Juwel 350 van Lysia


Lysia

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2021
Berichten
3,214
Leeftijd
51
Locatie
Roermond
;)Zo, het wordt onderhand ook eens tijd voor mij om eens wat foto-albums te starten.
Om te beginnen de Juwel 350 Rio.
Huidige bezetting:
5 Pterophyllum scalare red shoulder
1 labeo frenatus
1 muisbotia (Yasuhikotakia morleti)
1 gestreepte botia (Botia striata)
4 hoogbejaarde keizertetradames (Nematobrycon palmeri) Ook bij vissen worden vrouwtjes kennelijk ouder dan mannen....
1 hoogbejaarde diamantgoerami (Trichogaster leeri)
12 diamantregenboogvissen (Melanotaenia praecox)
Corydoras: stuk of 6 aeneus, 1 adolfoi, 2 panda's)

Techniek:
Oorspronkelijke Juwel ledlampen, intern filter, verwarming
JBL 1502

Bodem: licht gekleurd zand gemixt met klein beetje Manado black, korrelgrootte 0,4-0,8mm
Planten (voor zover de namen bekend zijn):
Nymphea minuta
Limnobia sessiflora
Limnobia laevigatum
waterpest
Hygrophila (ik denk de siamensis)
Hygrophila (ik denk de corymbosa)
Nymphoides Taiwan
Ceratopteris siliquosa
Echinodorus Aflame
Cardamine lyrata variegata
Echinodorus Aflame
Sagitaria subulata (vermoed ik)
Echinodorus bleheri
Echinodorus horizontalis "nana"
Heteranthera zosterifolia (sterrenkruid)
groene lotus
Pogostemon stellatus octopus

Op de achterwand van vijverbegroeiingsmat:
Bucephalandra sp 'Biblis'
Microsorum pteropus "Windelov"

Temperatuur 24-25C

P.S. op speciaal verzoek de niet-volledig algvrije foto's;)
 

Bijlagen

  • Juwel 30 9 2023.jpg
    Juwel 30 9 2023.jpg
    296.9 KB · Weergaven: 66
  • Juwel overzicht 24 10.jpg
    Juwel overzicht 24 10.jpg
    371.9 KB · Weergaven: 68
tja, met zo'n mooie ruime bak heb je volop mogelijkheden voor een interessante vaste scape met wat niveau verschillen en accenten, de techniek is onnodig duidelijk zichtbaar en er is weinig kleurverschil tussen de diverse planten. Het meubel is ruim genoeg voor een degelijk filter wat ook de circulatie ten goede zou komen. Een mooi aquarium waar zoveel meer van te maken is. Het belangrijke is of je er zelf happy mee bent, mijn mening doet er niet toe.:)
 
Gedeeltelijk heb je gelijk: het sterrenkruid moet nog groeien om de techniek rechts te verbergen, die staat sinds zondag op die plaats. Ik hoopte dat de Cardamine dat ging doen, maar die had daar geen zin in.
En de kleurverschillen: er staat nu een echinodorus aflame tussen de nymphoides en de lotus, en ik hoop dat die van plan is wat groter te gaan groeien. Hij heeft nog wat moeite om na de verhuizing op gang te komen. Als ie niet gaat doen, waarvoor ie ingehuurd is, wordt hij vervangen door een rode lotus. Verder zijn rode planten moeizaam in deze bak. Het standaardlicht van de Juwel is voor de meeste soorten onvoldoende, maar ik ben van mening dat je met afwisselende bladvormen toch ook een spannende bak kunt maken.
Mooi hout erbij zoeken en in monteren ben ik nog niet aan toegekomen. Dat gaat zorgen voor wat meer hoogtepunten.

Maar dat is ook een deeldoel van dit album: om de ontwikkeling na de verhuizing bij te houden.
 
Ik doe geen eens moeite om de techniek bewust te verbergen. Ok het is niet natuurlijk maar ja het aquarium opzich is ook niet natuurlijk te noemen.
Als je de bak zelf mooi vindt dan is de missie geslaagd vindt ik.
 
Heel leuke bak en zo tof dat je de bewoners zo lang kan houden. Ze hebben een goed onderkomen. Succes verder ermee.
 
Gedeeltelijk heb je gelijk: het sterrenkruid moet nog groeien om de techniek rechts te verbergen, die staat sinds zondag op die plaats. Ik hoopte dat de Cardamine dat ging doen, maar die had daar geen zin in.
En de kleurverschillen: er staat nu een echinodorus aflame tussen de nymphoides en de lotus, en ik hoop dat die van plan is wat groter te gaan groeien. Hij heeft nog wat moeite om na de verhuizing op gang te komen. Als ie niet gaat doen, waarvoor ie ingehuurd is, wordt hij vervangen door een rode lotus. Verder zijn rode planten moeizaam in deze bak. Het standaardlicht van de Juwel is voor de meeste soorten onvoldoende, maar ik ben van mening dat je met afwisselende bladvormen toch ook een spannende bak kunt maken.
Mooi hout erbij zoeken en in monteren ben ik nog niet aan toegekomen. Dat gaat zorgen voor wat meer hoogtepunten.

Maar dat is ook een deeldoel van dit album: om de ontwikkeling na de verhuizing bij te houden.

Zoals je zelf al aangeeft is een investering in goede verlichting noodzakelijk voor een gevarieerd plantenbestand, waarschijnlijk is een nieuwe verlichting ook efficiënter en bespaar je op stroomverbruik. Mocht je tzt toekomen aan wat hout gaat dat veel helpen, ook omdat je dan weer een ander soort planten op het hout kunt zetten. Met een paar eenvoudige stenen heb je zo nog iets interessants voor elkaar. Rome is ook niet in een dag gebouwd, het zal wel goed komen.(y)
 

Terug
Bovenaan