Wat is er nieuw

Juwel 240 met Biofilter M en vier sluierstaarten

Sorcovic

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2020
Leeftijd
32
Goedemorgen,

Ik heb een Juwel 240 met een Biofilter M. Gisterenavond heb ik de waterkwaliteit gecontroleerd. Nitraat, Nitriet en Ammonium waarden waren uitstekend.
Echter heb ik toch het idee dat de vissen zich niet helemaal happy voelen. Ze hangen maar wat op de bodem en zwemmen eigenlijk helemaal niet meer rond. Ik weet niet zo goed wat ik er aan kan doen. Er staan genoeg planten in en ze eten ook goed. De bovenste watten van het filter (biopads) spoel ik zo'n twee keer per week uit. De rest laat ik ongeroerd.

Kun je de waterwaarden posten en hoelang draait de bak nu?

Ik was net wat aan het bladeren door je andere topic, ik zie dat je eigenlijk vanaf maart al problemen hebt.
Misschien niet leuk wat ik nu zeg, maar eigenlijk is je bak voor sluiers wel klein, daarnaast is het interne filter niet bedoeld voor een zware belasting van sluiers.
In het andere topic wordt ook gesproken over extra buiten filter, dat is wat mij betreft het eerste wat je moet doen, flink filter erop met voldoende opp beweging.
Een Oxidator zoals in dat topic genoemd gaat op jouw bak niet veel extra zuurstof erin brengen, dat opp beweging wel.
Daarnaast als je geen planten hebt (meestal zo bij sluiers), dan boeit de pH van 8 niet. Met een extra luchtpompje zoals in dat topic wordt genoemd plus een extra extern filter zou je al een heel eind moeten komen. Ik zou geen klein bruissteentje nemen maar zo'n staaf van 20 cm, die geeft mooie bubbels af waar de vissen echt geen last van hebben.

(ik heb zelf Discus in quarantine en daarin ook een 20cm bruis staaf, en discus is juist heel gevoelig voor luchtbellen op de slijmhuid en die heeft nergens last van)

Je ververst nog steeds veel?
Je had het daar over 80% dagelijks maar ik denk dat je daar al mee gestopt bent?

Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie. Ik zal me eens verdiepen in een extern filter en een bruisstaaf met luchtpompje.
Ik ververs nog wel, maar niet elke dag.

Je bak vind ik niet klein voor sluiers, 240 liter is een mooie maat. Ik zou zelf ook zoals Raoul al aangeeft het originele filter vervangen voor een groot buitenfilter. Met groot bedoel ik dat als de fabrikant zegt dat het filter geschik is tot 240 liter, je dan gerust een maat sterker kan pakken, of liever nog 2 maten groter. Maar hier zijn mensen met meer kennis over buitenfilters die je daar over kunnen informeren. Meet trouwens ook eens nitriet / ammoniak van water wat afkomstig is van de bodem. Even met een spuitje van de bodem halen. Soms kan daar een verschil in zitten. Verder zit er in de nieuwe Rio's een hele felle lamp, soms kunnen vissen daardoor ook wat in de schaduw rijke zones blijven hangen.

Hartelijk dank voor je reactie! En om terug te komen op de vragen van @jessicapilon

N02: 0.0mg/L
N03: onder de 50mg/L
NH3/NH4: 0.0mg/L
Temperatuur: 21 graden

De bak draait nu zo'n 6/7 maanden.

Hartelijk dank voor je reactie! En om terug te komen op de vragen van @jessicapilon

N02: 0.0mg/L
N03: onder de 50mg/L
NH3/NH4: 0.0mg/L
Temperatuur: 21 graden

Wat is exact je nitraat? Want 50mg is al vrij veel. Heb je dit gemeten met teststrips of druppelsetjes? Mocht de nitraat wel zo veel zijn, dan zou ik toch vaker water verversen.

Getest met druppels.

Ik vind het wat makkelijk om direct naar een extern filter te wijzen. Als de water waardes OK zijn dan heeft een extra of ander filter mijn inziens geen toegevoegde waarde. Plus dat het bioflow filter best een grote inhoud voor filtermedia heeft en je daar dus best wat leuks van kunt maken.

Ik ben verder niet zo thuis in de sluierstaarten bakken maar vaak hoor ik het verhaal van 'hormonen' in het water voorbij komen en dat je daardoor veel water moet verversen. Daar helpt extra filter volgens mij ook niet bij. Ik vermoed dat de, laat ik het maar even lusteloosheid noemen een andere oorzaak heeft. Wellicht een ziekte, verkeerd voer of reeds vergroeide vissen. In die hoek zou ik het zelf gaan zoeken.

Bedankt voor je reactie. Het wordt er niet makkelijker op haha. Geen idee wat nu handig is.

Ik vind het wat makkelijk om direct naar een extern filter te wijzen. Als de water waardes OK zijn dan heeft een extra of ander filter mijn inziens geen toegevoegde waarde. Plus dat het bioflow filter best een grote inhoud voor filtermedia heeft en je daar dus best wat leuks van kunt maken.

Deels mee eens alleen las ik wel dat er veel en vaak water ververst wordt, dus als die vele verversingen nodig zijn om de waardes goed te houden trekt het filter het niet als je naar een verversing van eens per week zou gaan.

Licht is idd best fel van de Juwel bakken indien je de nieuwe met Led hebt. Je moet dan of een dure optie nemen en de verlichting vervangen of je zorgt dat je LED buizen deels afgeschermd worden. Drijfplanten zou kunnen, weet alleen niet of Goudvissen e.d. deze opeten. Zag laatst nog een oplossing hier op het forum met stukken PVC buis stukken. Je zou verder ook even voor dit specifieke probleem even in de rubriek Goudvissen op dit forum kunnen kijken/ een topic aanmaken indien je dit nog niet gedaan hebt.

Bedankt!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan