Juiste verlichting?

S

Skep

Guest
Hallo!

Ik wil mijn hobby weer oppakken. Natuurlijk wil ik gelijk goed beginnen. Ik wil een bak in een Zuid-Amerikaanse stijl. Veel hout en wat gematigd in plantgebruik. Qua planten zal het iets zoals Echinodorus bleheri/Echinodorus argentinensis worden. Ook wat drijfplantjes lijkt mij wel leuk.

Op dit moment heb ik de volgende verlichting:

1x T5 45 watt Juwel Day van 9000 Kelvin
1x T5 45 watt Juwel Nature van 4100 Kelvin

Optioneel heb ik er ook nog reflectoren bij. Mijn vraag is, is dit een overkill aan verlichting? Wat voor tips zouden jullie mij meegeven? Zal ik de reflectoren weer gebruiken of niet?

Alvast bedankt.

Bas
 
Met je plannen zijn de reflectoren niet nodig. Sterker nog, zeer waarschijnlijk zelfs beter van niet.
 
Mascha&Ivo zei:
Met je plannen zijn de reflectoren niet nodig. Sterker nog, zeer waarschijnlijk zelfs beter van niet.

Oke duidelijk! En qua verlichting, zijn deze buizen prima voor deze doeleinden?
 
Zonde van de T5.
Een dergelijk bakje leent zich uitstekend met T8 of T5 HE
 
Als je blackwater wil simuleren met de typische bruine kleur zal die 9000k van het goeie teveel zijn denk ik.
 
JurgenD zei:
Zonde van de T5.
Een dergelijk bakje leent zich uitstekend met T8 of T5 HE

Op welke manier is het zonde van de T5?
 
JurgenD zei:
Als je blackwater wil simuleren met de typische bruine kleur zal die 9000k van het goeie teveel zijn denk ik.

Mmmm ik zal is kijken wanneer ik hem weer gevuld heb hoe het oogt qua lichtsterkte.
 
T5 geeft 50% meer licht dan T8 en verbruikt 50% meer

2x T5 = 3x T8 in licht en verbruik.
Dus 2x T8 was beter. :)
 
JurgenD zei:
T5 geeft 50% meer licht dan T8 en verbruikt 50% meer

2x T5 = 3x T8 in licht en verbruik.
Dus 2x T8 was beter. :)

Oke op die manier! De T5 zat er in toen ik hem kocht dus had op dat moment weinig keuze ;)
 
JurgenD zei:
Als je blackwater wil simuleren met de typische bruine kleur zal die 9000k van het goeie teveel zijn denk ik.
Dat valt wel meer. Sterker nog, mogelijk oogt het zelfs natuurlijker, witter/helderder/minder geel licht boven juist meer gekleurd water.
 
En rood en blauw komen mooi uit,op de vissen.
 
Nog bedankt voor de info.

Hoelang zou ik mijn verlichting aan laten staan? Mij lijkt een pauze tussendoor wel fijn zodat ik hem 's avonds langer aan kan laten. Ik dacht aan het volgende:

Licht aan: 10.00u
Licht uit: 14.00u
Licht aan: 18.00u
Licht uit: 23.00u

Iemand een advies?
 
Skep zei:
Nog bedankt voor de info.

Hoelang zou ik mijn verlichting aan laten staan? Mij lijkt een pauze tussendoor wel fijn zodat ik hem 's avonds langer aan kan laten. Ik dacht aan het volgende:

Licht aan: 10.00u
Licht uit: 14.00u
Licht aan: 18.00u
Licht uit: 23.00u

Iemand een advies?

Zo heeft mijn vrouw het ook,werkt prima
 
Mondeo zei:
Skep zei:
Nog bedankt voor de info.

Hoelang zou ik mijn verlichting aan laten staan? Mij lijkt een pauze tussendoor wel fijn zodat ik hem 's avonds langer aan kan laten. Ik dacht aan het volgende:

Licht aan: 10.00u
Licht uit: 14.00u
Licht aan: 18.00u
Licht uit: 23.00u

Iemand een advies?

Zo heeft mijn vrouw het ook,werkt prima

Mooi! Dan kan ik na het werk nog een tijdje genieten.
 
Terug
Bovenaan