Jullie mening gevraagd: leestrips als aquariumverlichting...

E

Elsje

Guest
Ik ben een aquarium zonder kap van 100x60x60 aan het inrichten, verlichting gaf wat problemen (kan niets ophangen aan het plafond erboven, en de steuntjes van de bestaande verlichtingen vind ik vaak nogal zwaar, niet mooi). Nu ga ik zelf iets knutselen, een soort metalen boog die vanuit de zijkant komt, en waar ik led-strips in kan kleven. Ik ben nu op zoek naar de led-strips, en kreeg volgende offerte:
2x 90cm smd5050 witte led strips + 2x 90cm smd5630 10000k led strips + 1x 90cm smd5050 RGB led strip + programmeerbare time controller + 12v 100 watt voeding
Lijkt dat sterk genoeg? Ik plan om aan ��n kant van het aquarium vrij veel planten te zetten, ook planten die boven het water uit groeien, de andere kant blijft meer open. De bewoners moet ik nog definitief kiezen, maar het worden wellicht Amerikaanse ciclide-achtigen, apistogramma of zo. Met iets L-nummer erbij, mss een stel gourami's en/of een schooltje tetra's.
Alvast bedankt - zal zeker foto's van de boog posten wanneer hij klaar is!
 
Als je met een open kap werkt zou ik eerder richting led spots denken.
Zeker omdat je op een wat grotere afstand zal zitten met de verlichting. Zal je ook properder kunnen maken.
 
bedankt! wat bedoel je precies met led-spots, en is dat niet veel groter en moeilijker te bevestigen? Ik ben een complete leek, sorry ;-) De 'boog' die ik wil maken heeft een rechte lat die op verstelbare hoogte (tussen 5 en 15 cm) boven het water hangt. Volgens de IP-waarde van de ledstrips was die afstand immers noodzakelijk voor de veiligheid.
 
Als ik de strips optel kom ik op zo'n 35000K. Met spots van 4000k zou ik dus voor voldoende lichtsterkte een 9-tal spotjes nodig hebben, klopt dat? Bijvoorbeeld dus 3 daglicht, 4 koud-wit en 2 RGB? Maar ik ben een beetje bezorgd dat mijn armatuur hiermee veel dikker/groter moet zijn, en ook dat de lichtverspreiding minder gaat zijn voor de RGB?
 
het idee met die boog was simpelweg een stalen u-profiel, 5 cm breed en 1 cm dik, dat ietsje boven de bak hangt, en waar ik de led-strips in kleef. de smalle kant van mijn aqua staat tegen de muur, en ik kan aan die kant een voet zetten die en stukje onder het aquarium zit, en waar het u-profiel aan vast zit. De voet kan ineens dienen om de kabeltjes te verstoppen.
 
4000k is 4000kelvin. Dit is de kleur, niet de lichtsterkte.

Ledstrips hebben een hoek van 120� dat is v��l te veel voor licht die niet vlak boven het water komt.

Spots hebben een hoek van 30-60�. Maakt het een pak interessanter.
 
Ah....! weer wat bijgeleerd! Ik heb de tekening eens gemaakt, en dan zie ik inderdaad dat ik met spotjes met een hoek van 60� de hele breedte van de bak bereik op een afstand van zo'n 50 cm. van de lampjes, dus een diepte van een goeie 40 cm. Ben ik juist dat de hoeken bovenaan dan geen LED-licht krijgen? Aangezien daar geen planten staan en vissen ook graag nu en dan uit het felle licht gaan lijkt me dat eerder een voordeel, en denk ik dat ik met de LED-strips idd misschien storend licht krijg in de rest van de ruimte (staat langs een sofa, en in een ruimte met een televisie, langs een werktafeltje voor pc, enz...) Ik kan er dus ook van uit gaan dat ik met spotjes minder lichtsterkte nodig heb, aangezien quasi al het licht in de bak blijft en ik met de strips eigenlijk de halve woonkamer mee aan het verlichten ben. OK, ik ga op zoek naar spotjes! En een manier om mijn boog aan te passen!
 
Ze gaan heus wel licht krijgen hoor. 't is geen studio spot, he :)

JE zal toch aan zo'n 100 watt aan led lampen moeten denken voor significante groei.
 
Terug
Bovenaan