Juwel 180 V2.0 (Shoto)


Shoto

Well-known member
Lid geworden
10 september 2019
Berichten
721
Leeftijd
42
Locatie
Landgraaf
Website
www.instagram.com
Tijd voor een een doorstart.
M'n aquarium (juwel 180) draait met de huidige bodem nu bijna een jaar en er is ondertussen veel gebeurd en is het tijd voor een make over. Er zitten ook ontzettend veel vuurgarnalen in het aquarium en die wil ik er uit hebben. Die gaan in een tijdelijke bak en worden op Marktplaats gezet. Samen met de venezulanen (cory). Blijft over een stuk of 10 japonicas, 8 Habrosus, 3 hastarus, 2 Botia Striata en een betta. Aan de ene kant willen we die in een apart aquarium, aan de andere kant willen we geen extra bak, want in januari komt zoon #2 er aan en daar gaat een hoop tijd in zitten. Ik had stukken hout besteld, maar die vielen tegen dus ben ik vandaag bij de Hornbach nieuwe stukken uitgezocht (zie foto's onder) en gaan de bestelde retour. Van de week al wat mooi leistenen uitgezocht en gaat het schapen beginnen. De bodem blijft er overigens in zitten.
De basis zijn dus de twee stukken hout en de platte stenen daarnaast gebruik ik veel uit de oude bak, Ludwegia Repens, anubias, windelov en vrouwlief wilde vandaag nog wat Belgisch groen en nog een ander klimop achting plantjes erbij. Dus lekker veel groen in de bak.
De stukken hout liggen te acclimatiseren in een grote Curver doos en hopelijk heb ik zondag ruim de tijd om aan de slag te gaan en wat moois te maken. Ik hou jullie op de hoogte van het project.

Als het klaar is mag de vrouw een nieuwe middenbak vis uitzoeken. Ze wil iets met kleur. Daar bemoei ik me niet echt mee (alleen of het past met onze waterwaarden) etc. Ze houdt van heel rustig, maar wel met kleur. De kegelvlek barbelen vond ze qua temperament (dat hebben ze niet) heerlijk, maar de kleur stond haar niet aan. Ze kijkt naar tetra's en zalmpjes (tips zijn welkom)

Shoto's bak deel 2 :)
 

Bijlagen

  • IMG_20200922_200311.jpg
    IMG_20200922_200311.jpg
    131.4 KB · Weergaven: 82
  • IMG_20200922_200315.jpg
    IMG_20200922_200315.jpg
    155.2 KB · Weergaven: 89
  • IMG_20200922_200319.jpg
    IMG_20200922_200319.jpg
    142.8 KB · Weergaven: 86
Alvast veel succes Shoto en vergeet er niet een AJAX tintje aan te geven ;)
 
Het hout is nog even aan het weken. Een stuk wil nog niet zakken. Net wel even een kwartiertje gespeeld en gekeken naar de mogelijkheden.
Hieronder een collectie van mogelijke "composities". Ik heb nog wat kleine stukken in de bak nu, maar weet niet wat ik daarvan ga gebruiken.
IMG_20200924_185950.jpg

IMG_20200924_185401.jpg


IMG_20200924_190406.jpg


IMG_20200924_190532.jpg

Momenteel bezig ik naar de laatste twee. Daarmee wordt een "donkere" ruimte gecreëerd. Wat eventueel weer geschikt zou kunnen zijn voor de anubias. Feedback is welkom.
 
Denk out of de box, laat het stuk rechtop tegen het aquarium leunen, hout hoeft niet altijd te liggen
 
Helemaal mee eens. Maar buiten het aquarium is dat lastig. :D. Ik ga er zeker mee aan de slag als de bak leeg is.
 
3 en 4 vindt ik het mooiste om te zien maar goed het is jullie bak en je moet het doen zoals jullie het mooi vinden.
 
ik vind het allemaal wat saai eigenlijk.
 
ALs ik de afmetingen van de stukken correct inschat zou ik ze meer in elkaars verlengde plaatsen op zo;n manier dat ze de bak zoveel mogelijk vullen. dat geeft de meeste impact.
Verder is het de kunst om de lijnen van het hout in elkaar overlopen en richting de hoeken van het beeld lopen zodat ze het oog door de bak leiden.

zoiets;
g4741.png
 
ALs ik de afmetingen van de stukken correct inschat zou ik ze meer in elkaars verlengde plaatsen op zo;n manier dat ze de bak zoveel mogelijk vullen. dat geeft de meeste impact.
Verder is het de kunst om de lijnen van het hout in elkaar overlopen en richting de hoeken van het beeld lopen zodat ze het oog door de bak leiden.

zoiets;Bekijk bijlage 308307
Ik zie nu de afbeelding pas, heb je de stukken gephotoshoped?
 
Ik zie nu de afbeelding pas, heb je de stukken gephotoshoped?
jah ff snel uit je foto geknipt, plaatje is vaak duidelijker dan woorden.
Bovendien de echt goede aquascapers besteden vaak maanden aan het bedenken van een concept, maken van schetsen en dan de hardscape bouwen aan de hand daarvan.
digitaal (of op papier) schetsen en schuiven met elementen om een bepaald beeld te maken is best een leuke manier om een betere aquascaper te worden.
 
Scapen is ook erg leuk, nu werk ik andersom. Met de beschikbare materialen iets maken. Ik ben niet ontevreden over het resultaat, maar ik kan pas echt wat zeggen als alles mooi is uitgegroeid.
 
Scapen is ook erg leuk, nu werk ik andersom. Met de beschikbare materialen iets maken. Ik ben niet ontevreden over het resultaat, maar ik kan pas echt wat zeggen als alles mooi is uitgegroeid.
Ik ben geen scaper, maar ik vind het toch echt de kracht van het plaatje van Akwarium missen, persoonlijk dan
 
Ik ben geen scaper, maar ik vind het toch echt de kracht van het plaatje van Akwarium missen, persoonlijk dan
Eens, maar kan me voorstellen dat het veel werk is om om te gooien. Wat het design van Shoto al veel meer diepte zou geven is het substraat naar de achterkant van de bak verhogen en dan met name in de hoeken. Zo geven de twee 'eilanden' meer richting naar het midden. Dit zal echter niet uitdagen om de bak in zijn gehele breedte te ontdekken.

Desondanks echt wel mooi hoor Shoto!
 
Bedankt voor de feedback, het zand verschuiven heeft niet veel zin. Straks komen de corys weer en ligt alles binnen no time weer recht. :).
Zelf mis ik ook nog wel wat. Over de rechterkant van de bak ben ik het meest tevreden, maar ik mis er nog iets, het zou misschien mooier zijn als er nog een of twee armen van "de wortels" bij zouden komen. Als een soort copy past van de "wortels" die er nu zijn. Daarnaast is het even afwachten hoe het allemaal gaat groeien, want alles is kort gewiekt en/of net uit de glaswol getrokken.
Al met al ziet er wel weer lekker fris uit TOV hoe het hiervoor was. Nogmaals bedankt. Over een tijdje weer een update.
 
Met die cory's houdt het idd snel op. Nog even naar je design gekeken en het volgende valt me op nav je opmerking over links ten opzichte van rechts. Het hout oogt rechts lichter van kleur waardoor het meer 'popt', links is het hout erg donker waardoor het een beetje wegvalt.
 
Scapen is ook erg leuk, nu werk ik andersom. Met de beschikbare materialen iets maken. Ik ben niet ontevreden over het resultaat, maar ik kan pas echt wat zeggen als alles mooi is uitgegroeid.

je hebt ook helemaal geen reden om ontevreden te zijn. het ziet er leuk uit zo. zeker als het water straks helder is en de planten ontfrommeld zijn.
 
Lekker laten groeien en je gras wat maaien, de leistenen in het midden vind ik erg leuk gedaan.
 
Erg leuk gedaan Shoto en je zit niet ver van een scaper af hoor ;). Je bak is beter dan je voorspelling uit je droom van 7-2 in ieder geval :DD :DD
 
Schitterend die gouden Danio, alleen zitten ze met z'n allen in een bovenhoek. De stroming is te sterk.......zucht.
 
Leuk bakkie. Stenen matchen ook goed bij de bodembedekking. Wat voor soort bedekking is het eigenlijk, lijkt een beetje op kristalquartz is dit correct?

Gr
Stefan
 
Ik blijf toch last houden van zweefvuil.
Toen de bak opnieuw was gevuld ging het goed. Tot de corydoras net in gingen. Ik had gehoopt dat zonder shrimp guard het uit de bak gefilterd zou worden, maar helaas. Iemand een idee hoe ik dit weg kan krijgen.
 

Bijlagen

  • IMG_20201007_174112.jpg
    IMG_20201007_174112.jpg
    79 KB · Weergaven: 77

Terug
Bovenaan