JMB Led op 250x70x70?


rjoemman

Well-known member
Lid geworden
17 november 2019
Berichten
5,251
Leeftijd
54
Locatie
Maarssen
Ik heb toch weer jullie advies nodig want het LED gebeuren duizelt me een beetje.

In mijn aquarium topic vertelde ik dat ik interesse heb in de JBL Solar LED verlichting waarbij die schakelbaar is van 2700k, 4000k en 6700K maar daar zie ik toch vanaf denk ik.
Het wordt best een dure grap voor wat ik graag wil. Ik kan namelijk maar 1 buis op 1 controller aansluiten en dus heb ik 2 controllers nodig voor 2 buizen van elk 120 cm.

Ik lees hier en daar dat jullie ook de JBM gebruiken.
Maar ik ben even het spoor helemaal bijster met wat ik allemaal nodig heb.
1 buis in niet schakelbaar in verschillende kleuren maar heeft 1 hoofdkleur.

Vroeger op mijn Discus bak had ik TL buizen van Philiips met de kleuren 1x840 (warm), 1x830 (warm) en 2x865 (cool).
Hier was ik wel tevreden mee, was niet te geel maar ook niet te wit.

Nu zit ik te kijken naar de JMB en zie een speciale Amazone versie maar die is als ik het goed begrijp alleen 3000 K (dus geel net als de Philips 830).
Dan is het aqua toch te geel?

Ik zie ook balken van 8000 K en 4500 K

Kan ik niet beter 2 balken nemen?
Bijvoorbeeld de 8000K en de Amazone van 3000K combineren?


Op 1 controller kan ik max 2 buizen aansluiten.
Op een bak van 250cm zou ik links een balk van 120 en rechts een balk van 120cm kunnen hangen op 1 controller.
Maar dan moet het 1 kleur zijn.

Ik zou ook kortere balken kunnen nemen en dan bijvoorbeeld links 2 balken van verschillende kleuren op 1 controller zetten.
En rechts ook 2 balken op 1 controller. Ik denk dat ik dan voor de 4 balken elk iets van 80 cm neem anders is het wel heel veel licht toch?

Wat heb ik nodig?
- stroom adapter 12v/14v
- verlengsnoeren
- controller voor twee buizen afhankelijk van de lengte van de balk de L of XL etc
- wat nog meer?


wat ik iig wil bereiken is dat het licht rustig aan gaat (zonsopkomst) en rustig uit gaat (zonsondergang).
Verder heb ik geen effecten nodig zoals onweer,regen,maan, middagpauze e.d.


Graag advies, alleen de Amazone lamp of toch een combi?
 
JMB Amazone bevat:
- Combinatie van warmwitte en rode leds (4 witte /1 rode)
- Kelvinwaarde witte leds 3000K
- Nm waarde rode leds 660-670nm
- De JMB amazone uitvoering is speciaal vervaardigd voor een Zuid-Amerikaans ofwel amazone-biotoop. Een combinatie van warmwitte leds afgewisseld door rode leds zorgt voor de karakteristieke"warme sfeer".

JMB community aqua light
- 1Watt High Power Leds
- Kelvinwaarde witte leds “Bright” 8000K – “Natural” 4500K
- Nm waarde rode leds 660-670nm
- Ondanks dat beide uitvoeringen prima gebruikt kunnen worden in het gezelschapsaquarium, raden wij u de “Bright”-variant aan voor aquaria met veel planten en de “Natural”-variant voor aquaria met minder planten.
- De JMB community uitvoering is speciaal vervaardigd voor een (tropisch) gezelschapsaquarium. De krachtige rode leds zorgen voor een optimale plantengroei.
 
ow, het is nog ingewikkelder met die communiti light, te krijgen in deze smaken:

- alles wit 8000K
- alles wit 4500k
- bright 8000k (4 wit/1 blauw)
- bright 8000k (4 wit/1 rood)
- nature 4500K (4 wit/1 blauw)
- nature 4500k(4 wit/1 rood)

Ik denk voor mijn bak het beste de 4500K nature (4 wit / 1 rood), dat rode is dan voor de plantjes
Of toch de amazone?
 
Wat is je doel met betrekking tot de evt. beplanting en de groei hiervan?

Ik heb op mijn 160 bak

2 x JMB rood/wit 100 cm
2 x JMB rood/blauw 100 cm
1 x Aquatlantis EASY LED 150

En ik maak gebruik van een TC-420 (gemodificeerd) voor het dimmen van de verlichting.

Wat ik persoonlijk het nadeel van de JMB vind, is dat je echt de LED spots kan zien in het water, en dat oogt niet mooi. Daarom ben ik zelf geen hele grote fan van de JMB balken, alhoewel er qua opbrengst niets mis is. Hoe het met de levensduur zit, vind ik nog niet helemaal helder.

De Easy LED bevalt mij qua licht goed, maar deze heeft (zeker in het verleden) met lekkage problemen gekampt.

Omdat je toch nog helemaal kan kiezen, waarom geen Daytime Matrix systeem. Kan je klein beginnen en mocht het later nodig zijn, dan kan je modules of een tweede balk met extra modules toevoegen. Heel modulair, niet heel goedkoop, maar volgens mij wel HEEL mooi :)



Mocht je voor JBL gaan, dan zou ik persoonlijk kijken naar 4 balken van 120 cm, 1 zware voeding en 1 x een TC-420 + aanpassen voor de aansturing. Zou ik achterin de rood/wit leggen en voorin de blauw/wit, of anders op basis van persoonlijke voorkeur.

Ik zou zelf voor licht over de volle breedte kiezen, maar dat komt omdat ik persoonlijk die donkere hoeken niet mooi vind.
 
thnx

Doel voor de planten, er komen iig de volgende planten in de bak:

- Valisneria gigantea / reuzen valisneria
- diverse echinodorus soorten, stuk of 5 a 6 denk ik
- hydrocotyle leucocephala / braziliaanse waterklimop
- wat sagittaria
en misschien wat myriophyllum brasiliensis/verderkruid

Dus de lampjes moeten wel iets voor de planten gaan doen.
 
Als je dan even grof rekent, dan mag je best wel een 20 lumen per liter hebben zeg maar.

Met 1200 ilter dus al gauw een 30.000 lumen totaal. Dit wil je liefst niet op 100% halen, maar eerder op 70 ivm de verlenging van je leds door op een lager belasting te branden.
Oftewel denk een 35 a 40.000 lumen boven de bak ongeveer.

Met 4 JMB balken zit je nog maar op een kleine 15.000 als ik ff goed heb gerekend. Dat is slechts 12,50 lumen per liter. Da's denk ik wel echt heel weinig.
 
Heftig, ik begin wel met 4, kan later altijd nog kijken voor meer licht.

Hoe heb jij de stekkers van de JMB omgezet naar iets wat op de tc-420 past?
Ik zie ook nog een tc-421, heeft dat toegevoegde waarde?
 
En wat voor een voeding zou geschikt zijn om controller en 4 a 5 balken aan te sturen?
 
Volgens mij heb ik gewoon de JMB afgeknipt, of van een verlengkabel, dat weet ik eigenlijk niet precies meer, maar zie

Zo vandaag lekker bezig geweest met het verder op orde brengen van de eerste controller. Dit ging redelijk makkelijk en mijn idee m.b.t. de adres naar buiten is en netjes en doeltreffend, dus ik ben gewoon tevreden.

Eerst de "kuiltjes" gemaakt voor de extra aders, zodat deze netjes naar buiten kunnen.
Daarna de tweede ader op de gate van de mosfet gesoldeerd.
Vervolgens de boel aangesloten, gebruik makend van 1 kroonsteen t.b.v. de PMW aansluiting

En daarna in de kast, 1 x JMB en 2 x TC-420


Bekijk bijlage 51800 Bekijk bijlage 51801 Bekijk bijlage 51802 Bekijk bijlage 51803 Bekijk bijlage 51804 Bekijk bijlage 51805

Als je uitgaat van 5 balken van 36W dan heb je minimaal een 200W 12V (12V 18A) nodig.
https://www.ledstripkoning.nl/acces...ll-professionele-voeding-12v-200w-lrs-200-12/
Mean Well 12V / 16.6A
200W Prof. voeding


De wifi variant heeft voor mij persoonlijk geen toegevoegde waarde. Als het programma eenmaal draait dan zit ik hier nooit meer aan, en evt. aanpassingen gaan prima met het programma en een USB kabel. LET OP -> niet MAC compatible

En hier zie je een foto voorbeeld van de LED stralen welke je bij JMB ziet.

En het lukte zowaar om de "stralen" van de JMB led (door wat minder helder water) ook op de foto vast te leggen, in mijn optiek nog steeds het grootste nadeel aan de JMB led verlichting.
Bekijk bijlage 283307
 
Ter info. Ik heb voor mijn 2 meter bak 320Watt aan Leds van ledaquaristik.de geplaatst. Erg tevreden over. In Duitsland zijn ze erg populair maar hier in NL heb ik nog niemand gezien die ze ook heeft.
 
Zou wel eens kijken of de jbm led wel sterk genoeg is ivb de hoogte van de bak
Hier geprobeerd maar ging hem niet worden om de boven staande rede
 
@trinakria, 320 Watt is wel heftig hoor, dat zou voor mij 10 lampen van 36 W zijn, m.a.w. ruim 1000 euro.
Het wordt een discus bak he.
Ik start met 4 lampen van 120 cm en bouw ze dusdaning dat ik ze nog kan schuiven mocht ik te weinig licht hebben zodat ik makkelijk lampen kan toevoegen.


Wat is een betere opstelling?
- achterin 8000 kelvin wit + blauw
- voorin 4500 kelvin wit + rood

Of
- achterin 8000 kelvin wit + rood
- voorin 4500 kelvin wit + blauw
 
@Jaap wat voor lampen heb je gekozen voor jouw bak?
 
Ik heb er 8 van 43 watt (de Pro2 variant)
Ik bedoelde ook niet dat jij precies hetzelfde zou moeten kopen. Ik geef alleen aan wat ik heb. Jij kan ook de helft plaatsen natuurlijk :)
De leverancier is in ieder geval een optie lijkt me.
 
@Jaap, dit vond ik op een zeeaqua forum:

Voor de JMB balken: De 1 watt balken worden geadviseerd voor bakken met een waterhoogte tot 65 cm en de 3 watt balken voor bakken boven de 65 cm


Ik zie dat de 120cm balken 3 watt leds hebben.
 
Maar aangezien je aangeeft dat het om een discusbak gaat, is 3 watt ook niet zo essentieel lijkt me.
 
Wat te fel is kunnen we dimmen.
Wat we te kort komen moeten we bijkopen.
Ik ga het gewoon proberen.
In het ergste geval moet ik de lampen aanbieden op de marktplaats.
 
Bij mijn weten is alleen de REEF in 3W uitvoering, en niet voor de community

Ik zou zelf eerder rood/wit natural nemen en evt. de blauw wit als bright. Maar omdat je amazone gaat zou ik persoonlijk beide zelfs natural nemen. Dan de rode balken achter en de blauwe voor, maar dat is hoe ik het zou doen.
 
@Jaap wat voor lampen heb je gekozen voor jouw bak?

Ik had de 1 watt uitvoering te leen van een mede bak liefhebber de community uitvoering gaf onvoldoend licht op de bodem de 3 watt uitvoering is alleen voor de reef (zoutwater) verkrijgbaar zo ver ik weet
@Jaap wat voor lampen heb je gekozen voor jouw bak?
Nu bezig met de daytime matrix modules combi van warm white en de neutral white en ultra blue red white
in totaal 18 modules over twee profielen van 250 cm
Let wel das voor een planten bak best mogelijk dat je met het discus gebeuren minder modules toe kan
 
Op mijn Juwel Rio 180 liggen 3 JMB balken van 90 cm. lengte, 27 watt elk. Achterin een rood/warmwitte balk in het midden een koud/witte balk en voorin een koudwit/blauwe balk hetgeen mij zo'n 7650 lumen waarde geeft boven mijn druk bezette plantenbak. Hoewel ik wel een JMB controller heb gebruik ik die niet. Een en ander wordt aangestuurd door een eigenbouw Arduino aquarium computer die het licht, temperatuur en CO2 regelt. De balken heb ik al jaren en bevallen mij, maar gezien het resultaat ook mijn planten, uitstekend! Zie ook mijn fotoboek.

De opzet is op verschillende manieren mogelijk. Je bent in ieder geval een voedingsblok nodig aanvankelijk van het aantal aan te sturen balken wordt de zwaarte (Ampéres) bepaald. Dat bepaald natuurlijk ook het aantal verlengsnoeren. JMB heeft controllers die twee balken kunnen aansturen, tweekanaals dus. Maar er is ook een driekanaals versie die bovendien ook nog een vijfkanaals RGB aansluiting heeft. Met die controllers kan er dus gedimd worden. De kleuren van de balken kunnen niet afzonderlijk bediend worden maar toch is het mogelijk met een goede tijds verdeling s'morgens wat meer rood in de bak te hebben en 's avonds wat meer blauw. Ook hiervan staan er foto's in mijn fotoboek. Alles werkt op 12 volt. Alles werkt op 12 volt. Daarbij is het trouwens belangrijk dat je gaat kijken naar de 3 watt versies van JMB gezien de hoogte van je bak.
 
Laatst bewerkt:
Ben als ik het goed heb is jouw bak en water hoogte een stuk minder of dit ook bij TS gaat werken is nog maar de vraag
 
Je hebt gelijk, de hoogte van de bak van TS maakt dat de 1 Watt versies van JMB tekort zullen schieten. Dat wordt dus kijken of naar de 3 watt versies van JMB of naar andere merken waarbij er aan gedacht moet worden dan met name rode led toevoegingen het heel moeilijk gaan krijgen!
 
Glas is 70 cm, laten we zeggen waterstand is 68 cm, daaraf de bodem van ~ 8cm, komen we op 60cm water wat het licht moet kunnen doorboren.
De hoge planten zullen voldoende licht bovenin hebben, maar de bodem, tja.

Lastig onderwerp.
 
@sschot, hoe heb je deze berekening gemaakt?

quote: Met 4 JMB balken zit je nog maar op een kleine 15.000 als ik ff goed heb gerekend.
 
Glas is 70 cm, laten we zeggen waterstand is 68 cm, daaraf de bodem van ~ 8cm, komen we op 60cm water wat het licht moet kunnen doorboren.
De hoge planten zullen voldoende licht bovenin hebben, maar de bodem, tja.

Lastig onderwerp.
Niet om het een of ander maar de licht bron zal toch niet op het water liggen (lijkt me niet handig althans) dus komt er tussen bodem en lichtbron zo een aantal cm bij
 
@Flipper, waar heb jij die lange profielen vandaan?
Ik zie maar 1 webshop en daar kan ik max 170 cm selecteren.
Ik zou dan 2 maal 230cm nodig hebben.
 
Bij mijn weten is alleen de REEF in 3W uitvoering, en niet voor de community

Ik zou zelf eerder rood/wit natural nemen en evt. de blauw wit als bright. Maar omdat je amazone gaat zou ik persoonlijk beide zelfs natural nemen. Dan de rode balken achter en de blauwe voor, maar dat is hoe ik het zou doen.
Word op aanvraag gemaakt voor zoetwater, je kan dus gewoon een community krijgen in 3W als je dat zou willen
 
@sschot, hoe heb je deze berekening gemaakt?

quote: Met 4 JMB balken zit je nog maar op een kleine 15.000 als ik ff goed heb gerekend.

De witte leds van JMB geven zeg maar 100 lumen af
De blauwe en de rode leds van JMB geven 50 lumen af

In een balk van 120 cm zitten 36 leds. Als ik het goed zeg zijn dit 29 witte en 7 gekleurde.
29 x 100 = 2900
7 x 50 = 350
Totaal 1 balk 3250 lumen

4 balken geven dus 4 x 3250 lumen wat totaal komt op 13.000
 
Word op aanvraag gemaakt voor zoetwater, je kan dus gewoon een community krijgen in 3W als je dat zou willen

Dan moet hij even contact opnemen en kijken of dat een optie is, denk dat deze wel de 70cm waterhoogte kan overbruggen.
En natuurlijk zijn wij benieuwd naar het aantal lumen wat deze 3w leds afgeven in wit en in kleur.
En natuurlijk de prijs, want die zal ook wel anders liggen.

Grotere voeding nodig. En even kijken naar de max belasting van een kanaal van de TC-420, die weet ik niet uit mijn hoofd

Genoeg te puzzelen, bekijken, berekenen en uit te zoeken! Gewoon succes
 
ga ik doen, ik laat het weten als ik antwoord heb.
 
Grotere voeding nodig. En even kijken naar de max belasting van een kanaal van de TC-420, die weet ik niet uit mijn hoofd
4 ampere, dus het mooiste zal dan zijn om de balken in 24 volt uitvoering te kunnen krijgen,
Maar dan nog schiet je te kort qua vermogen met een TC420 of er moet met 100 cm balken gewerkt gaan worden.
 
Laatst bewerkt:
3 x 36W = 108 W per led balk
I = 108/12 = 9 ampere

Deze kan je inderdaad niet meer aansturen met een TC-420

Bij 24V
I=108/24= 4,5 ampere

Dus zelfs op 24V is deze niet met een TC-420 te bedienen

Mits dit anders is wanneer er sprake is van het gebruik maken van het PMW signaal wat nodig is voor JMB balken. Daar durf ik dan weer geen antwoord op te geven, maar theoretisch zou je alleen het PWM signaal over de TC-420 kunnen laten lopen, en dan is het weer geen probleem, want dan is er bijna 0 vermogensvraag. Maar mogelijk kunnen de E-experts daar inhoudelijk een correct antwoord op geven.
 

Terug
Bovenaan