Wat is er nieuw

Juwel 240 Zuid Amerikaans biotoop visbestand

svendk

Member
Lid geworden
3 januari 2025
Leeftijd
28
Hallo beste leden!

Ik ben Sven!
sinds vandaag nieuw op dit forum. Weliswaar met enige ervaring in het houden van vissen, jaren Afrikaanse cichliden gehad.

Maar nu is het toch tijd voor iets anders en had nog een Juwel rio 240 staan en heb besloten om te gaan voor Zuid amerika dit maal..

Ik heb de bak momenteel al opgestart met zandbodem, talawa hout ( soort rootsystem van bomen nabootsen ) en paar rivierkeien met wat botanicals als blackwater ingericht.

Nu was de grote vraag welk visbestand zou ik uit kunnen kiezen? Cichliden zie ik wel graag maar geen ervaring mee.. en eventueel scholen vis erbij of enkel 1 soort vis ik ben er niet aan uit..

Graag had ik dan jullie mening gehoord over hoe wat 🙂 thnx alvast

Bijlagen

• IMG_20250103_192711.jpg
    IMG_20250103_192711.jpg
    565.1 KB · Weergaven: 26
Geen planten? Of moeten die nog komen, een paar mooie grote Echinodorussen zouden niet misstaan denk ik.

Geen planten? Of moeten die nog komen, een paar mooie grote Echinodorussen zouden niet misstaan denk ik.
Planten ben ik zeker nog van plan!

Kan ik deze toevoegen als de bak ingedraaid is? Wegens schrik voor melting 😄 of kan dit geen kwaad ben nog zeker van plan om drijfplanten te voorzien

Ik zou ze er gelijk bij planten als ik jou was.

Ik zou ze er gelijk bij planten als ik jou was.
Oke dan rij ik langs de winkel want heb paar mooie platen zien staan deze week 😛

Kwa visbestand enig idee wat kan en niet kan ik deze bak?

sleutelgat cichliden hebben heel leuk gedrag 🙂

sleutelgat cichliden hebben heel leuk gedrag 🙂
Heb ik indd al gegoogeld.. hoeveel kan ik ervan houden? Als ik enkel bij deze cichliden blijf?

Krobia’s zijn ook wel leuk. Blauwe acara’s (denk ik). En de diverse soorten dwergen natuurlijk…

Krobia’s zijn ook wel leuk. Blauwe acara’s (denk ik). En de diverse soorten dwergen natuurlijk…
Deze vissen worden 13-15 cm toch? Kunnen deze dan? Als koppel houden of kunnen er meerdere van éénzelfde soort?

De acara’s twijfel ik over.. de krobia blijft wat kleiner dacht iig de xinguensis oid). Die worden dacht ik een cm of 10. @roberto1983 weet dat vast

Heb ik indd al gegoogeld.. hoeveel kan ik ervan houden? Als ik enkel bij deze cichliden blijf?
durf ik niet te zeggen, maar in ieder geval minstens 5. Houd er wel rekening mee dat als de vissen jongen krijgen, dat de ouders de jongen niet opeten. Dus dan zou het wel goed zijn om andere vissen te hebben die helpen om de populatie in toom te houden. Of je moet weten waar je ze kwijt kunt

De acara’s twijfel ik over.. de krobia blijft wat kleiner dacht iig de xinguensis oid). Die worden dacht ik een cm of 10. @roberto1983 weet dat vast
De acaras zijn echt wel top van kleuren he! Maar ik denk dat ik een vis van 15 cm het niet wil aandoen in een bak van 120 cm.. maar die krobia vind ik wel echt een leuke vis! Wist niet van zijn bestaan 😄 bedankt!

durf ik niet te zeggen, maar in ieder geval minstens 5. Houd er wel rekening mee dat als de vissen jongen krijgen, dat de ouders de jongen niet opeten. Dus dan zou het wel goed zijn om andere vissen te hebben die helpen om de populatie in toom te houden. Of je moet weten waar je ze kwijt kunt
Indd is wel iets om rekening mee te houden.. welke vissen zouden dan helpen bij de opkuis van de eitjes als er zouden komen?

De laatste tijd kom ik hier maar berichten tegen dat deze vissen zouden fokken als konijnen. In de afgelopen 35 jaar dat ik met deze hobby bezig ben. Heb ik nog nooit gehoord van iemand dat die spontaan jongen van deze vissen heeft gekregen (En ik ken best veel aquarianen).

• Leuk
Waarderingen: F.
De laatste tijd kom ik hier maar berichten tegen dat deze vissen zouden fokken als konijnen. In de afgelopen 35 jaar dat ik met deze hobby bezig ben. Heb ik nog nooit gehoord van iemand dat die spontaan jongen van deze vissen heeft gekregen (En ik ken best veel aquarianen).
Stelt mij wel gerust, kweken is niet mijn bedoeling met opzet😄

Mooi visbestand voor deze bak is een zestal Cleithracara maroni,, 20 Zwarte of rode fantoomzalmen en 15 Corydpras paleatus of aeneus. En een temperatuur van 23 graden is warm zat,

De acaras zijn echt wel top van kleuren he! Maar ik denk dat ik een vis van 15 cm het niet wil aandoen in een bak van 120 cm.. maar die krobia vind ik wel echt een leuke vis! Wist niet van zijn bestaan 😄 bedankt!
Daarom twijfelde ik ook🙂 ik dacht dat ze iets kleiner bleven, maar dat is wel wat fors idd

Mooi visbestand voor deze bak is een zestal Cleithracara maroni,, 20 Zwarte of rode fantoomzalmen en 15 Corydpras paleatus of aeneus. En een temperatuur van 23 graden is warm zat,
Lijken me indd leuke visjes ook die fantoomzalmen! De corys das een must zijn mijn favoriete bodem zwemmers! Maar 6 sleutel cichliden moet kunnen denk je? En wat voor verhoudig? 2M - 4V als het makkelijk te zien is welk geslacht

Ik heb deze ook tegengekomen, alleen is het geen Zuid Amerikaanse vis maar Centraal Amerika.. het gaat om de amatitlania sajica ( t bar cichlid ) iemand ervaring met deze vis??

Als er niemand reageert, zou je Verduijn cichliden (of een andere cichlidenkweker) kunnen bellen om wat info te vragen.

Als er niemand reageert, zou je Verduijn cichliden (of een andere cichlidenkweker) kunnen bellen om wat info te vragen.
Thnx!

Ik heb deze ook tegengekomen, alleen is het geen Zuid Amerikaanse vis maar Centraal Amerika.. het gaat om de amatitlania sajica ( t bar cichlid ) iemand ervaring met deze vis??
heb ik geen ervaring mee, maar lees wel dat deze vis een aquarium van minimaal 1.80 meter nodig heeft

https://aquainfo.nl/artikel/amatitlania-sajica/

Een koppeltje thorichthys elliotti of T. Meeki zou kunnen in jouw bak.

Koppel herotilapia multispinosa zijn ook erg leuk.

Ik denk dat een koppel mesonauta festivus ook moet kunnen deze zwemmen een stuk hoger

Laetacara soorten kan je ook doen 5 stuks

Mocht je wat meer soorten willen in je aquarium zou je voor een koppel mesonauta festivus gaan met een Apistogramma soort.

Een koppel mesonauta festivus lastig aan te komen, omdat je bijna geen verschilziet tussen man en vrouw op jonge leeftijd. Misschien dat je op marktplaats zou kunnen kijken hiervoor.

Mocht je wat meer soorten willen in je aquarium zou je voor een koppel mesonauta festivus gaan met een Apistogramma soort.

Een koppel mesonauta festivus lastig aan te komen, omdat je bijna geen verschilziet tussen man en vrouw op jonge leeftijd. Misschien dat je op marktplaats zou kunnen kijken hiervoor.
Die apistogramma zijn ook wel hele leuke visjes lijkt me en niet te groot dan hebbe ze lekker veel zwemruimte. Maar gaan deze samen met corys want daar wil ik wel een groep van..

Ik denk het wel als je het maar bij een 1 m en 2v houd.

Ik denk het wel als je het maar bij een 1 m en 2v houd.
Oke top! De cacatuodes blijkt 1 van de makkelijkste te zijn en ze zijn nog is supermooi ook!! Wauw

Ik heb nooit kunnen kiezen. Ze zijn allemaal heel erg mooi. Voor de Apistogramma soorten kijk ik altijd bij utaka.

Wij hadden zelf nog vrij jonge Krobia's maar heb ze gezien op volwassen formaat toen ik ze aanschafte, dat is al weer even geleden maar ook zeker wel 15cm als ik het me goed herinner. Acara zou ik ook niet doen in 120cm nee, dan beter een iets kleinere soort die lekker rond kan bewegen, dat ziet er uiteindelijk veel mooier uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan