Wat is er nieuw

Juwel 240 voor malawi cichliden

• Onderwerp starter Onderwerp starter K.e.e.B
  • Startdatum Startdatum
K

K.e.e.B

Guest
Donderdag is het eindelijk zo ver...dan word mijn rio 240 geleverd. De bedoeling was een kast op maat te laten maken...ik heb er om prijstechnische redenen voor gekozen om een standaard kast te kopen en hier later zelf een mooie ombouw omheen te maken..

Ik doe zwart plakplastic achter op het aquarium..verder zou ik graag wat advies willen betreft de aanschaf van de inrichting.

1 ik wil een lichte bodum, raden jullie zand aan(welk soort?) Of fijn grind en waarom.

2 soorten stenen, ik twijfel tussen breuksteen en maaskeien...welke moet ik kiezen en waarom?

3 past wortelhout ook in een chichlide aquarium? Ik wil zo goed mogelijk de biotoop nabootsen.

4 ik zie op youtube veel aquaria met bruisstenen er in voorbij komen, is dit noodzakelijk?

Ik wil mbuna's gaan houden.

Verder wil ik wat vallisneria in de bak.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Alvast bedankt!

Welkom op het AF!!

Allereerst zou ik zeker filterzand aanraden. Dit kan je in 3 verschillende korrelgroottes krijgen (uiteraard slechts 1 soort gebruiken in je bak). Bij filterzand heeft elke korrel zowat dezelfde grootte, dit zorgt dat je bodem niet dichtslibt en je geen bodemrotting krijgt.
Verder, voor de stenen is het belangrijk wat jij mooi vindt, niet wat wij mooi vinden. Bij Malawi, en hardwatervissen (zoals de Mbuna's dus) kunnen ze natuurlijk wel kalkstenen appreciëren.

Wortelhout is bij de meeste cichliden een must wat betreft biotoop gericht gaan. Dit hangt natuurlijk ook van de soort cichlide af. Echter is dit niet het geval bij malawi (zoals de Mbuna), deze biotopen bestaand meestal enkel uit zand en rotsen.

Ik veronderstel dat je met bruissteen de verluchting bedoelt. Hier zijn veel voor en veel tegenstanders voor. Ikzelf gebruik er altijd een, zo hebben vissen altijd voldoende zuurstof. Door de toevoer van zuurstof ga je wel de CO2 verdrijven waardoor de planten minder voeding hebben etc. Ook daar moet je zelf eens op onderzoek uitgaan wat voor jou het beste lijkt.

Vallisneria wordt vaak gebruikt bij dit soort vissen, vaak ook de enige plant in de biotoop.

Bedankt voor je reactie! Filterzand is hier bijna niet te krijgen. Na getwijfeld te hebben over kwartszand als alternatief ga ik toch voor aquariumzand. Hoop snel wat foto's te kunnen uploaden.

Laatst bewerkt door een moderator:
Via een maat van me toch een website gevonden die filterzand verkoopt! 🙂

Via een maat van me toch een website gevonden die filterzand verkoopt! 🙂
Ik weet niet wat jullie gevonden hebben maar bij Wildkamp is het ook te koop. Ik zie dat de prijs wat omhoog is gegaan maar als het goed is verzenden ze gratis.

Tis wel wat prijzig 50kg voor 37 euro bij pooltoppers... wildkamp is veeeeel goedkoper. Het is niet anders, die onthou ik voor de volgende keer.

Tis wel wat prijzig 50kg voor 37 euro bij pooltoppers... wildkamp is veeeeel goedkoper. Het is niet anders, die onthou ik voor de volgende keer.
Dat is inderdaad duur. Jammer als je al besteld hebt.

Ja das wel balen. Echter heb ik het nu morgen in huis en op de site van wildkamp staat levering na 9 dagen...dat maakt het enigzins acceptabel 🙂-) maar wel te duur )

Ja ik zie het inderdaad, dat was toen ik besteld niet zo, ik had het geloof ik twee dagen later in huis. Misschien omdat het niet het zwembadseizoen is?

Veel plezier met wassen van het zand 😉

50kg op een RIo240 is teveel, ga je flink op overhouden.
Ik had ook 50kg gekocht, met 25kg had ik echt al meer dan genoeg. Bij een Malawi bak gaat er vaak nog styrofoam op de bodem vanwege de stenen, dan heb je echt niet zoveel nodig 😉

1509739723396195448623.jpg
1509740016061-326403195.jpg
Zand stenen en water er in 🙂 een dezer dagen vallisneria kopen en misschien nog wat extra stenen. Tips en tops welkom uiteraard! Volgens mij nu al voldoende grotten en kiertjes voor de vissen.

1509739723396195448623.jpg
1509740016061-326403195.jpg

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan