Wat is er nieuw

Julie mening en kennis nodig vwb mijn waterwaarders

• Onderwerp starter Onderwerp starter Frambozenhaai
  • Startdatum Startdatum
F

Frambozenhaai

Guest
Nou, ik ga proberen in het kort een en ander uit te leggen:

Heb op 5 maart jl. een JBL Bio Pro Flora 160 in gebruik genomen voor mijn 200 liter bak. In combinatie met Easy Carbo 5 ml. Bak is 200 liter.

Inmiddels een nieuwe verpakking weer gemixt en op 25 mei weer in gebruik genomen. Planten staan er op zich netjes bij, geen eerste prijs materiaal, maar ook niet meer veel afgestorven bladeren zoals voorheen. Ik zie de planten groeien en nieuwe planten slaan goed aan. Tot zover even de grootste verandering in mijn bak.

Sinds het inzetten van deze JBL inmiddels 4 vissen het hoekje om (toeval?), een platy, 1 vuurtetra, 1 kardinaal tetra en vanmorgen dus weer een kardinaal tetra.

De platy had m.i. (ben natuurlijk geen dokter) buikwaterzucht, het bekende denneappel uiterlijk.

De rest van de overleden vissen hadden allemaal hetzelfde: ineens niet meer gewoon horizontaal kunnen zwemmen, maar proberen het wateroppervlak te bereiken wat dan niet schijnt te lukken (zo ziet het eruit). Geen opgezette ogen of buiken oid. Daarna kleurverlies, ze worden heel flets. Een dag later is het over en uit, het hoekje om. Geen idee, heeft iemand enig idee wat dit kan zijn.

Ben na de vis van vanmorgen meteen het water gaan testen, ik was ervan overtuigd misschien teveel CO2, maar kijk, dat valt dus mee:

Bijgaand de waardes:

PH: 7,4

KH: 9�d

CO2: 11

GH: 10 druppels

NH4: < 0,05

NO2: 0,025

NO3: <1

O2: 8

Volgens mij geen alarmerende waardes... of toch wel? Wat zie ik hier over het hoofd?

Laatste waterwissel was op 25 mei, toen heb ik 67 liter gewisseld (51 gedestilleerd en 16 kraanwater, omdat het kraanwater hier zo hard is als een baksteen), ik heb planten gesnoeid en weer vastgezet, algen van de ramen gehaald (niet veel) en dus een nieuwe verpakking JBL Bio CO2 in gebruik genomen.

Wie helpt mij even in de goeie richting?

Aan die co2 waarde zal het niet liggen bij deze waarden. Dus die 4 zijn vanaf begin maart het hoekje omgegaan begrijp ik?
Tja, ik zie weinig raars dus het kan toeval zijn.

Wat is je vis bestand?

NO2 mag wat lager, dus eerder verversen, maar niet zo dat de vissen gaan hemelen.
Gemeten met een druppeltest neem ik aan, omdat je Gh over druppels praat?

Die no2 is super laag en dat kan ook aan het aflezen liggen denk ik. 0.2 is iets anders, maar dit is 0,025 😉.
Natuurlijk is 0 mooier maar het is niet erg hoog in elk geval.
Misschien de no2 over enkele dagen nogmaals even testen.

TonHageraats zei:
Wat is je vis bestand?

Nu nog 7 kardinaal tetra�s
een stuk of 12-13 Vuurtetra�s
2 honing gourami�s met een babytje van 1 cm (trots!)
en 7 dwerg algeneters (Otocinclus)
6 helena slakken

ook geen belachelijk groot bestand denk ik.

TonHageraats zei:
NO2 mag wat lager, dus eerder verversen, maar niet zo dat de vissen gaan hemelen.
Gemeten met een druppeltest neem ik aan, omdat je Gh over druppels praat?

Ja met de meetkoffer van JBL.

Temperatuur ergens rond de 23 graden denk ik?

TonHageraats zei:
Temperatuur ergens rond de 23 graden denk ik?

Ja, nu iets warmer want de kamertemp is ook iets hoger, even kijken...iets over 24�.

Heb nu sinds vanochtend een sproedelluchtpompje aangezet, omdat ik ervan overtuigd was dat de oorzaal de CO2 was die wellicht te hoog was,dus dat ik letterlijk de vissen aan het vergassen ben. Maar test zegt dat ie juist aan de lage kant is.

NO2 is inderdaad 0,025, geen 0,2.

Ik zie ook niks geks aan de vissen niet, behalve dan dat het begint met ineens vertikaal gaan zwemmen om naar boven te komen lijkt het. Klinkt mij een beetje als buikwaterzucht in de oren, maar het worden dus geen denneappeltjes (behalve de eerste platy).

Aan de Co2 kan het niet liggen met PH 7.4 en KH 9, vreemd, je zou haast aan een ziekte denken. of ouderdom?

Ik ben geen ziekten deskundige maar kan het een zwemblaasprobleem zijn dat is veroorzaakt door een bacterie?

jessicapilon zei:
Ik ben geen ziekten deskundige maar kan het een zwemblaasprobleem zijn dat is veroorzaakt door een bacterie?

Tja dat zou kunnen, maar worden het dan niet allemaal denneappeltjes? De vis die ik er vanmorgen uithaalde, begon gisteravond ineens vreemd te zwemmen en had vanmorgen toen ik hem op de bodem vond een gele buik. Leek wel fluoriserend geel. Verder geen verwondingen. De platy was echt een denneappeltje en die andere 2 verloren hun kleur en waren een dag later dood. Ouderdom, geen idee, ik heb ze een jaar in deze bak zitten. Lijkt me snel voor die tetra�s. Maar het kan. Je weer natuurlijk nooit hoe oud ze al zijn als ze uit de winkel komen. Heb toen wel gelijktijdig eerst de groep kardinaals aangevuld en daarna de vuurtetra�s.
De platy komt nog uit mijn Juwel waar hij als verstekeling is achtergebleven als ienieminiebaby. Die vond ik pas bij het leeghalen van de vissen uit de Juwel naar de nieuwe veel grotere bak. Daar was het de enige Platy.

jessicapilon zei:

Zou het dan ook besmettelijk zijn en waar behandel ik het eventueel mee? Wou de vis er dan uithalen en apart behandelen omdat ik niet zeker weet wat er gaande is.

Bij buikwaterzucht worden het dennenappels maar niet bij een zwemblaasprobleem toch? Tja, ik probeerde alleen mee te denken en kwam die mogelijke oorzaak tegen op Google.
Zelf durf ik er weinig van te zeggen dus.

Hoe komen ze aan een zwemblaasprobleem? Begrijp er zelf ook niks meer van. Moet toch ergens te herleiden zijn? Heb gisteravond een heleboel drijfplanten eruit gehaald en zo weer het wateroppervlak meer te laten bewegen. Ik probeer nu ook maar van alles hoor. Heb werkelijk geen idee in welke hoek ik het zoeken moet. Met waterwaardes die niet goed zijn kun je wat mee. Maar nu is het echt zoeken naar de speld in de hoiberg. Wil er ook niet zomaar medicijnen gaan ingooien. Want geen idee waarvoor en wat ik dan zou moeten behandelen. Beetje frustrerend dit 🙂

Nu zegt iedereen dat de waterwaarden in orde zijn maar als deze waarden de juiste zijn dan zijn de waarden niet oke. No3<1? Dat is niet goed en is normaal tussen de 20 en 50. Juist met een plantenbak moet deze hoger zijn.

Yilleke zei:
Nu zegt iedereen dat de waterwaarden in orde zijn maar als deze waarden de juiste zijn dan zijn de waarden niet oke. No3<1? Dat is niet goed en is normaal tussen de 20 en 50. Juist met een plantenbak moet deze hoger zijn.

Daar gaat het nu even niet om.
Gaat erom dat uit de waterwaardes van de TS niet te herleiden is waarom de vissen ziek zijn..dus vandaar ok� .

Zou de vraag gaan over de planten, dan ben ik het met je eens 😉

Klopt helemaal wat Peter zegt. In feite is te weinig voeding geen reden dat een vis ziek wordt maar wel dat planten niet goed meer groeien.Een (te) lage no3 is dus slecht voor planten maar niet voor vissen.

(51 gedestilleerd en 16 kraanwater, omdat het kraanwater hier zo hard is ???

51 gedistilleerd???water??

Bertus zei:
(51 gedestilleerd en 16 kraanwater, omdat het kraanwater hier zo hard is ???

51 gedistilleerd???water??

Ja, wat is daar gek aan? Bert ik woon in Duitsland. Heb je enig idee hoeveel koffiezetapparaten en douchekoppen ik in een jaar verslijt aan kalk? Daar kan geen filter tegenop. Volgend jaar wordt er een nieuw systeem door het waterbedrijf in gebruik genomen waardoor we zachter water moeten gaan krijgen. Tot die tijd even doorbikkelen door te mengen met flessen gedestilleerd water.

Ik neem aan dat je ook gewoon gefilterd regenwater kan gebruiken?

Ik hoop voor je dat de nieuwe installatie snel in gebruik zal worden genomen met zulk hard water.
Ik gebruik een osmoseapparaat om de kh te verlagen bij de garnalen.

Ja, nu iets warmer want de kamertemp is ook iets hoger, even kijken...iets over 24�.

Heb nu sinds vanochtend een sproedelluchtpompje aangezet, omdat ik ervan overtuigd was dat de oorzaal de CO2 was die wellicht te hoog was,dus dat ik letterlijk de vissen aan het vergassen ben. Maar test zegt dat ie juist aan de lage kant is.

NO2 is inderdaad 0,025, geen 0,2.

CO2 is zeker niet oorzaak. Als dat zo zou zijn zie je je vissen luchthaplen aan wateroppervlakte aquarium. Hoe ververs jij je water? Met emmers waar je ook mee schoonmaakt in het huis?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan