Wat is er nieuw

Juiste lichtspectrum voor GHL Mitras Lightbars kiezen

Pietkonijn

Well-known member
Lid geworden
28 september 2018
Berichten
193
Beste leden,

in afwachting tot ik plantjes kan plaatsen bekijk ik even of ik mijn oude LED-balken, die ik gebruikte voor mijn zeebak, kan hergebruiken. Het zou uiteraard voordelig zijn indien ik deze kan gebruiken, maar indien ze niet aan de behoefte voldoen kan ik nog een lamp bijkopen, vb de Daylight.
Het betreft de Mitras Lightbar 2 van GHL, gestuurd door de Profilux.
1x 130 cm Deep Actinic
1x 130 cm Ocean Blue

Als ik een lichtproject aanmaak ziet dit er zo uit:

Schermafdruk 2022-01-21 19.42.33.png


Zoals je kan zien in de grafiek hierboven heb ik slechts enkele kanalen opengezet. De profilux kan ook een gebied laten zien die nuttig zou zijn voor Chlorofyl A, B (respectievelijk de rode en groene curve).
Als ik het hyperviolet kanaal wat openzet, komt dit net in de linkerpiek in de groene curve, ben ik daar dan correct in? Ik heb eerlijk gezegd geen idee of de curve accuraat is of niet.
Iemand met wat meer kennis hierin die kan adviseren?
Uiteraard kan ik het later gewoon proberen met planten, trail and error, maar aangezien ik in quarantaine zit dankzij het populaire virus, heb ik tijd om hiermee bezig te zijn...
 
Nee lijkt een prima spectrum Opzich.
Hyper violet en rood kan je ook prima erbij gebruiken, toevallig ook diep-rode leds in de lamp zitten?
 
Nee lijkt een prima spectrum Opzich.
Hyper violet en rood kan je ook prima erbij gebruiken, toevallig ook diep-rode leds in de lamp zitten?
Bedankt voor je vlugge reactie, nee dieprood zit er niet tussen, enkel wat in de schuifbalkjes zit.
Ik vraag me nog af of het hyperviolet ook alggroei stimuleert, ben ergens tegengekomen dat dit mogelijk is maar heb de bron niet opgeslagen.
Nu is enkel nog de vraag of de lichtsterkte voldoende gaat zijn of ik beperkt ga zijn in mijn plantkeuze. Ik heb nog een seneye liggen, zal ik binnenkort proberen te meten.
Ik heb begrepen dat lumen, LUX weinig zeggen over bruikbare spectrum. PAR daarentegen wel.
Het schema heeft een Kelvin van rond de 6400 dus dat zou goed moeten zijn.
 
Als ik het zo met het blote oog bekijk, ziet het er nu al gedimd uit. Dit is dan nog zelfs zonder drijfplanten e.d.
20220121_212405.jpg
 
Hyper violet stimuleert fotosynthese, een proces wat alg ook gebruikt om te groeien.
Maar met voldoende concurrentie van planten zou dat mee moeten vallen
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Chat Bot: Ice78 has left the room.
      Terug
      Bovenaan