Wat is er nieuw

jonkies! zwaarddragers

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Suzyq88
  • Startdatum Startdatum
S

Suzyq88

Guest
Ik had het niet verwacht maar ik heb jonge zwaarddragers.
Mn ene vrouwtje had wel een dikke buik maar niet echt een donkere plek op dr buik dus ik dacht dat ze vol met eten zat.
Dit was gisteren nadat ik de artemia gegeven had.

om 11 uur gaat mn licht aan in de ochtent.
Kom ik vanmorgen thuis en ging mn populatie checken zoals elke ochtent zag ik ineens piepklein inimienie visjes in paniek rond zwemmen want papa wilde ze opeten, ze zaten verscholen in het grasmatje waar mn babyvuurtjes veel zitten verborgen tot ze groot genoeg zijn. Ik heb er 5 uit kunnen vangen en zwemmen nu in zon klein kweekbakje.

Nu vond ik het gisteren avond al vreemd toen ik de tabletjes voor de algenetertjes en corys en ansictrus erin deed dat ze zo boven het matje hingen, ik dacht de proberen bij die garnalen te komen, weggelokt met een vlokje voer en licht uit.
Maar wat blijkt ik had een zwangere dame! ben volop op zoek naar een grotere bak voor de zwaarddragers omdat ze te klein zitten, maar mn vrouwtje is nog vrij klein, cm of 5 betekend dit nu ze kids heeft gehad dat ze niet meer groeit of maakt dit niet uit?

Dit is de eerste x dat zoiets gebeurt bij mij, er zijn er 5 over dit is vast niet veel.
Maar ik heb van dat guppystofvoer klein beetje in het kweekbakje gedaan en hier heb ik ze van zien eten maar wat moet ik halen zodat ze het overleven?
 
Heb er nog 2 gespot maar krijg ze niet gevangen..
wat nu?
 
Gewoon laten zwemmen. Er overleven altijd wel een paar.
 
vaak beperkte waterwissel doen in je bakje en zo vaak mogelijk een heel klein beetje voeren.
De twee die je niet gevangen krijgt lekker laten zwemmen. Je kan een beetje van je voer vermalen tot stof en dit voeren. Verder eten ze algen etc in de bak.

Eigenlijk is het beter om jongen in hetzelfde aquariumwater te laten groeien als waarin ze geboren worden en daar waterwissels op te doen. Zwangere guppen en zwaarddrager worden daarom meestal in een kleiner aquarium overgezet als de zwangerschap wel zichtbaar is.

Ik hoop voor je dat je een paar jongen groot brengt. Toch leuk
 
Ja ze drijven in een kweekbakje in het aquarium.
Maar vind het eigenlijk een beetje zielig. Heb ook niet opgemerkt dat ze zwanger was. Ze had geen donkere plek op de buik. Heb dr helaas ook niet zien bevallen. Bij de zoektocht naar meer babys heb ik ook jonge vuurgarnaaltjes gevonden. Allemaal jong grut! Leuk
 
Als je nog een andere (plastic) bak heb waar je een luchtsteen in kan doen of een filter in hangt dan is dat eigenlijk beter dan zo'n kweekbakje. Het water in het kweekbakje wordt erg vuil en je jongen gaat soms dood hierin of groeien niet goed genoeg.
Leuk he die kleine vuurgarnaaltjes! Ik word er ook altijd weer blij van.
 
Je kan ook dat kweekbakje onder je uitstroom van je filter hangen, dan krijg je continu verse aanvoer van gefilterd water.
 
Nee dat had ik geprobeerd maar dan zinkt ie. Het water stroomt er dan sneller in dan uit
 
Kun je wellicht verbeteren door met piepschuim hem extra drijfvermogen te geven.
 
Yvonne53 zei:
Kun je wellicht verbeteren door met piepschuim hem extra drijfvermogen te geven.

daar had ik nog niet over nagedacht.
Is een slimme !
 
AquaCafe
Help Users
      Lysia: het is hier warm en benauwd, gisteren was het weer. Maar ja toen voelde ik me ook beter, dus dat...
      Terug
      Bovenaan