Jongen in bioloog


RichD1011

Well-known member
Lid geworden
3 december 2015
Berichten
9,539
Leeftijd
29
Locatie
Driebergen
Nu zitten mijn fenestratus geregeld met jongen, en dat zijn er dan makkelijk 200+
Hoewel ma en pa heel fel verdedigend zijn en de jongen best lang weten te beschermen (tot nu toe maximaal 4 weken) worden ze stukje bij beetje opgegeten.

echter... een deel van de jongen verdwijnt ook over de overloop zo de bioloog in.
hoewel ze in de 1e kamer blijven steken omdat ze nergens anders heen kunnen is het wel bloed irritant om telkens al die jongen uit mn bioloog te moeten halen.

hebben jullie hier een oplossing voor? ofwel het voorkomen dat ze in de bioloog terecht komen of een makkelijke manier om ze er daarna weer uit te halen?
wellicht iemand met een geniale ingeving?
 
Enige wat helpt is de overloop afschermen, hebben wij gedaan met een hmf
 
Netje erin hangen?
 
Om het 100% te voorkomen zou ik een deksel of anders netje kopen of anders afdekken met gaas. Je kan ook proberen het water wat lager te zetten als je liever geen deksel hebt. Maar er zitten misschien toch nog een paar tussen die er alsnog overheen springen.
 
Om het 100% te voorkomen zou ik een deksel of anders netje kopen of anders afdekken met gaas. Je kan ook proberen het water wat lager te zetten als je liever geen deksel hebt. Maar er zitten misschien toch nog een paar tussen die er alsnog overheen springen.
Een deksel op je overloop, hoe verzin je het, dan heb je geen filterend vermogen meer, water lager zetten idemdito, dan word er ook niks meer gefilterd
 
Ik heb zo'n vermoeden dat Aquatropica niet weet wat een bioloog is, en gewoon denkt aan een intern filter met een open bovenkant.
Ja dat bedacht ik ook later, maar reageer dan gewoon niet als je niet weet waar het over gaat (my 5 cents)
 
Enige wat helpt is de overloop afschermen, hebben wij gedaan met een hmf

Ik maak in tegenstelling tot jou gebruik van een overloopkamer met overloopkam, dus gaat bij mij niet op helaas :)

Netje erin hangen?

netje in de bioloog onder de toevoer zal het enige zijn wat helpt, ik moet alleen even een goede manier verzinnen hoe ik dat in elkaar ga steken :juggle:
heb net al even gekeken of ik nog wat netjes en pvc materiaal in de schuur had liggen om een soort houdertje in elkaar te steken maar al mijn netjes zijn niet fijnmazig genoeg en heb ook niet genoeg pvc stukjes meer :juggle:

Om het 100% te voorkomen zou ik een deksel of anders netje kopen of anders afdekken met gaas. Je kan ook proberen het water wat lager te zetten als je liever geen deksel hebt. Maar er zitten misschien toch nog een paar tussen die er alsnog overheen springen.

Een deksel op je overloop, hoe verzin je het, dan heb je geen filterend vermogen meer, water lager zetten idemdito, dan word er ook niks meer gefilterd

Ik heb zo'n vermoeden dat Aquatropica niet weet wat een bioloog is, en gewoon denkt aan een intern filter met een open bovenkant.

Ik kan ook niet helemaal volgen wat je bedoelt met een deksel, de jonge visjes gaan namelijk dwars door de overloopkammen heen zo de afvoer door en het bioloog in.
 
Ik kan ook niet helemaal volgen wat je bedoelt met een deksel
Interne filters hebben soms een open bovenkant, Aquatropica dacht dus dat er een intern filter werd bedoeld met de term bioloog
 
IK heb 3 netjes bij LIdl . mee genomen. fijnmazig.
Kijk daar eens. zijn zo groot als jaarnetes.
 
Top Bertus!

Moet dan alleen nog even een houdertje maken om het in te plaatsen,
 
Goedemorgen,

Gister zelf ook last van gehad, twee blauwe neon's opgezogen in de filter, (even een dag het korfje er niet op) vanmiddag toch maar even openmaken kijken of ze het nog doen.

denk dat het geen goed idee is om de in mijn filter te laten zitten..?
 
Je kan een brok filterschuim in je overloop doen, dan komen ze iig niet in je bioloog.
Maar het enige dat helpt zijn hogere kammen met dunnere spleten
 
Goedemorgen,

Gister zelf ook last van gehad, twee blauwe neon's opgezogen in de filter, (even een dag het korfje er niet op) vanmiddag toch maar even openmaken kijken of ze het nog doen.

denk dat het geen goed idee is om de in mijn filter te laten zitten..?
Dit topic gaat over een bioloog, dat is heel wat anders als jouw filter:juggle:
 
Ik maak in tegenstelling tot jou gebruik van een overloopkamer met overloopkam, dus gaat bij mij niet op helaas :)


Ja die kammen ken ik, hebben wij ook over lopen twijfelen maar juist omdta wij kweken ervoor gekozen het anders aan te pakken, er is geen enkel kam klein genoeg om jongbroed tegen te houden.
Een brok filterschuim erop zoals Tuinkabouter adviseerd hebben w eook geprobeerd maar dat slibt in notime dicht en als je dan niet oppast stroomt d eboel over
 
Ja die kammen ken ik, hebben wij ook over lopen twijfelen maar juist omdta wij kweken ervoor gekozen het anders aan te pakken, er is geen enkel kam klein genoeg om jongbroed tegen te houden.
Een brok filterschuim erop zoals Tuinkabouter adviseerd hebben w eook geprobeerd maar dat slibt in notime dicht en als je dan niet oppast stroomt d eboel over
En daarvoor heb je een noodoverloop
 
Je kan een brok filterschuim in je overloop doen, dan komen ze iig niet in je bioloog.
Maar het enige dat helpt zijn hogere kammen met dunnere spleten

Worden dan wel hele dunne spleten, die beesten zijn echt minuscuul.
brok filterschuim in mn overloop... moet ik ze weer uit mijn overloop gaan vissen, nog minder praktisch dan uit m'n bioloog te vissen :)
 
Enige wat ik dan nog kan verzinnen is op je kam filterschuim doen, maar zoals gezegd denk ik dat dat heel snel dicht slibt en dan stroomt je bak over.

Wat je wel kan doen is een netje onder je uitstroom in je bioloog zodat je de jonkies opvangt
 
Heb je hier een foto van?

voor jou altijd :D

20190610_134615.jpg20190610_134635.jpg

het water loopt dus over de kammen heen de overloopkamer in.
in deze overloopkamer zitten 2 pvc buizen die richting bioloog lopen. degene die je ziet is de noodoverloop en treed alleen in werking als de hoofdoverloop verstopt zou raken (die hoofd overloop zie je niet op de foto, zie meer onderin)
 
voor jou altijd :D

Bekijk bijlage 274393Bekijk bijlage 274394

het water loopt dus over de kammen heen de overloopkamer in.
in deze overloopkamer zitten 2 pvc buizen die richting bioloog lopen. degene die je ziet is de noodoverloop en treed alleen in werking als de hoofdoverloop verstopt zou raken (die hoofd overloop zie je niet op de foto, zie meer onderin)
Dank je wel :daisy:Met een foto snap ik vaak beter wat iemand bedoelt/beschrijft.
 

Terug
Bovenaan