Juwel Daylite 15w of Philips 840 15w.

R

Raekz

Guest
Rekord 600, JBL e401, ADA Amazonia soil, lowtech.

Planten;

- Cryptocoryne Balansae
- Microsorum Pteropus Trident
- Micranthemum sp Monte Carlo (Ja, ik weet dat dit lastig is in een lowtechbak)
- Echinodorus Magdalensis
- Fissidens Fontanus
- Vesicularia dubyana (javamos)

Foto's met telefoon genomen, dus niet de beste kwaliteit.

Juwel Daylite 15w

WSSZyFadnfRwy4FyX_9OUa7tBTaexLyi.jpeg


Philips 840 15w

WSSZyFadnfRwy4FyX_9OUa7tBTaexLyi.jpeg


Voorkeur en smaak daar gelaten, welke verlichting zou het beste zijn voor de planten in deze bak, uitgaand van geen co2 of andere bemesting? Ik heb hier op het forum veel reacties gelezen waarin mensen 'fan' zijn van de 840.
 
Zou ook voor de 840 als basis gaan..
 
Het beste voor de planten?
Met grote voorsprong de 840.
 
Mooi vergelijk! :thumbs:

Blijft bijzonder dat een goedkope "standaard" lamp het zoveel beter doet dan al die dure speciale aquariumlapen. Al vind ik de kleur licht die het geeft minder mooi maar je hebt toch het liefst dat wat goed is voor je planten.
 
Op zich zijn de aquarium lampen niet slechter dan 'gewone' lampen.
Maar De Day is 9000 kelvin.
Een 890 zou even slecht zijn. :)
Juwel nature zal hetzelfde presteren als een 840.
Zelfde lamp, ander label.

Gaat voor veel producten zo in de aquariumwereld.
Kijk maar bv naar easy life fosfo en nitro vs KH2PO4 en KNO3. :)

Voor andere zaken zoals KH+, bacterien of andere bereidingsmiddelen kan je kijken naar de vijverwereld.
Zelfde product, maar goedkoper.
 
Ach ja daar springt Juwel ook handig op in door bij de grotere bakken de maat zo te maken dat de goedkope standaard buizen van Philps niet passen.
Vandaar dat ik ben overgestapt op Ferplast bakken. Alleen bij de 60cm speelt dit niet.
 
Volgens google is de juwel daylite 15 watt Tube een 6500 kelvin lamp.

groet koos.
 
haha, we zijn beide fout. :)
Volgens Juwel zelf zijn ze 8000 kelvin. :)
http://www.juwel-aquarium.de/nl/Product ... 38-mm.html

Maar nog steeds hetzelfde verhaal ivm te hoog kelvin.

Edit:
Volgens het eerste tabblad 9000 kelvin, volgens de technische gegevens 8000 kelvin... :stars: :S


Bij deze Juwel een mailtje gestuurd :)
 
jessicapilon zei:
Ach ja daar springt Juwel ook handig op in door bij de grotere bakken de maat zo te maken dat de goedkope standaard buizen van Philps niet passen.
Vandaar dat ik ben overgestapt op Ferplast bakken. Alleen bij de 60cm speelt dit niet.

Iets waar ik ook op zou letten mocht ik een andere bak kopen.
Maar tegen dat ik aan vernieuwing toe ben hoop ik dat goeie leds al betaalbaar zijn...
 
Bedankt voor de reacties. Ik heb inmiddels een LED strip bijgeplaatst zodat ik nu de 840 heb voor goede plantengroei en de LED voor de frisheid en het zal natuurlijk helpen met de planten.

De bak staat er momenteel zo bij;

9HHrbLzNR-c7-8fvFwu6MZ0_UpIGlOGb.jpeg


Zo ziet het er in de kap uit;

9HHrbLzNR-c7-8fvFwu6MZ0_UpIGlOGb.jpeg


Erg blij met dit resultaat! Verder is het nog afwachten wat de invloed is op de planten. Ik verwacht dat er e.e.a. nog wel zal wegsmelten, voor het terug komt. De tijd zal het leren.
 
Mocht je nog steeds licht te kort hebben kan je een reflector plaatsen. :)
 
btw,

antwoord gekregen van Juwel(op zondag!!)

De Juwel day is 8000k, geen 9000k.
Morgen gaan ze dit op de site aanpassen.
 
Anyway mooi opgelost, maar zou toch wel wel C02 overwegen in dit bakje.

groet koos.
 
@Koos, het is een bewuste keuze om co2 achterwege te laten. Ik ben van mening dat co2 geen absolute noodzaak is in een bak als deze, maar bedankt voor het delen van je gedachten.

Het bakje draait nog steeds prima. Wekelijks ververs ik 20% en voer algemeen onderhoud uit. Ik voeg sinds een tijdje een All in one bemesting (geen sponsor,vrees dat ik deze dus niet mag noemen) toe, dit bevalt mij erg goed. Een tijdje terug spotte ik wat minimale alg hier en daar, vooral direct onder de bijgeplaatste LED balk. Op aanraden van een lid van een ander forum (of, eigenlijk meerdere suggesties van meerdere forums/fora) wat aanpassingen gedaan en de minimale alg die aanwezig was is weer weg :)

Enfin, een kleine telefoon foto update;

21-03-2016
DLFtc3TkcbCDPKnGWvm-ib4sCgAXsQgL.jpeg


25-04-2016
DLFtc3TkcbCDPKnGWvm-ib4sCgAXsQgL.jpeg


13-05-2016
DLFtc3TkcbCDPKnGWvm-ib4sCgAXsQgL.jpeg


20-05-2016;
DLFtc3TkcbCDPKnGWvm-ib4sCgAXsQgL.jpeg


06-06-2016; wanneer ik thuis kom van mijn werk, valt mijn oog gelijk op de bak achterin de woonkamer;
DLFtc3TkcbCDPKnGWvm-ib4sCgAXsQgL.jpeg


06-06-2016;
DLFtc3TkcbCDPKnGWvm-ib4sCgAXsQgL.jpeg


Op de laatste foto is te zien dat ik mijn spraybar verplaatst heb. Ook is te zien dat mijn dochtertje erg graag met d'r vieze handjes de visjes en garnaaltjes aanwijst, met als resultaat een smerige ruit haha!Ach, wanneer ik aankomend weekend ga snoeien, zal ik de ruit weer een goede poetsbeurt geven!

Momenteel zitten er 8 Oto's, 10 Rasbora Maculata en inmiddels 30+ Vuurgarnaaltjes in. Ik spot regelmatig mini garnaaltjes op de extra spons filter, voeg af en toe wat stofvoer voor deze jonkies. Het idee is om deze bak rustig verder te laten ontwikkelen, alhoewel het begint te jeuken om 'm om te gooien en er een volledige plantenbak van te maken.
 
Terug
Bovenaan