Wat is er nieuw

Juwel filter houden of buitenfilter?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jeroen1978
  • Startdatum Startdatum
J

Jeroen1978

Guest
Hallo allemaal, ik ga binnenkort weer een aqaurium kopen, het zal een juwel rio 240 worden. Enige waar ik nog over twijfel is het filter. Op zich vind ik het mooier zonder intern filter, meer ruimte is altijd goed haha. Maar wat ik me afvraag, heeft iedereen zijn slangen van het buitenfilter aan de zijkant van het aquarium? Dan hangen ze in het zicht, dat vind ik ook weer niet mooi... Aan de achterkant past volgens mij niet..

Die dingen hebben linksachter en rechtsachter een opening waar je slang door heen kan mits je niet een te groot filter koopt.

Ja dat weet ik, maar de slang past dan denk ik niet tussen de muur en aquarium?

Langs de achterkant is het meest gebruikelijk. Door de bodem is ook nog een optie, wel iets ingrijpender.

Ah oké, dank voor de reacties, ik was bang dat het niet zou passen aan de achterkant.

De Juwel bakken die ik ken hebben allemaal langs de achterwand een inkeping voor de slang en niet via de zijkant. Acherkant is in mijn ervaring veel gebruikelijker en ook geen probleem. Als het niet past tussen de muur en het aquarium schuif je het aquarium een centimeter van de muur af dus dat heb je zelf in de hand.

Binnenfilter is overigens ook prima hoor maar als jij zonder mooier vind dan inderdaad een extern filter, wordt ook veel gedaan.

De Juwel bakken die ik ken hebben allemaal langs de achterwand een inkeping voor de slang en niet via de zijkant.

Helemaal correct, is nog steeds zo, ook het meest logische lijkt mij.

@Jeroen1978 : Of je een extern filter nodig hebt is afhankelijk van je visbestand. Bij grote vervuilers is het wel aan te raden. Hou je net als ik vooral kleinere vissen als Corydora en tetra's/zalmen dan zou het Juwel filter prima moeten voldoen met de juiste media. Gebruik ze al jaren. Maar ja je moet idd wel het cosmetische aspect meenemen dus als jij graag die extra ruimte wilt en het niet mooi vind in je bak moet je gewoon het filter eruit halen bij aankoop en een externe eraan zetten. Succes alvast met je aankoop.

Gr
Stefan

De bedoeling wordt een Zuid-Amerikaanse bak. Een dwerg chiclide soort aangevuld met een scholenvisje etc. ik denk dat het meer om de ruimte gaat. Ga er nog even goed over nadenken. Bedankt allemaal voor de reacties.

ik heb ook een jewel rio 240 en bij mij pastte de slangen niet door de inkepingen aan de achterkant, ik heb ze groter gezaagd met de decoupeerzaag (ijzerzaagje) tot aan het glas.
Daarna heb ik de spleet tussen het plastic netjes afgekit met witte siliconenkit, ziet er uit of het zo standaard uit de fabriek komt!

Je gaat me toch niet zeggen dat de Juwel bioflow 8.0 XL met een pomp van 1500 l/h onvoldoende is voor bv een rio 450 led? Wanneer je de onderste korf volledig volsteekt met Cirax of siporax dan is je capaciteit zeker evengoed als de eerste de beste potfilter. Het enige nadeel aan een interne filter is dat het plaats inneemt. Mijn interne filters hebben nooit problemen gehad met nitriet.

Je gaat me toch niet zeggen dat de Juwel bioflow 8.0 XL met een pomp van 1500 l/h onvoldoende is voor bv een rio 450 led? Wanneer je de onderste korf volledig volsteekt met Cirax of siporax dan is je capaciteit zeker evengoed als de eerste de beste potfilter. Het enige nadeel aan een interne filter is dat het plaats inneemt. Mijn interne filters hebben nooit problemen gehad met nitriet.
Zeker mee eens maar wel een kanttekening. De rio 240 komt namelijk met de Bioflow M 3.0 en een pompje van 600 l/u en een filtervolume van maximaal 3 liter. Ditzelfde filter wordt ook in de rio 125 geleverd. Ik zou zeggen voor een 120 liter bakje is die meer dan genoeg maar voor een 240L bak vind ik 'm ook wat karig, zowel in flow als in volume. Juwel had eigenlijk nog een tussenmodel moeten maken voor de 240L bakken.

Je kunt er een zwaardere pomp in zetten.... Dan heb je meer stroming, maar het filter volume blijft dan gelijk.
Ik heb een Lido 200 die voldoet prima voor 200 liter water....

Ik zou het intern filter eruit halen en gaan voor een extern filter met voldoende capaciteit.
En eigenlijk zou ik adviseren om een aquarium kopen zonder verlichting, zodat je geheel naar eigen wensen je verlichting kiest.
Een Juwel koop je volgens mij altijd als een set.
Het kost je vooraf meer tijd, maar probeer veel goede info te verzamelen en ga dan vervolgens de benodigde hardware kopen.
Het bespaard je veel ellende en geld!

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan