Wat is er nieuw

Jonge garnaaltjes

• Onderwerp starter Onderwerp starter Zanziee
  • Startdatum Startdatum
Z

Zanziee

Guest
Hallo allen!

Ik heb mijn eerste jonge vuurtjes in mijn bak ontdekt! 😀
Ze zijn echt nog heel klein en bijna niet te zien, echter heb ik een probleem.. Namelijk heb ik donderdag (heb vakantie deze week) een bodemvervanging op het programma staan ivm. schelpjes in mijn huidige bodem, waardoor de KH enorm hoog is.

Hebben jullie trucs waarbij ik de jonge vuurgarnaaltjes kan lokken(vangen met een netje gaat niet lukken vrees ik) en ze over kan zetten in bv. een emmer, ik wil eigenlijk zo min mogelijk slachtoffers maken tijdens de bodemvervanging, de grotere garnalen moet mij wel lukken denk ik echter de kleintjes...

Hopelijk heeft iemand ervaring hiermee!

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Laat ik beginnen met melden dat ik geen ervaring heb met het vangen van babygarnaaltjes, dus wellicht is mijn idee van aanpak een superslecht plan, maar.. Opzuigen via een stuk tuinslang en opvangen in een emmer? Zoals je normaal gesproken (enkel) water af zou hevelen. Plantjes en eventuele decoratie op voorhand verwijderen. Wellicht niet meteen de meest diervriendelijke oplossing, zo�n glijbaan.. Maar 't jonge spul is vast redelijk kwetsbaar en dan lijkt me dat per ongeluk geplet worden met een netje ook niet 😉

Opzuigen met behulp van filter bijvoorbeeld? Hoor wel eens vaker dat mensen garnalen uit het filter halen, is dit niet schadelijk voor ze??

Zanziee zei:
Opzuigen met behulp van filter bijvoorbeeld? Hoor wel eens vaker dat mensen garnalen uit het filter halen, is dit niet schadelijk voor ze??

Filter? Filterslang van een externe filter zou bij gebruik van bovenstaande techniek een optie zijn dan, ja 🙂 Met een binnenfilter zou ik niet weten hoe je dat voor elkaar kunt krijgen. Lijkt me ook niet handig/mogelijk, maar misschien heeft iemand anders daar een ander inzicht over? De garnalen die mensen uit het filter halen zijn daar over het algemeen zelf ingekropen om eens goed te snacken. Dat lijkt me niet direct schadelijk. Ze uit de bak proberen te krijgen door ze geforceerd door (de mechaniek van) een garnalenvermalende filter heen te sluizen lijkt me iets schadelijker op de een of andere manier 😀

Maar misschien zeg ik iets doms en kan het wel. Dan hoor ik het ook graag.. Weer wat geleerd 🙂

Haha, ik heb een buitenfilter en de aanzuiging komt direct terug op grove filterwatten, de garnelen moeten flink hun best doen willen ze (volgens mij) wanneer ze door de rotor willen kruipen.

Tot nu toe dus de beste optie, iemand toevallig ervaring hiermee?

Ik zuig ze er altijd uit met een dun luchtslangetje waar ik een stevig rietje aan heb geschoven.

Eeehm.. Hoe moet ik dat voor mij zien?

Een luchtslangetje (4/6mm) en daarin een rietje gestoken waarmee je minigarnalen effectief kunt aanzuigen (zoiets als dat je bij de tandarts hebt zeg maar? 😛 )

Ik steek het uiteinde van het slangetje in mijn mond en zuig er aan als ik dicht bij een garnaaltje ben met het rietje.
Zorg wel dat je een wat langere luchtslang hebt anders krijg je zelf water binnen.
Als het garnaaltje in het rietje is gezogen laat ik het water er weer uitlopen boven een bakje aquariumwater.
Dit doe ik door heel ZACHTJES te blazen in het slangetje.
Zo komt het garnaaltje onbeschadigt weer tevoorschijn.
Ik heb het al heel vaak gedaan en het zal eerst niet zo makkelijk gaan maar aldoende leert men.
Wel vlak boven het garnaaltje houden de ingang van het rietje.
En als je gaat jagen lukt het zeker niet.

Erna Esmeijer zei:
Ik heb het al heel vaak gedaan en het zal eerst niet zo makkelijk gaan maar aldoende leert men. Wel vlak boven het garnaaltje houden de ingang van het rietje.
En als je gaat jagen lukt het zeker niet.
Zanziee zei:
Handige tip! Bedankt, ga ik proberen!
Heel veel succes vandaag 😀 Ben erg benieuwd of en hoe je het voor elkaar hebt gekregen en of je gekozen methode is bevallen.

Het is allemaal gelukt!

Ahja, heb maar 1 klein garnaaltje kunnen spotten / over kunnen huizen.. Heb een half uur lopen staren maar kon er maar ��n vinden.
Met een zuurstof slangetje heb ik die eruit gezogen en dan duimen erop, kon ik hem in de slang zien zitten en dan rustig over naar de andere bak.
Terug ging het ook zo, ik moet zeggen, die kleine was wel erg snel!

Zanziee zei:
Het is allemaal gelukt!
Super! 😀

Zanziee zei:
Ahja, heb maar 1 klein garnaaltje kunnen spotten / over kunnen huizen.. Heb een half uur lopen staren maar kon er maar ��n vinden. Met een zuurstof slangetje heb ik die eruit gezogen en dan duimen erop, kon ik hem in de slang zien zitten en dan rustig over naar de andere bak. Terug ging het ook zo, ik moet zeggen, die kleine was wel erg snel!
Hahaha.. Lekker typisch weer - uren zitten turen en alsnog geen gigantische vangst 😀 In ieder geval is er eentje van de volgende generatie veiliggesteld. Bedankt voor het terugkoppelen; als ik ooit nog babygarnaaltjes heb rondwandelen, weet ik nu in tenminste hoe ik ze zonder jagen pletvrij kan vangen 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan