Wat is er nieuw

juwel cirax cassette plaatsen kan dit en hoe.

• Onderwerp starter Onderwerp starter mannic05
  • Startdatum Startdatum
M

mannic05

Guest
Hallo, ik wil in mijn juwel binnenfilter een cirax cassette plaatsen van juwel, maar kan ik dit ook in een lopend filter plaatsen. Ik heb het groene fosfaatfilter er nog inzitten, maar dit is volgens mij uitgewerkt, en ook niet nodig volgens mij. Zou ik de cirax cassette hiervoor in de plaats kunnen zetten.

Bedankt, zijn er nog andere dingen waar ik rekening mee moet houden.

Zit er ook nog zwart in,en groen? ook eruit.
En gewone voor in doen.

Zwart heb ik een week of drie al eruit gedaan
zit nu een zakje actieve kool in, omdat ik een medicijn heb gebruikt in mijn bak. Nu vind ik het water te helder, dus het zakje doe ik eruit. Moet ik daar ook een blauwe spons doen?. Gebruik wel de witte watte filter van juwel voor de grove delen op te vangen.

De groene is niet de fosfaat- maar de nitraatverwijderaar.

Dus kijk naar je nitraatgehalte om te zien wat je daarmee moet doen.

Onder normale omstandigheden geen actieve kool en ook nergens 'iets' in de plaats. Dan heb je plaats over voor moest er iets nodig zijn.

Dat ciraxbakje op de plaats zoals voorgeschreven door juwel: tussen de grove en de fijne sponzen.

In mijn filter van mijn record 800, zat onderaan een grove blauwe spons daarboven de groene nitraat spons, daarboven de zwarte kool spons (die is er nu uit en in de plaats zit nu een zakje kool van fluval maar dat gaat er ook uit) en daar boven een filterwatje. Waar plaats ik dan het beste zo'n cassette.

Vrij onderaan. Doe jezelf een plezier, bindt er een touwtje aan als handvat.

Bedankt voor de tip Jeroenw. In het filter zit een plastic houder waar alle filtersegmenten in geplaatst zitten, die kan je dan omhoog trekken.

Maar als ik het dus goed begrijp, de volgende volgorde, beneden de grove blauwe spons dan de cirax cassette, daarboven filterwatten.

Zo'n kleine juwelfilter? (sorry, had ik niet door)

Is cirax dan wel een goed idee?

Wordt wel toegepast in Juwel filter.

Cirax Bioflow 3.0/Compact - JUWEL� Aquarium

JUWEL Cirax are highly porous ceramic-based pellets which, due to their
extremely large surface area, create the perfect environment fulfilled the bacteria.
www.juwel-aquarium.de/.../Cirax-Bioflow ... mpact.html -

Het gaat hier niet om een bioflow 3.0!

Het is een bioflow super!

(tenzij de originele juwelfilter zelf werd vervangen?)

Ja,is een stuk kleiner ,ja.

Die staat er ook bij,ja. de MINI ook.

Vraag me dan af ,of hij daarin past.

Of hij er in past of niet, het is niet zo flexibel als een spons bij een filterschoonmaak. Als je de spons uitspoelt en terugstopt behoudt je het grootste deel van de bacteriecultuur. Als je dat ciraxbakje vervangt daarentegen....

Bij een grotere filter zoals de bioflow 3.0 heb je nog 3 extra blauwe sponzen zitten en dan maakt het natuurlijk minder uit.

En het ciraxbakje niet elk jaar vervangen is ook niet zo'n goed idee, want als de steentjes afbrokkelen en de doorstroming belemmeren heb je er ook nog weinig aan.

gapak zei:
Of hij er in past of niet, het is niet zo flexibel als een spons bij een filterschoonmaak. Als je de spons uitspoelt en terugstopt behoudt je het grootste deel van de bacteriecultuur. Als je dat ciraxbakje vervangt daarentegen....

Bij een grotere filter zoals de bioflow 3.0 heb je nog 3 extra blauwe sponzen zitten en dan maakt het natuurlijk minder uit.

En het ciraxbakje niet elk jaar vervangen is ook niet zo'n goed idee, want als de steentjes afbrokkelen en de doorstroming belemmeren heb je er ook nog weinig aan.

Dus met andere woorden, kan ik dit idee het beste vergeten en de sponsen laten zitten. Ik dacht tot dit het zelfde was als de sera cilindertjes waar iedereen zo enthousiast over is. Maar misschien dit maar uitstellen tot dat ik over stap naar een buiten filter.

Maar wat kan ik dan het beste voor een type spons plaatsen ipv die groene spons.

Allen bedankt voor het mee denken. Fijn forum dit. En Gapak ik ga je artikel eens doorlezen vanavond over de waterwaarden.

Hangt misschien een beetje vanaf hoe je het aquarium en het onderhoud ervan ziet.

Als je er echt een spons in de plek wil plaatsen, misschien een gewone blauwe spons. Fijn als je voor een groot oppervlak wil gaan.

Mijn aquarium is mijn hobby, en ik zie het onderhoud als een deel hiervan. Ik neem het ook zeer serieus, en zoek veel op en lees er ook veel over. Ik doe iedere week een waterwissel van 15 liter, en hou de vervuiling van bladeren in het aquarium netjes iedere dag bij.

De reden dat ik voor de Cirax wilde gaan was het volgende. Ik lees naast veel positieve dingen ook een aantal negatieve dingen over de interne filters van Juwel. Ik ben er wel tevreden over daar alles mooi op 1 plek in het aquarium zit. Het nadeel vind ik dat het niet mooi uitziet, maar dit heeft natuurlijk niets met de werking te maken. Ik heb op een aantal sites gezien dat mensen er van de Sera keramische cilinders in hadden gedaan, en dit beter was, daar het oppervlakte groter was waar de "goede " bacteri�n zich kunnen nestelen, en dus beter is dan een grove spons ( althans zo lees ik het overal). Toen ik de cassettes cirax zag, was ik van mening dat dit een mooi alternatief is en ook mooi zou passen in het binnen filter, vandaar.

Cirax (als het in zo'n bioflow super past), zeker ok.

Siporax in zo'n juwelfilter heb ik een beetje m'n bedenkingen bij. In het onderste gedeelte ok, maar daar heb je standaard als cirax en 2 fijne sponzen zitten die zeker goed werkern. Dus alleen indien je qua onderhoud de filter zelf z'n plan wil laten trekken en de belasting echt zo'n siporaxmateriaal vereist lijkt mij dat het overwegen waard.

In zo'n kleine filter of in het bovenste compartiment lijkt mij siporax echt een slecht idee. Dat is niet even vlak als zo'n bakje en de watten schermen het filtermateriaal dan niet mooi meer af.

Je niet te gek laten maken door de 'negatieve dingen' die men rondstrooit over de juwelfilter. Juwel heeft echt wel goed over zijn filters nagedacht en het is in mijn ogen 1 van de beste filtertypes die je kan indenken.

Ik laat het voorlopig zo als het is voorlopig, ga me nog wat meer inlezen eerst.

Mag ik jullie allemaal hartelijk bedanken voor de snelle en duidelijke reacties.

Hoezo? past hij niet in het filter dan?
Juwel heeft hem op de onderste sponzen gezet. en de grove daar op.

gapak zei:

Mijn ouwe bak staat nu bij mijn vader. Daar zit een bakje cirax in van 4 jaar oud wat eens in de paar maanden even vlug door een emmertje werd en wordt gehaald. Brokkelt niks vanaf!

Het afbrokkelen van cirax gebeurt zo traag en gaat om zo'n kleine brokjes dat je het niet ziet, maar de doorstroming verminderd wel.

Nou, dat komt er dan met spoelen dan wel uit.
Siporax heeft meer mijn voorkeur.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan