordt hij aangeboden met JMB RGB ledbalken. Dat is een ander type ledbalk! Niet met ingebouwde drivers en met aanzienlijk lagere intensiteitsmogelijkheid.
De Community balken hebben een drie-aderige kabel en worden met een PWM signaal op de derde gele draad aangestuurd. Met een TC420 aftakking vóór de mos-fets is ook een TC420 te gebruiken als een controller.




Hier een voorbeeld van iemand hier die daar ook mee bezig is geweest.
 
Besteld! En ik volg de thread, zodat ik de aanwijzingen t.z.t. kan opvolgen. Nogmaals dank. Heerlijk zo'n actief forum :thumbs:
 
Terug
Bovenaan