Juwel 60x40x50 opkweekbak (sschot)


sschot

Well-known member
Lid geworden
8 oktober 2015
Berichten
3,805
Locatie
Krimpen aan den IJssel
In verband met de opgroei van de nesten jonge discusvissen, werkte ik met een kunststof bak welke ik ook voor quarantaine gebruik. Deze is ongeveer 50 liter netto. Echter stond deze behoorlijk bol en vond ik het niet echt fijn.

Dus daarom heb ik een Juwel bakkie gekocht via MP voor een heel klein bedrag. Deze bak is 100 liter en dat vind ik fijner om de vissen in te hebben, maar ben ik ook niet zo bang dat het fout gaat.

Het overzetten was wel weer ff spannend en ze vonden het niet direct leuk in het nieuwe onderkomen.

Verder vielen ze direct op de ramen aan, dus ik heb deze ff met wit papier beplakt, zodat er hopelijk wat minder reflectie en stress is.

Ik heb na overplaatsing nog 2 waterwissels gedaan, en het lijkt nu allemaal weer te stabiliseren.

Ik zal de voortgang van de groei van de jongen in dit topic verder plaatsen.

Voor een kleine impressie

Burst_Cover_GIF_Action_20180517204148.gif
IMG_20180517_204208.jpg


Nieuwe impressies en informatie volgt later
 
Erg mooi dat kleine spul Steven.
 
Vandaag nog even de kringloop bezocht en een heel solide tafeltje van blank eiken gehaald, ook al voor weinig :p

Dus tijdens het verversen van de 60 even meteen deze omhoog gezet.

IMG_20180518_140441.jpg


Ben hier wel heel blij mee. Kan nu gaan verversen met de slang, waarbij ik de bodem afhevel, in plaats van met een dompelpompje, een slang en dat weer in een emmer zonder te morsen. Dat ging dus niet.......

Nu kan ik 1 het goed zien. 2 ik kan makkelijker afhevelen. 3 het is als het goed is maar voor een maand of 3 a 4..........

IMG_20180518_140516.jpg


Wordt alleen helemaal kirewiet van het geborrel van de artemia flessen, dus dit moet nog eens even worden aangepast naar een lokatie waar ik er geen last van heb. Maar moet daar wel lucht hebben en er een beetje bij kunnen. De schuur is nu nog te koud, denk ik.

Afijn, alles om het groot brengen zo goed mogelijk te gaan laten verlopen.
 
Mooi proces en leuk dat je het deelt! Ik ben benieuwd hoe het gaat verlopen. Kan je iets zeggen over de techniek die gebruikt? Verversing, waardes, andere tips? :)
 
techniek die gebruikt

heel weinig techniek eigenlijk, een heater en een sponsfilter op een luchtpompje aangedreven, verder niets. geen verlichting en geen andere techniek


ik ververs iedere dag 1 tot 2 x 50% tot 80% van het water.
Ik ververs met 100% leiding water waar ik niets aan doe, de vissen zitten nu dus helemaal op leidingwater
Ik breng het water alleen op temperatuur 30 graden celcius


PH 7,8
KH 6
GH 8

overige waardes weet ik niet, maar kijk ik ook niet naar omdat ik zoveel water wissel


Ik heb nu 3 keer aardig wat stress veroorzaakt.
1. ouders met jongen uit de akva over gezet in een 50l plastic bak
2 ouders met jongen uitgevangen en over gezet in de Juwel 60
3 Juwel 60 met een paar centimeter water erin op tafeltje geplaatst

Ik zou niemand adviseren om zoveel stress te veroorzaken, is voor de vissen en voor het "baasje" niet goed!

Wat wel uit dit experiment blijkt is dat het dus redelijk haalbaar is om in een process de boel te wijzigen met behoud van jongen. Dus iedereen die eens iets wil groot brengen, kan dit ook. En bij een wat kleinere vis is een kunststof box (zonder weekmakers) een prima tijdelijke bak voor de eerste groei.

Verder heb ik nu 2 DIY artemia kweken draaien, voor iedere dag 1. Door nu rond de 8 x per dag te voeren hoop ik dat het gaat lukken om de boel groot te krijgen. Wat ik merk is dat het wel super intensief is, dus als je hier geen ruimte voor heb, begin er dan niet aan!

Verder is het idd heel leuk en echt genieten, dus wat dat betreft, als je er wel ruimte voor hebt, erg leuk om te zien!
 
Het is wel intensieve verzorging als ik het zo mag geloven! Hoe doe je dit als je een 40 uur baan hebt ? :D
 
Dag 16



Ik ga morgen eens kijken of ik geraspte diepvries kan voeren........ Of gewoon artemia omdat ze de smaak kennen of ik ga met cyclops beginnen, even kijken hoe het loopt
 
Heel erg mooi Steven.

Je kunt eventueel ook bosmiden geven. Is ook voor jongbroed.
 
Gisteravond hadden meneer en mevrouw behoorlijke echtelijke ruzie, waardoor ik heb besloten de vrouw te verwijderen. Deze is nu terug naar de Akva toe en de man zit nu alleen bij en met de jongen.

De terug plaatsing is bij de vrouw goed verlopen. Het is goed te zien dat ze flink is afgevallen, maar vandaag al weer lekker aan het eten, dus met een beetje tijd komt dat vast wel goed.

Vandaag wat cyclops gegeven. Vonden ze nog erg wennen. Werd wel van gehapt, maar ook weer uitgespuugd en mogelijk ook wel van gegeten, maar dat is bijzonder lastig te constateren.

Verder lekker artemia gevoerd. En als het op is, zitten ze lekker met elkaar bij Pa op de huid, wat een teken is om weer verse artemia toe te voegen. Tevens een 60 liter water wissel gedaan, en dat ging nu lekker. Kon de bodem goed afzuigen en werkt veel prettiger, zo van de grond af.
 
Heb je al ideeën wat je straks met de jonge vissen gaat doen?
 
Ik hoop uit deze vissen een selectie te kunnen maken, waarbij het streep patroon van de vissen aan 2 kanten is zoals het hoort te zijn, dus strak en recht. Deze zal ik dan aan mijn bak toevoegen en op basis van selectie zorgen dat ik een groep ga overhouden waar ik mee verder ga.

De overige jongen gaan de verkoop in.

En mocht ik vast lopen, dan eten we af en toe een gebakken scholletje
 
De dagelijkse waterwissel

IMG_20180523_165903.jpg
IMG_20180523_165915.jpg


en weer gevuld

IMG_20180523_171807.jpg


De vissen doen het goed, eten heeeeel veel artemia nauplien en zo ver ik kan beoordelen groeien ze ook goed. Zitten 2 of 3 achterblijvertjes tussen, dus dat zal wel niets worden.

Ben ook met diepvries begonnen, cyclops en geraspte artemia, maar dat vinden ze nog niet echt een lekkernij, beter gezegt, ze spugen het gewoon weer uit.

Vandaag zijn de jongen precies 3 weken oud
 
Hahahahaha dat geborrel herken ik meteen. Ik vond dat ook vreselijk! En dan te bedenken dat mijn schoonvader 3 van die borreldingen heeft staan :juggle: Het gaat wel echt goed he! Prachtig om dat zo te zien hoor.
 
Prachtig om te zien!


Wat doen die groten erin?;)
 
Erg leuk dat jonge spul Steven.
 
Even een kleine update



Vandaag heb ik een Fluval U4 neergezet, om wat meer vuil op te zuigen tov het spons filter. Was ff zoeken om de stroming zo te krijgen dat het nog leuk blijft, want is een best pittige 1000 l/u. Maar volgens mij nu op orde.

Het (vr)eet echt als malle. Ik probeer ieder uur te voeren en in ieder geval 8 x per dag minimaal.

Voor als nog geen uitval en is alles lekker bezig. Ik ga door met deze dag vullende bezigheid......
 
Het is fantastisch om te zien! <3
 
Even een paar plaatjes

De Purus F1 jongen beginnen wat kleur te krijgen

SS__3628 bewerkt 454.jpg
SS__3641 bewerkt 456.jpg


En de andere jongen doen het voor als nog ook goed. Wel door een nog niet helemaal duidelijke oorzaak 4 vissen kwijt geraakt, maar denk dat ik op de een of andere manier even een nitriet piekje had.

Op 1 dag 3 x 100% water wissel en de rest doet het weer lekker. Eten de buik vol en zijn goed actief.

SS__3636 bewerkt 455.jpg
SS__3650 bewerkt 457.jpg
SS__3651 bewerkt 458.jpg


Ik weet niet of het bij het ouder worden nog gaat veranderen, maar anders hebben de jongen een betere streeptekening als de ouders.
 
Super mooi om te zien :) Mega intensieve verzorging, maar dan is het resultaat priceless.
 
en wat eigen jongen, let op de streep tekening -> bijna alle vissen lijken op dit moment beter als de ouders!

Heel blij mee, maar de feiten hier achter snap ik nog niet.

SS__3739 bewerkt 471.jpg
SS__3740 bewerkt 472.jpg
SS__3741 bewerkt 473.jpg
 
Wat een prachtige jongen! Goed werk van je! :thumbs:
 
Leuk hoor, de groei zit er lekker in.
 
Prachtig! groeien goed!

Gebruik jij een onderwatercamera? zoja, welke? bevalt die goed? ;)
 
Gebruik jij een onderwatercamera? zoja, welke? bevalt die goed?

Het laatste filmpje is inderdaad weer met de action cam gemaakt.
Dit is de Rollei 525. Gekocht omdat deze veel waar voor z'n geld geeft.
Ben ik echt tevreden -> nee.
Beeldhoek mag groter
Beeldstabilisatie mis ik
Kleuren, dynamisch bereik en scherpte vind ik ronduit niets.

Maar goed, ik ben een redelijk kritische hobby fotograaf waarbij ik gebruik maak van "goede apparatuur" met bijbehorende mogelijkheden.
Als ik op mijn gemak met de DSLR ga stoeien en hiermee filmen, dan vind ik dat veel mooier, maar altijd die reflecties.......

Op zich vind ik de mogelijkheden met de action cam wel leuk. Maar denk dat ik nu toch zou kiezen voor een Chinese, te weten:
Xiaomi Mi cam v2
SJCam -> top model
Thieye -> t5e geloof ik......

Het onderwater filmen of lopend door waterstralen bij die fonteinen op een plein wat je ziet of dat soort dingen vind ik dan wel weer leuk, dus het is een beetje een speeltje, maar niet echt gericht op kwaliteit!
 
Een goede streep en 1tje die net niet helemaal in orde is

SS__3771 bewerkt 495.jpg
 

Terug
Bovenaan