Wat is er nieuw

Juwel BioFilter M uitstroom beperken

Pieter Vink

Member
Lid geworden
3 oktober 2025
Leeftijd
37
Goedenavond, alweer een tijdje de trotste eigenaar van een Juwel Rio 125.

Ik heb ervoor gekozen om voorlopig het binnenfilter (Juwel BioFilter M) te behouden. Vandaag mijn laatste levering planten binnen gehad en de stroming begint mij nu echt tegen te staan.

Vrijwel alle planten krijgen de volle laag, ook als ik de uitblaaspijp richting de bovenkant of achterzijde laat stromen.

Voor jullie beeld:
juwel-juwel-filter-bioflow-30-m-600-l-h-binnenfilt.jpg

Zo ziet de installatie eruit.

Ik vind een spraybar niet heel fraai.
Ik heb al wat extra filtermateriaal toegevoegd maar ook dit mag niet baten.

Wat kunnen andere opties zijn om de stroming in mijn aquarium te verminderen?

Als je filter goed is in gedraaid zal de doorstroming ook een stuk minder worden, dan heb je er waarschijnlijk geen last mee van.

Er zijn losse pompen te koop met een verschillende debiet. Een deel ervan is uitwisselbaar. Die informatie moet op de website van Juwel staan. Ik zal dadelijk eens voor je zoeken of ik het zo gauw terug kan vinden. Je kunt wellicht een lichtere pomp erop kunnen zetten, als die voor de 125 beschikbaar is.

Zoals Nicole al terecht zegt zal straks de uitstroom een stuk minder worden dus ik zou dat zelf eerst aankijken. Zo n filter zit niet voor niets bij de bak.

Ik zou er nog eens hard over nadenken, tenzij je in je achterhoofd houdt dat je de 500 straks ws terug moet plaatsen. Niet alleen een in gedraaide pomp geeft minder liters/uur uitstroom, maar ook een plantenmassa belemmert de stroming in de bak.

Heb de stroming er tijdelijk uitgehaald met een tuinslang met een paar mes snedes erin. Over een aantal weken weer eens zonder proberen.

Bijlagen

• IMG_20251106_205740.jpg
    IMG_20251106_205740.jpg
    1.6 MB · Weergaven: 13
Heb de stroming er tijdelijk uitgehaald met een tuinslang met een paar mes snedes erin. Over een aantal weken weer eens zonder proberen.
Had je al geprobeerd de uitstroom tegen de achterruit te richten? Ik meen dat ik dat destijds wel gedaan heb. Iets omhoog tegen de achterruit, net hoog genoeg om het oppervlak een beetje te laten golven ivm de zuurstofuitwisseling.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan