Wat is er nieuw

juwel dayligt of collor

  • Onderwerp starter Onderwerp starter astrid j
  • Startdatum Startdatum
A

astrid j

Guest
Hallo mensen!
Mijn dennerle plant lamp is stuk, t5 54w 1047 en hier in mijn buurt hebben ze alleen juwel lampen.
Nu heb ik pas eentje vervangen met juwel daylight, en ik heb veel planten.
In de achterste lichtbak zitten 2 dennerle plant een witte en een gelige.
Voorste een daylight van Juwel ( niet de natural) en er moet een nieuwe in.
Is het verstandig nog een daylight erbij te doen of een color ( beide juwel}
Ik vond namelijk de verlichting van juwel wat groenig, en vind dat niet zo mooi, de planten nemen best licht weg, het is een diepe bak, dus wat adviseren jullie??
Wie heeft ervaring met juwel lampen die niet zo groenig zijn?
 
Hallo Astrid!
Lastig kiezen he! 😉
Een color lamp vind ik zelf altijd wel mooi.
 
Vroeger vond ik die van juwel ook mooi, maar het lijkt of die lampen meer groenig dan blauwig zijn.
Die daylight van Juwel zit ook iets van blauw in, die vind ik wel mooi.
Maar ik wil de bak niet te veel groen licht geven, omdat mijn planten al voor groen zorgt, dus is fris licht welkom.
Is er iemand met ervaring over juwel lampen?
Zijn de collor lampen blauwig of groenig?
 
Licht met een hoog kelvingetal (witter licht) dring dieper door het water.
Juwel Color is echt paars, JBL Color is paarsig (d.w.z. in het geel van de lamp zit een paars tintje)

~ Ivo
 
Juwel color is paars
 
Nou, misschien naast de daylight is dat mooi, achter zit een warme witte en een gelige, dus is paars wel fris licht denk ik, maar zou dat voldoende zijn voor de planten ?
 
Lastig om de kleur goed weer te geven,maar de andere is 3000 k geel dus.

sam_1569.jpg
 
Ja, moeilijk weer te geven, maar de lampen van dennerle staat op de ene plant, die is gelig, op de ander staat plant warm white en die is idd witter, anders is de bak weer te geel, en de daylight van juwel is tussen wit en blauwig in, dus is misschien collor mooi, omdat het best een felle lamp is, en geeft ook iets blauwig licht waardoor de kleuren meer spreken.
Maar je weet hoe diep de juwel rio 300 is, dus zou dat voldoende zijn voor de planten, of is het beter 2 daylight lampen te kopen?
Wat heb jij in de bak dan Alex?
 
Ik heb Dennerle specialplant 3x en 1x de Juwel colour.( niet mijn smaak,van van de bazin)
De tl balken branden na elkaar,van 13.30 tot 18.00 2x de specialplant.Van 18.00 tot 23.00 de specialplant en de colour.
Ik moet zeggen dat de planten het niet slecht doen,onder de colour tl.
 
Ok, ik had ook 3 dennerle special plant waarvan er eentje is gaan hemelen, dus doet die lichtbalk het niet, als er eentje kapot is, doet de ander het ook niet meer, heb ik uit getest, even een goeie van die andere lichtbak erin gedraaid, en toen deed die het weer.
In mijn juwel 180 had ik 1 daylight en 1 collor van juwel, en dat vond ik toch wel mooi licht.
Dus toch maar een collor proberen, ik kan vragen of ik kan ruilen als het me niet bevalt.
Bedankt Alex!
 
Mascha&Ivo zei:
Kijk hier eens: http://www.juwel-aquarium.de/nl/Product ... 38-mm.html

Dan kun je links de verschillende lampen selecteren.

Zie je als je naar beneden scrollt steeds dezelfde bak met die bepaalde type lamp. Krijg je een idee van hoe roze/paars die color bv. is.

~ Ivo
Ja, die link had ik al gezien, maar toch bedankt.
Ik ga het gewoon uit proberen, het komt wel goed.
 
Hoi astrid de hano is toch niet zo ver ? Die heeft wel dennelee zelf heb ik nu een Aquastar die kan je bestellen bij Martin van de dig en misss heeft Theunis ook wel legge martinez heeft of had die ook altijd.
 
Martin van de dig heeft mijn maat niet, moet die bestellen, Teunissen heeft juwel lampen, alle kleuren ook mijn maat, vandaag heeft de bak op 1 lichtbak gedraaid, en aangezien ik pas 17.00 vrij ben van me werk, is de Hano net even te ver vanuit Oegstgeest met de scooter, dus vandaar dat ik een oplossing zoekt binnen Katwijk, ik denk niet dat het gunstig is als de bak te lang op 1 lichtbak blijft draaien, maar ik weet dat niet zeker hoor.
 
Dan moet ik tot donderdag of vrijdag wachten, nee, ik ga wel voor de juwel collor, ik denk dat dat wel mooi gaat staan.
De prijs is om het even ongeveer 25 euro voor dennerle en juwel, dus tja,de wattage is het zelfde, dus dat maakt ook niet uit,
 
Mijn bak draait nu ook ff op 3 lampen (pribeersel) als je op tyd besteld heeft hij volgens mij donderdag had je om aquastar gevraagd
 
arie o zei:
Mijn bak draait nu ook ff op 3 lampen (pribeersel) als je op tyd besteld heeft hij volgens mij donderdag had je om aquastar gevraagd
De ellende is dat mijn lichtbak het niet doet op 1 lamp, ze moeten het beide doen, dus nu draait de bak op halve kracht verlichting.
 
Heb je toevallig een reflector liggen?
Kan het gemis een beetje opvangen
 
Nee, heb ik niet, ik zou aluminiumfolie voor even kunnen gebruiken als reflector.
Maar zijn jullie niet zo voor de verlichting vsn Juwel?
 
ikzelf zou er 1 bestellen die dag wat minder licht :juggle:jammer dan, geef je ook wat minder voeding en co2
 
Ik bel vandaag de Hano, of ze van dennerle de trocal hebben, dennerle bied toch even wat meer dan juwel, zoals een uv folie in de lampen, ik denk dat ik er wijzer aan doet, en even geduld moet oefenen!
Het was ook een trocal die kapot is gegaan, dus hou ik me toch maar daar aan vast.
 
Ik heb sinds gisteren twee Trocal lampen van Dennerle in de Rio 240.
1x Color en 1x Special plant.
Die van Juwel waren me veel te fel.
Die van Juwel hou ik op reserve.
Ben erg te spreken over de kleuren van de Dennerle, en hoe dat licht in de bak eruit ziet.
 
Ja, ik weet wat je bedoelt, ik heb toen der tijd toen ik de bak kocht ook de juwel lampen vervangen met dennerle lampen, dus ik ga weer voor dennerle, even geduld , ik moet er voor een paar dorpen verderop, dus het komt goed.
 
Ik dacht dat de kosten van de lampen om het even waren, echt dus niet, dennerle( 34 euro) is 10 euro duurder dan Juwel ( 25 euro).
Maar ja, ze zullen dan ook beter zijn hoop ik, want bij juwel staat er niks over uv folie plus dat dennerle beter geschikt zijn voor diepere bakken.
Mijn man was in de buurt van de Hano voor zijn werk, en heeft de lamp opgehaald, scheelt mij weer een trip 😉
 
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan bij de Dennerle te blijven. Never change a winning team!
Die UV folie geloof ik niet zo in, 'voorkomt algen' zoals geadverteerd, klinkt te mooi om waar te zijn. Of het een beetje helpt, geen idee 🙂

~ Ivo
 
Wie heeft ervaring met twee dennerle color in een lido 120?
Ik heb nu een color en een daglight, maar vindt het toch wat fel samen.
 
AquaCafe
Help Users
  • No one is chatting at the moment.
      Ed Tensen: 8 Acro's rijker
      Terug
      Bovenaan