Wat is er nieuw

Juwel Bioflow One

• Onderwerp starter Onderwerp starter RRaccoon
  • Startdatum Startdatum
R

RRaccoon

Guest
Sinds kort ben ik in het bezig van een Juwel Primo 60 (met Juwel Bioflow One filter).

Nu heb ik een vraagje over de Juwel Bioflow One filter

- De filter heeft 2 (naar mijn mening grove) filterwatten. Is het mogelijk om hier ook wat filterwatten in te doen? Of raden jullie iets anders aan?
Mijn water blijft namelijk wat troebeltjes (witte waasachtig).

Wie kan mij verder helpen?

Grtz

Witte waas kunnen twee dingen zijn, bacterien bloei of vuil uit je (niet goed voorgewassen) substraat / zand. Als de oorzaak bacterien zijn dan gaat je mechanische filter dit niet oplossen en zul je gewoon nog wat geduld moeten hebben. Is het afkomstig van vuil uit het substraat dan heeft filterwatten wel nut en die kun je wat mij betreft prima tussen die twee grove filtersponzen plaatsen. Ook helpt het dan om een flinke hoeveelheid water te verversen!

Daniel, bedankt voor je antwoord. Ik had inderdaad gelezen dat het te maken kon hebben met bacteriebloei of vuil uit substraat/zand. Ik heb een zandbodem en deze een aantal keer goed gewassen. Het kan dus beide zijn. Ik wacht het nog een paar dagen af en anders haal ik filterwatten en zal ze tussen de 2 filtersponzen plaatsen.

Nog een advies voor merk/soort filterwatten?

In beide gevallen kan het geen kwaad om filterwatten toe te voegen, dit maakt het water net iets helderder en die bioflow one kan die 'upgrade' wel gebruiken. Welk merk je koopt maakt denk ik niet veel uit ik haal ze altijd bij een tuincentrum en er staat een grote goudvis op 🙂

Bij het wassen van het zand, ben je door gegaan tot het water wat er af kwam helemaal helder was (dat kan zo 30x wassen betekenen) of heb je het over een keer of 5? want in het laatste geval gok ik dat het toch van je zand af komt.

Laten we het houden op een keer of 10/15. Ik ben wel doorgegaan tot het "vrijwel helemaal" helder was, ik verwacht ook wel dat het ook komt door het zand idd.

Ik vind die 2 grove filtersponzen wat weinig idd. Hoe vaak moet ik die filterwatten vervangen? Of kan ik ze beter schoonmaken in aquariumwater en dan terugplaatsen?

Dat ligt een beetje aan de belasting van je aquarium. In mijn 60cm Juwel aquarium met een intern bioflow super filter heb ik ook filterwatten na de eerste grove spons liggen. De tweede grove spons heb ik verwijderd en vervangen door een zakje met Sera Siporax (biologische media). De grove spons en filterwatten spoel ik ongeveer om de week even uit. De watten kun je meestal een keer uitspoelen en terug plaatsen, de volgende keer vervang ik ze dan meestal voor nieuwe watten. Je kunt dit een beetje inschatten door de uitstroom van je filter in de gaten te houden. Zodra die erg verminderd is dan is het tijd voor het uitspoelen van je spons/filterwatten.

Thanks voor je antwoorden.

Je hebt het over Sera Siporax. Wat is dat? En wat doet het?

Siporax zijn kleine ringetjes van gesinterd glas en is biologische filtermedia. Speciaal gemaakt om bacteriën veel oppervlakte te bieden om zich te huisvesten en hierdoor je aquarium te helpen met de stikstofkringloop. Deze media biedt veel meer oppervlakte voor bacteriën om te groeien dan standaard filterspons en je hoeft die verder ook niet echt schoon te maken (misschien 1x per jaar even snel uitspoelen), mits je de spons ervoor goed schoon houdt.

https://www.sera.de/nl/product/zoetwateraquarium/sera-siporax-professional-15-mm/
Te koop bij de Hornbach of betere aquariumwinkel.

Thanks!

Laten we het houden op een keer of 10/15. Ik ben wel doorgegaan tot het "vrijwel helemaal" helder was, ik verwacht ook wel dat het ook komt door het zand idd.

Ik vind die 2 grove filtersponzen wat weinig idd. Hoe vaak moet ik die filterwatten vervangen? Of kan ik ze beter schoonmaken in aquariumwater en dan terugplaatsen?

In plaats van filterwatten zou ik filterdoek nemen. Dat kan je namelijk herhaaldelijk uitspoelen en (her-)gebruiken. JBL heeft het wel maat ook bij tante Ali hebben ze het. Dat laatste gebruik ik ook in mijn externe filter.
https://nl.aliexpress.com/item/32959934588.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.12704c4dFRK6FO

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan