Julidochromis ornatus


A

Aquaboy

Guest
Na lang wachten heb ik eindelijk een tanganyika biotoop. Het visbestand bestaat uit +-15 slakkehuiscichliden (lamprologus multifascinatus), 1 A. Calvus, 4synodontis Petricola en 2 julidochromis ornatus. Dit alles in een meterbak (60cm hoog en 40cm diep).

Alles ging goed totdat het julidochromis koppel erbij kwam. Onderling zat het mannetje het vrouwtje achterna (vermoedelijk want geslacht is voorlopig niet erg duidelijk) maar ook was er een hevig conflict met de calvus. Ondertussen is dit opgelost en zwemmen de calvus en julidochromis (vermoedelijk man) naast elkaar. Alleen de vrouwelijke julidochromis zondert zich af en hangt vaak loodrecht tegen de achterwand. Ook zijn er stukken
uit haar vinnen op haar rug. Geneest dit en zal er achterna zitten ophouden? Wat doe ik best?

Alvast bedankt, ik hoop op tips ben slechts een beginner in tanganyika
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De vrouw word onderdrukt door de man zo te horen, je weet zeker dat het een man en vrouw zijn? 1m +1v is niet per definitie ook meteen een goed koppel.

Ik denk dat je bestand net ff te groot is voor je bak.
 
Volgens de verkoper wel. En volgens mij is het net nipt gepast. Heb heel wat mogelijke bestanden doorgenomen...

Komt dat achterna zitten uiteindelijk goed?
Of blijft dit voortduren als het geen perfecte match is?
Is meer schuilplaatsen creëren een oplossing?
 
Ja de verkoper... persoonlijk ga ik niet snel af op de expertise van verkopers :) maar dat terzijde.
bij dit soort vissen moet je voornamelijk kijken naar het bodemoppervlak, 100x40 is in dat opzicht niet zo heel groot.

heb je een overzichtsfoto van de bak? kunnen we even meekijken naar de inrichting & schuilplekken.

Indien het een slecht koppel blijft, en de vrouw geen ruimte heeft om goed weg te komen zal ze onderdrukt blijven.
 
15523369408073186882992040635737.jpg


15523369601097750284890982484848.jpg


15523369837661837699070029499616.jpg
 
Wel wat veel alg, maar dat terzijde.

je hebt dus aan de rechter kant 1 stapel stenen?

daar moeten de syno's, julio's en de Calvus in verblijven, zo op het 1e gezicht zeg ik dat is wat veel voor die stapel.
 
Het is iets groter dan het lijkt. Overweeg ik best om wat meer stenen te plaatsen? En tja veel draadalgen zijn er inderdaad. Ik lees dat dit een teken is van goeie waterkwaliteit maar in hoeverre dit waar is... Moet ik dit proberen te beperken, zo ja wat is de beste manier? Heb wat algexit liggen maar algen horen ook wat bij de biotoop.
 
Ik sluit me wel aan bij de mening dat je bezetting hoe dan ook te hoog is, zelfs wanneer je de inrichting aanpast.
Wat die inrichting betreft, om confrontaties tussen vissen terug te dringen is het belangrijk dat er voldoende schuilplaatsen zijn en zichtlijnen worden onderbroken. Dit kan je doen door meer stenen toe te voegen, maar vooral ook door ze zo te positioneren dat er meer hoeken ontstaan.

Wat de algen betreft, slakken, garnalen en planten zijn een zeer goed natuurlijk middel. Onder mijn post (handtekening) staat een link naar een artikel over het ecosysteem in het aquarium, hier vind je meer informatie over waarom algen ontstaan en hoe je deze kan voorkomen.
Een laatste redmiddel is het toevoegen van een commercieel middeltjes, maar naar mijn idee is dat altijd maar een tijdelijke oplossing voor de korte termijn. Wil je permanent iets aan je algen doen zul je je moeten verdiepen in het hoe en waarom ze ontstaan en meer balans creëren in je aquarium.
 
Allen bedankt voor de info.
Nog even afwachten is wat ik van plan ben.
 

Terug
Bovenaan