Wat is er nieuw

juwel 125 uitstroom en co2

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua20000
  • Startdatum Startdatum
A

aqua20000

Guest
Hallo,

Ik vroeg mij af of mijn uitstroom van het binnenfilter beter kan mbt de co2/voeding opname.

Ik twijfel of een spray bar misschien nog beter zou gaan werken.

Zo lees ik verschillende meningen hierover;
De ��n schrijft dat een spray bar een betere circulatie & opname van voedingstoffen genereerd.
Volgens een ander zou juist het aantal liters per uur, in het filter, hierdoor sterk verminderen. Waardoor er meer vuil in het water achter blijft, er dode hoeken ontstaan.. etc.

Lange vakantie gehad en mijn bak heeft hierdoor een herstart nodig. Planten doen het inmiddels weer goed. Maar soms her en der een baardalgje, een plekje op het blad en wat zweefvuil (bruin stofje) in het water. Vandaar 2 extra filters geplaatst om zweefvuil te verwijderen.

Zelf ondervinden? Toch vraag ik mij af of er aquarianen met een vergelijkbare bak (125L) ervaringen/kennis met mij kunnen delen...

Ik hoor het graag! 🙂

juwel125aquabakgeer.jpg

Ik heb hier een bak van 80cm en dus zo n 125 liter met een Eheim 2213. Ik vindt dat een spraybar prima bevalt. Ik ervaar de circulatie beter dan met de interne Juwel filter.

Ik heb hetzelfde als John, alleen dan de eheim 2424.
Was niet tevreden over de interne Juwel filter en vond het ook een lelijk ding, maar dat terzijde.

Okee thanks.

Tja, ik vind idd ook de uitstroom wat hard gaan, Vallisneria ligt schuin in de bocht! X-)
Maar jullie hebben dus een buitenfilter. Mijn juwelpomp krijg ik er onmogelijk uit, verwarmingsstaaf zit er ook in, op zich wel prima zo.

Kan die spraybar dan toch gewoon op dit filter monteren, lijkt me.. Dacht zelf een 80cm pompslang, gaatjes prikken en gaan.

Kijk naar de inhoud van het filter. Laat dat te hard door?
Met een extra witte, rem je al wat af.

Je kan met wat knutselen daar een spraybar op maken. Zelf vond ik de circulatie niet ideaal van die filter maar dat is persoonlijk.

Stuk grijs flexibel in de uitstroom steken, met extra mofje. , kan je daar zelf een spraybar aan fietsen.
Beetje inventief zijn.

ja precies, beetje knutselwerk is geen probleem.

Ik zal ook ff kijken hoe sterk de uitstroom zal zijn, minder gaatjes = sterkere stroming volgens mij.

Ja minder gaatjes is meer kracht omdat het door minder gaatjes heen moet wringen.
Succes met het knutselen.

Even een tip van Jip.
Begin met minder en ook kleinere gaatjes, bij en groter boren kan altijd nog, andersom niet.

Daar heeft Ton wel een punt. ook erop letten dat je niet teveel gaatjes maakt want ook hier geldt dat je die achteraf er nog wel bij kan boren.

Juwel heeft uitstromingsbuisjes onder een hoek van, wat is het, ongeveer 45 graden. Als je er daar twee van aan elkaar zet, op je uitstroombuisje van het binnenfilter, kan je daaraan een spraybar, mooi hoog bovenin, over de lengte van je bak zetten. Dat werkt, ik deed het al eens. Als eerder opgemerkt, zelfs even uitvogelen hoeveel gaatjes van hoeveel mm. Klein beginnen!

http://www.juwel-aquarium.de/nl/Product ... erset.html

Groet,
Ben.

Die uitstroompijpjes vind ik zelf echt ondingen moet ik zeggen. je verkrijgt er namelijk niet snel een goede doorstroming mee.

zweefvuil is met de horizon verdwenen.
Gisteren een vloeibaar filter gekocht; Sera pond crystal. Zweefvuil werd samengeklonterd en opgenomen door het filter.... Bodem nog wat afgezogen en probleem is opgelost!

oh ja. Spray bar was geen succes, er ontstonden toch dode hoeken. Dus maar terug naar het oude..

Mooi dat het zweefvuil nu weg is.

Hoe had je de spraybar geplaatst dan en besloeg die de gehele breedte?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan