JMB Led op 250x70x70?


Je hebt inderdaad 2 x zo veel licht op 100 meter afstand.
Verder, licht komt vrijwel oneindig ver, alleen de intensiteit daalt. Als je op 100 meter nog 10 lumen hebt (willekeurig voorbeeld) dan loopt het op 110 meter terug naar 9 lumen, en op 130 meter heb je bijvoorbeeld nog 6 lumen. Je kunt dus niet zeggen dat licht tot een bepaalde diepte komt. Wat je wel kunt bepalen is bijvoorbeeld 'de afstand waarbij ik nog X lumen kan meten'. Als je 2 zaklampen naast elkaar hebt zul je op elke afstand 2 x zoveel licht hebben vergeleken met 1 zaklamp. Zolang de bundels overlappen dan.


Hmm daar heb ik nooit eerder van gehoord. Mij lijkt dat zolang ze gewoon koel blijven, de leds minder snel zullen degenereren.
Hier is, een voorbeeld, te zien dat de 3 Watt leds op maximaal 2,5 Watt belast worden.

 
Dat heeft te maken, inderdaad, met warmte ontwikkeling. Dus het niet laten branden op 100% van je leds kan behoorlijk schelen in levensduur. De JMB 3 Watt versies hebben dus die ingebouwde veilige marge, de 1 Watt versies, die ik heb, niet dus deze branden, nu al een jaar of drie, vier op maximaal 98%
 
Maar die marge zit dan toch in de driver van de ledbalk ingebouwd?
Dwz wanneer ik de tc420 op 100% output zet dan brand de led dus eigenlijk op 97% of iets in die buurt?

Ik bedoel dus het verhaal dat een 3w op 2.5 draait. Dus nooit op 100%.
Dus kunnen wij de tc420 gewoon op 100% zetten
 
Dat heeft te maken, inderdaad, met warmte ontwikkeling. Dus het niet laten branden op 100% van je leds kan behoorlijk schelen in levensduur. De JMB 3 Watt versies hebben dus die ingebouwde veilige marge, de 1 Watt versies, die ik heb, niet dus deze branden, nu al een jaar of drie, vier op maximaal 98%
Of gewoon goed koelen :) . Waarom zou 98 of 97% trouwens zo veel beter zijn dan 100%? Qua warmteontwikkeling scheelt dat dus maar 2 of 3 procent. of is dat niet lineair?
Ik doe dat met waterkoeling. Ik houd het koelwater (als het door al mijn leds is heen geweest) op 26 graden. Als ik de circulatiepomp uit zet, loopt het op tot 48 graden. Dat doe ik dus pas na de lichtperiode.
 
Of gewoon goed koelen :) . Waarom zou 98 of 97% trouwens zo veel beter zijn dan 100%? Qua warmteontwikkeling scheelt dat dus maar 2 of 3 procent. of is dat niet lineair?
Ik doe dat met waterkoeling. Ik houd het koelwater (als het door al mijn leds is heen geweest) op 26 graden. Als ik de circulatiepomp uit zet, loopt het op tot 48 graden. Dat doe ik dus pas na de lichtperiode.

Het is niet lineair. Een led, een lichtdiode, die geen maximale prestatie hoeft te leveren wordt minder warm. Maar koelwater is inderdaad ook niet verkeerd. Mijn balken moeten het doen met passieve koelribben. Maar dat blijkt wel afdoende.
 
Het is niet lineair. Een led, een lichtdiode, die geen maximale prestatie hoeft te leveren wordt minder warm. Maar koelwater is inderdaad ook niet verkeerd. Mijn balken moeten het doen met passieve koelribben. Maar dat blijkt wel afdoende.
Daarom ben ik heel blij met mijn makersleds heatsinks, blijven lekker koel.
Zelfs op 100% vermogen kwam de temperatuur niet over de 60.
Nu lopen ze op 30% ongeveer van waarop de leds zijn ontworpen
 
Of gewoon goed koelen :) .
Ik doe dat met waterkoeling. Ik houd het koelwater (als het door al mijn leds is heen geweest) op 26 graden. Als ik de circulatiepomp uit zet, loopt het op tot 48 graden. Dat doe ik dus pas na de lichtperiode.



Dat is interessant, hoe doe je dat met waterkoeling? Lijkt me ideaal voor bijverwarming van de bak, of mis ik iets?

Dirk
 
Dat is interessant, hoe doe je dat met waterkoeling? Lijkt me ideaal voor bijverwarming van de bak, of mis ik iets?

Dirk
Nou dat is wel wat de leverancier aanraadt. Lees hier maar eens: https://www.ledaquaristik.de/epages...55316/Categories/Produkte/LEDs/LEDLeisten_PRO

Ik zie dat echter als nadeel. Vooral in de zomer wordt je bak dan veel te heet. Daarom heb ik het anders gedaan. Ik heb 30 meter slang in de kruipruimte tot 80cm diep begraven en laat het water dus circuleren tussen de led-bars en de kruipruimte. Op die manier heb ik altijd een aanvoertemperatuur van 18-21 graden en een afvoer van rond de 27 graden. Als ik dat niet zou doen zou ik in de zomer echt wel een probleem hebben, denk ik.

Ook moet je dan meer schoonmaken (algen in je ledbars) en dat hoef ik nu niet omdat het 'dood' water is.
 
En als je er een 12-24 V input versterker tussen zet dan moet dit toch wel te doen zijn met de TC-420 ?
360 w RGB led Versterker controller DC12V-24V 30A
 
Ik zie dat de topicstarter voor een daytime module systeem is gegaan, maar waarom voor het module systeem en niet bijv. voor de 'standaard' daytime oplossing? Die van 150cm kost 209,- (dus voor 250cm zal hij iets duurder zijn), maar ben je dan niet goedkoper uit dan de 1000 euro die er nu voor wordt gegeven of vergis ik mij hier in de prijzen?
 
Jaa, maar dan heb je niet het luxe modulaire systeem!
 
En veel minder licht en als het kapot gaat verval je aan een complete nieuwe bij modulair niet
 
Maar qua prijs scheelt het dan ook flink. Ik wil zelf een 200x70x70 laten bouwen en heb vanuit dit topic wat kennis opgedaan. Liefst ga ik ook voor LED, maar vind persoonlijk het modulaire systeem toch een flinke investering. @RichD1011 wat heb jij er precies boven hangen?

Ik zie dat je geen/nauwelijks planten hebt, mijn voorkeur heeft wel om er een flinke plantenbak van te maken, dus er moet wel voldoende licht komen.
 
Ik heb twee profielen besteld he, jij kan misschien met 1 profiel ook uit de voeten.
En wanneer je 4 led units op dat profiel zet kost dat maar 200 euro.

Je kan heel gericht plekken van licht voorzien en plekken zonder licht, wat bij Discus misschien wel een goed idee is.
 
Maar qua prijs scheelt het dan ook flink. Ik wil zelf een 200x70x70 laten bouwen en heb vanuit dit topic wat kennis opgedaan. Liefst ga ik ook voor LED, maar vind persoonlijk het modulaire systeem toch een flinke investering. @RichD1011 wat heb jij er precies boven hangen?

Ik zie dat je geen/nauwelijks planten hebt, mijn voorkeur heeft wel om er een flinke plantenbak van te maken, dus er moet wel voldoende licht komen.

Boven mijn Malawi bak hangt 1 JMB 1watt high power leds 12000k wit/blauw 150cm
Boven mijn Midden-Amerika bak hangt 1 JMB 1watt high power leds 8000k wit/rood 120 + 90cm (om de lengte van 230 te verlichten)

Zeer weinig verlichting dus, maar zoals je al aangeeft: geen planten dus alleen kijklicht.
 
Ik zie dat de topicstarter voor een daytime module systeem is gegaan, maar waarom voor het module systeem en niet bijv. voor de 'standaard' daytime oplossing? Die van 150cm kost 209,- (dus voor 250cm zal hij iets duurder zijn), maar ben je dan niet goedkoper uit dan de 1000 euro die er nu voor wordt gegeven of vergis ik mij hier in de prijzen?
Ik was ook €1400 kwijt voor mijn DIY verlichting, geeft veel meer licht dan ik ooit nodig zal hebben maar is aanzienlijk goedkoper als je het bekijkt op lumen per euro vergeleken met JMB bijvoorbeeld.
 
Wel even op het hoogte verschil tussen de genoemde bakken letten bij beslissen over de led verlichting
Zie toch weer vergelijkingen worden gemaakt waarvan je kan denken :juggle:
 
En voor 6 van deze balken ben je totaal 110 euro kwijt. Heb je 15000 lumen. 4000K.

Niet te dimmen met de TC420. Wel een bak met licht. Er zijn meerdere uitvoeringen van. Moet je dan even opzoeken voor degene die er wellicht in is geïnteresseerd.


Laat zo'n balkje niet per ongeluk in je bak vallen of laat er zelfs geen vocht intrekken. Het is zelfs niet spatwaterdicht... Dit is zeer gevaarlijk boven een aquarium! Niet doen dus!
 
Laat zo'n balkje niet per ongeluk in je bak vallen of laat er zelfs geen vocht intrekken. Het is zelfs niet spatwaterdicht... Dit is zeer gevaarlijk boven een aquarium! Niet doen dus!
Dat valt echt reuze mee hoor. Zelf een soortgelijke TL balk boven een aquarium gehad. Niks geen vocht er in. En wil je zeker zijn dan maak je hem even open en kit je die even dicht. en niet los op een glasplaatje leggen boven je aquarium uiteraard. Gewoon een mooie standaard er voor maken.
Maar het hoeft uiteraard niet deze perse te zijn. Voor weinig geld kan je heel goed licht boven je bak hangen.
 
Laatst bewerkt:
Dat valt echt reuze mee hoor. Zelf een soortgelijke TL balk boven een aquarium gehad. Niks geen vocht er in. En wil je zeker zijn dan maak je hem even open en kit je die even dicht.

Het is jouw leven.... Ik raad het echt af. En het hoeft ook maar één keer fout te gaan.
 
Het is jouw leven.... Ik raad het echt af. En het hoeft ook maar één keer fout te gaan.
als die netjes op een aardlek zit..............
En iemand die zelf aan het "knutselen" is weet toch wel wat wel en niet kan.
maar als alternatief kan deze. Kap even zwart ( of welke kleur dan ook ) spuiten en ziet er gelijk weer goed uit.

De reden dat ik zulk soort TL LED aanhaal is dat er zeker met relatief weinig geld een goede verlichting boven een aquarium kan hangen.
En als je op youtube kijkt zul je zien dat er vele successen zijn.
 
als die netjes op een aardlek zit..............
En iemand die zelf aan het "knutselen" is weet toch wel wat wel en niet kan.
maar als alternatief kan deze. Kap even zwart ( of welke kleur dan ook ) spuiten en ziet er gelijk weer goed uit.

De reden dat ik zulk soort TL LED aanhaal is dat er zeker met relatief weinig geld een goede verlichting boven een aquarium kan hangen.
En als je op youtube kijkt zul je zien dat er vele successen zijn.

Nou ja, men heeft het over IP54. Veilig is dit niet. Mijn JMB's voldoen bijvoorbeeld aan een IP68 norm. Hetgeen ze overigens niet voor niets doen, vocht zorgt onherroepelijk voor problemen bij leds. De lampen werken dan ook nog eens, zoals de meeste aquarium lampen, op zwakstroom. Meestal is dat 12 of 24 Volt. Maar, nogmaals, het is geheel aan jou of je een keuze al of niet gebruikt. Dat moet natuurlijk gezegd.
 
Bedankt voor al jullie input, even kort opsommen waar naar ik opzoek ben
- Lampen waarbij je zonsondergang en zonsopgang kunt nabootsen (is een pre, als dat het verschil qua prijs gaat maken dan niet)
- Lampen die voldoende licht bieden voor het gehele aquarium, dus ook de bodem (bak zou 200x70x70 moeten worden)
- Ik wil graag een aquarium met veel (ook kleine) planten, dus er moet voldoende licht aanwezig zijn
- Budget eigenlijk maximaal 500 euro aan licht

Nu heb ik altijd gedacht om naar LED over te stappen als ik met mijn nieuwe bak ga beginnen, echter zie ik hier alleen maar bedragen voorbij komen tussen de 800.- en 1400.- euro voor een bak van zeg zo'n 2 meter. Zou ik dan toch maar beter voor een Aquarium TL balk kunnen gaan? Dit zal waarschijnlijk goedkoper in prijs zijn, wel (iets) duurder in stroomverbruik, maar geeft dit voldoende licht voor een aquarium met 70cm diepte?

Edit: Overigens is het voor mij geen probleem om naar Duitsland te rijden mocht het daar goedkoper zijn, woon zelf vlak bij de grens tussen Brabant en Limburg, dus Duitsland is niet ver weg.
 
Bedankt voor al jullie input, even kort opsommen waar naar ik opzoek ben
- Lampen waarbij je zonsondergang en zonsopgang kunt nabootsen (is een pre, als dat het verschil qua prijs gaat maken dan niet)
- Lampen die voldoende licht bieden voor het gehele aquarium, dus ook de bodem (bak zou 200x70x70 moeten worden)
- Ik wil graag een aquarium met veel (ook kleine) planten, dus er moet voldoende licht aanwezig zijn
- Budget eigenlijk maximaal 500 euro aan licht

Nu heb ik altijd gedacht om naar LED over te stappen als ik met mijn nieuwe bak ga beginnen, echter zie ik hier alleen maar bedragen voorbij komen tussen de 800.- en 1400.- euro voor een bak van zeg zo'n 2 meter. Zou ik dan toch maar beter voor een Aquarium TL balk kunnen gaan? Dit zal waarschijnlijk goedkoper in prijs zijn, wel (iets) duurder in stroomverbruik, maar geeft dit voldoende licht voor een aquarium met 70cm diepte?

Edit: Overigens is het voor mij geen probleem om naar Duitsland te rijden mocht het daar goedkoper zijn, woon zelf vlak bij de grens tussen Brabant en Limburg, dus Duitsland is niet ver weg.
Gaat je niet lukken voor €500 klaar te zijn met een systeem voor zo’n bak ben ik bang.
Mij werd destijds door JMB de 3w versie aangeraden omdat de 1W onvoldoende worp zou hebben.
Ik was dan alleen voor de lampen (4 rijen 8x1m) over de €1000 kwijt, dat was excl controller of voeding.
Ali stripjes ga je ook niet mee weg komen, buiten dat ze minder zuinig zijn dan TL zullen ze ook onvoldoende op de bodem stralen.
T5 buizen met een dimbare EVSA zou denk ik de beste optie wezen.
Reflectoren op de buizen en klaar.
EVSA zou je nog aan kunnen sturen met een TC420, je moet alleen opletten dat je “slechts” 0-80% vermogen in kan stellen op de tc420 omdat een EVSA 0-10v of 1-10v wilt als dim signaal
 
Zou ik dan toch maar beter voor een Aquarium TL balk kunnen gaan? Dit zal waarschijnlijk goedkoper in prijs zijn, wel (iets) duurder in stroomverbruik, maar geeft dit voldoende licht voor een aquarium met 70cm diepte?
Heb hier boven de 250 nog 4x 54 watt en 4x45 watt hangen geeft te weinig licht voor deze diepte
Je ziet het aan je planten groeien prima omhoog niet in de breedte en worden gauw kaal onder in de bak.
Ook lager planten soorten hebben het moeilijk om over rode platen maar te zwijgen
 
@ GynnadVis,
dimbare evsa met 4 rijen t5 ga je de meeste planten wel goed laten groeien , twijfel je echter kun je natuurlijk 6 rijen voorzien om de plantjes plat te branden.
 
@ GynnadVis,
dimbare evsa met 4 rijen t5 ga je de meeste planten wel goed laten groeien , twijfel je echter kun je natuurlijk 6 rijen voorzien om de plantjes plat te branden.
Zo jammer deze reactie.
Zal wel goed bedoelt zijn hoor daar niet van maar je hebt hier als Ts zo weinig aan.
Wat ik bedoel is een lid geeft aan dat in zijn ervaring 8 t5 lampen te weinig licht geven met een omschrijving waarom en prompt komt er weer een reactie van een ander die anders beweert zonder ook maar enige uitleg over wattage of wat dan ook.
Hier heeft de ts totaal niets aan .
En is daarbij uiterst irritant voor het eerder lid die gereageerd heeft. ( is net of je als onzin verkoper wordt uitgemaakt:mad:)
 
Sorry Jaap misschien was het wat kort door de bocht maar zeker goed bedoeld.
Net als jij probeer ik ervaringen te delen , wat bij mijn niet lukt kan bv wel bij jou of visaversa .
Veelal kijkt men naar de verlichting als boosdoener planten problemen of dit altijd zo is daar heb ik mijn twijfel of eigen oordeel over .
Zelf heb ik maar 52 cm van oppervlakte tot substraat ( verlicht met t5 maar niet met ho maar met de he variant ( zonder reflectoren )deze geven nog minder licht dan oude t8 )
Bij ons in de club zijn verschillende diepe plantenbakken die enkel met t5 verlichten

hier heb je een artikel van gilles over verlichting
halverwege dit artikel heb je tabel allerhande verlichtingen (sorry geen led) , water hoogtes aquarium, afstand verlichting tot oppervlakte
Volgen mijn is voor GynnadVis is 24" aquarium met verlichting 4" erboven van toepassing

3 lampen rijen zouden zelfs reeds voldoende zijn volgens deze chart dus met 4 heb je overschot
Zelf zou ik er 6 rijen gebruiken maar gedimd om zo een grotere range in lampenkleuren te kunnen gebruiken en eventueel te spelen met een noon burst
 

Terug
Bovenaan