Wat is er nieuw

Juwel Bioflow 3 filter verschonen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Segamon
  • Startdatum Startdatum
S

Segamon

Guest
ik heb dus sinds kort een Juwel Lido 120 gekocht met de standaard filter erin.

Nu is mijn vraag: Mag het filter tijdens het verschonen aan blijven staan?,(met water er nog in natuurlijk)
Op you tube staat namelijk een filmpje van iemand met hetzelfde filter en bak die ze op deze manier verschoond.

Ik was altijd in de veronderstelling dat je altijd alles moet uitschakelen als je het filter verschoond.

Ik zelf zet mijn Bioflow 3.0 ook uit met verschonen van het filter. Ik heb net de handleiding doorgelezen van Juwel en daar staat niks over aan of uit zetten in tijdens het schoonmaken van de sponsen.

Ben dus ook wel benieuwd naar het antwoord.

Uit voorzorg,wordt de spanning van in water werkende apparaten uit geschakeld. Voor dat wij met onze handen in het aquarium rommelen.

Ik haal de stekker er altijd uit, voornamelijk om te voorkomen dat alle troep de bak in wordt geblazen door de pomp bij het verschonen.

Die troep spuit je in een Juwel na het schoonmaken toch weer de bak in, maar die is ook zo weer weg. Juwel maakt gewoon goeie filters met flinke pompen; jammer dat ze �n de bak (dus in het zicht) zitten.

Ik heb laatst de interne filter van mijn Rio 125 vervangen door een externe Eheim Classic 250, maar die pompt veel minder water rond.

Mijn regeltje is trouwens: met je handen in het water = alle stroom (verwarming, filter ed.) uit. Voor het geval dat. En waarom zou je de pomp aan laten ?

De pomp moet alleen uit tijdens het waterverversen omdat dan het waterniveau in de regel zo ver daalt dat er geen water meer in kan komen.

Technisch gezien kan de pomp blijven draaien zolang je het filtermateriaal maar traag genoeg uit het filter trekt, anders wordt de druk te laag aan de aanzuig van de pomp.

In zekere zin moet je een juwelfilter zelfs laten aanstaan tijdens het verversen zoals wel in de handleiding van je juwelfilter staat. Op die manier kan de filter het water genoeg stuwdruk meegeven om het oude slib dat niet meer nodig is uit het filter te blazen (het goede slib blijft stevig op zijn plaats zitten). Het is de bedoeling dat je daarna het filtermateriaal terug stopt en het filter de zelf uitgespuwde smurrie weer via de ingang kan opvangen om op de filterwatten bovenaan vast te zetten.

gapak zei:
In zekere zin moet je een juwelfilter zelfs laten aanstaan tijdens het verversen zoals wel in de handleiding van je juwelfilter staat.

In de handleiding die ik heb meegekregen over het filter staat daar niks van in, alleen maar hoe je de filtersponzen moet plaatsen.
Geen gedetaileerde uitleg over het verschonen e.d. :S

Maar goed, zolang het geheel maar onder water staat kan er dus eigenlijk niks fout gaan.
Zal het nog wel even navragen in de winkel waar ik 'm gekocht heb.
Anders doe ik gewoon verschonen met de pomp uit, geeft me wel zo'n gerust gevoel.

Lijkt me allemaal duidelijk.
Een hoop filmpjes van Youtube zijn natuurlijk geen goed voorbeeld jongens en meisjes!! 😉

Ik zal maar geen nieuwe topic beginnen aangezien deze vraag waarschijnlijk al eerder is gesteld.

Hoe vaak moet je filtersponzen vervangen?
Ik heb het hier over de zwarte kool spons en de groene Nitrax spons.
Volgens sommigen moeten deze om de 2 weken vervangen worden, maar dat lijkt me al erg vroeg.

Mijn filter bestaat uit : 2 fijmazige blauwe sponzen
1 grove blauwe spons
1 groene nitrax spons
1 zwarte kool spons
1 witte filterwat spons

Ik ben zowiezo al niet van plan om elke week het filter schoon te maken, (met uitzondering van de witte filterwatten en kleine waterverversing)
Mijn aquarium loopt nu bijna een maand en er zitten sinds een paar dagen 6 Corydoras Trilineatus in.
In die tijd heb ik nog niets verschoond, het water is glashelder en er zijn nog geen sporen van alg, de planten groeien onderhand bijna de bak uit en dat zonder plantenvoeding.

De waterwaardes zijn ook nog altijd goed.
Ik ben daarom nogal wat huiverig om daar wat aan te veranderen, aangezien het tot nu toe goed gaat.

tot slot nog een waarschijnlijk domme vraag.
Kan je de Nitrax en de koolspons hergebruiken?

Koolspons is eigenlijk alleen voor als je medicijnresten uit je water wilt filteren.. niet voor continue-gebruik in ieder geval, je krijgt er wel helder water door maar dat komt omdat het meer uit je water filtert dan je eigenlijk wilt.
Nitrax spons is alleen voor als je een structureel overschot aan nitraat in je water hebt.. of een bak met weinig planten waardoor er geen/weinig nitraat zal worden verbruikt.. kan er in principe dus ook uit.
Dat je planten het nu lekker doen zegt na een maand nog niet zoveel, zou zomaar kunnen dat er de komende maanden tekorten gaan ontstaan.

Persoonlijk zou ik de koolspons en nitraatspons dus vervangen door blauwe spons en/of ceramische pijpjes en/of siporax.
Voor beide spons-soorten geldt dat ze na verloop van tijd hun 'actieve' functie verliezen en niets meer doen dan enige ander spons.

In volgorde in het filter:

eerst watten: wekelijks vervangen
dan grove spons 3 maandelijks uitspoelen

dan ciraxbakje: jaarlijks vervangen
dan fijne spons 9 maandelijks vervangen
dan 2de fijne spons: jaarlijks vervangen

Zwarte koolstofspons heeft geen nut. Voor normaal gebruik bevat het teveel en voor na een medicatiekuur te weinig actieve kool. Je kan deze er best gewoon uitlaten en na een medicatiekuur er een carbaxbakje instoppen gedurende 24u. (niet hergebruiken!)

Ook de nitraxspons heeft weinig zin. Haalt zogezegd biologisch het nitraat omlaag door denitrificerende bacteri�n. Die zitten sowieso wel in je aquariumfilter en dan eigenlijk helemaal onderaan ipv helemaal bovenaan waar juwel de nitraxspons adviseert. Gewoon achterwege laten en bij hoge nitraatwaarden JBL NitratEx gebruiken (let op: niet icm turf!), te regenereren met keukenzout.

Eventueel als je die NitratEx niet nodig hebt kan je in plaats daarvan wat turf steken (indien nodig; te vervangen indien waterwaarden uitwijzen dat het uitgeput is) en moest het fosfaat te hoog zijn kan je ook Seachem Phosguard in je filter stoppen (beter dan Phorax). (niet te hergebruiken te vervangen wanneer waterwaarden uitwijzen dat het uitgeput is)

Ah...kijk daar kan ik wat mee, wist namelijk niet dat de kool en Nitrax sponzen eigenlijk niet nodig zijn.
Deze sponzen zaten gewoon standaard in het filter bijgeleverd.

Dan ga je er eigenlijk van uit dat deze er ook altijd in moeten zou je toch denken!? 🙄
Of zijn deze alleen nodig bij een opstart aquarium ivm de bacterien?

Maar goed ben weer iets wijzer, dank jullie wel!

Nee, de nitrificerende bacteri�n vestigen zich zo ook wel in de blauwe sponzen en het ciraxbakje.

De rest is gewoon omdat juwel wil verkopen. Je kan bovenaan in het filter nog altijd wel de materialen stoppen die bijsturen wat nodig is, maar dan zijn seachem phosguard en JBL NitratEx betere alternatieven. Dus kijk voorlopig eerst even naar je waterwaarden 😉

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan