Wat is er nieuw

Juwel Filter steeds verstopt

• Onderwerp starter Onderwerp starter BASKone078
  • Startdatum Startdatum
B

BASKone078

Guest
Hallo leden,

Ik heb het probleem dat elke 2 dagen mijn interne filter verstopt raakt.
Hij blijft het wel doen, maar de stroming is nog heel zwak. En vissen worden kortademig.

Ik heb een Juwel Rio 180 en in het filtersysteem:
Onderste: 2 fijnen spons

Bovenste: grove spons, nitraatspons, actief koolspons. En dan de witte filterwatten.
Steeds als ik de witte wat vervang doet mijn pomp het weer 2 dagen goed.
Hierna moet ik er weer snel bij zijn.

Groetjes

Is de laag watten dan ook duidelijk vervuild/verstopt? heb je misschien veel (zweef)vuil in de bak?
Hoelang draait deze bak want zelfs al zou de uitstroom wat afnemen dan zouden de vissen dat niet direct mogen merken.

Hoe oud/jong is de pomp? Zelf heb ik een rio 125 en daar heb ik de pomp van vervangen door een sterker model omdat ik de interne filter ook vol stop met watten en niet de vliesjes van Juwel.

Mogelijk dat de vulling te veel is voor de pomp?

Ik heb de bak 2dehands gekocht, draait nu een maand. Zaten eerst andere filtermaterialen in. Deze raakte niet verstopt. Maar was volgens de viswinkel niet het juiste. Zat een bakje in met steentjes voor zuur als ik het goed heb.
En verder ook sponzen.

De witte wat is dan vervuilt ja, wordt gauw bruin. Ik ververs regelmatig water. 40 liter, 1 a 2 x per week.
Zie ook niet echt een vervuilde bak. Is gewoon mooi schoon vind ik.

De vissen merken het denk ik ook niet meteen, maar soms als ik thuis kom merk ik dus dat de stroming minder is.
Kan dan natuurlijk al even zo zijn. Ik zie dan mijn corys naar de wateroppervlak schieten. En andere visjes happen een beetje.
Zodra ik de pomp weer reinig nieuwe wat er op. Is het weer in orde.

Cory s schieten wel vaker naar het oppervlak hoor. dat zie ik hier ook met regelmaat wel.
Wat gebeurt er als je de watten eruit zou laten? Test anders eens of dan de stroming wel goed blijft.

Je schrijft dat je hem nu 4 weken hebt. Hoelang heb je er al vissen in want normaal is 4 weken indraaien wel nodig.
Weet je de waterwaarden toevallig ook??

jessicapilon zei:
Cory s schieten wel vaker naar het oppervlak hoor. dat zie ik hier ook met regelmaat wel.
Wat gebeurt er als je de watten eruit zou laten? Test anders eens of dan de stroming wel goed blijft.

Het gaat om de bovenste wat de witte. Die het vuil pakt.
Zodra ik deze wat vervang. Is het probleem meteen weg.
Zelfs al maak ik de rest niet weer schoon! Dus haal alleen het witte vlieswatje eraf, nieuwe erop. Is het al goed, dus ligt 100% aan deze.

Is het geen optie dat te vervangen met watten? Zo'n vliesje is veelal een laag of 5/6/7 watten namelijk. Misschien te dik?

jessicapilon zei:
Je schrijft dat je hem nu 4 weken hebt. Hoelang heb je er al vissen in want normaal is 4 weken indraaien wel nodig.

De bak heb ik 4 weken ongeveer ja, is een groter aquarium geworden, had hiervoor een 80cm.

Maar het is geen nieuw water geweest, mijn oude aquarium water overgeheveld naar de nieuwe voor de helft ongeveer.
Vermengt met nieuw water en aquastart en bacto toegevoegd. Toen de vissen overgegooid.

Ik weet mijn waterwaarde momenteel niet, heb geen testers meer liggen.

kellemes zei:
Is het geen optie dat te vervangen met watten? Zo'n vliesje is veelal een laag of 5/6/7 watten namelijk. Misschien te dik?

Ja hier zat ik ook aan te twijfelen, want de vliesjes zijn zo'n 1cm a 1.5cm dik. En na 2 dagen zijn ze plat.
Ik denk dat er dan nog moeilijk water doorheen gezogen wordt.
Kan ik hier gewoon zelf watten in stoppen dan?

Het enige wat je niet wilt is dat er filterwatten bij de rotor kunnen komen, maar ik weet niet of dit kan met dit filter, ik ken de constructie van deze pomp niet.
Zelf gebruik ik nooit vliesjes, koop een zak filterwatten, scheelt in kosten.

Nee mijn rotor zit wel echt appart in een vakje ernaast. Kan geen materiaal bij komen. Alleen water.

Dinsdag viszaak weer open, ga ik eens kijken wat ik kan vervangen .

Tha dat een winkel adviseerd om de juiste juwel sponzen erin te doen is logisch.
Dat stimuleerd de verkoop.
Bakje met steentjes hoef je nooit te vervangen. Uitstekend biologisch filter.
Zwarte en groene spons niet nodig. Alleen blauwe spons en een bakje met steentjes (cirax??) is voldoende.
Witte wat moet je regelmatig vervangen.

Maar na 4 weken is de bacterie kolonie echt niet op volle sterkte. Dus het zelfreinigend vermogen van het filter is ook minimaal. Filter slibt dicht, maar er zijn onvoldoende bacterien om dit af te breken.

Je kunt de watten ook even weglaten. En er een stuk blauwe spons voor in de plaats leggen. Als dit onvoldoende blijkt te zijn, kun je altijd weer watten erin stoppen.

Juist een goede connectie met deze winkel, smeert mij geen dingen aan. Gebruikte bij mijn vorig aquarium ook gewoon een buitenpomp Eheim met actief kool. Het maakt het water gewoon mooi helder.
Daarbij is enkel compleet nieuw materiaal ingegaan. En het verschil is nu het bakje met steentjes voor een blauwe fijne spons. Het liep de eerste weken gewoon altijd goed. Het is nu alleen allemaal nieuw.

Wat betreft bacteri�n zit dit wel goed naar mijn weten. Nogmaals het is geen compleet nieuw aquarium. Het is een verhuizing geweest naar een grotere bak.
Denk dat met andere filterwatten al voldoende moet zijn.

BASKone, amper drie uur geleden heb je het over een probleem met je filter en kortademige vissen en nu ben je behoorlijk positief en maak je je geen enkele zorgen over zaken die terecht zijn aangedragen.
Best lastig te plaatsen.

Wel een goede verkoper trouwens, als je ook nog eens het idee hebt dat 'ie je niks aansmeert 😉

BASKone078 zei:
jessicapilon zei:

De bak heb ik 4 weken ongeveer ja, is een groter aquarium geworden, had hiervoor een 80cm.

Maar het is geen nieuw water geweest, mijn oude aquarium water overgeheveld naar de nieuwe voor de helft ongeveer.
Vermengt met nieuw water en aquastart en bacto toegevoegd. Toen de vissen overgegooid.

Ik weet mijn waterwaarde momenteel niet, heb geen testers meer liggen.

In dat oude water zitten amper de bacterien die we willen hebben dus dat zal erg weinig hebben bijgedragen. De bacterien die je wil hebben zitten in de bodem en filter voornamelijk.

BASKone078 zei:
En vissen worden kortademig.
Corydoras schieten om de zoveel tijd naar het wateroppervlak voor de darmademhaling. Desalniettemin denk ik wel dat de frequentie be�nvloed wordt door het zuurstofgehalte.
(Ik kan me zelfs herinneren dat iemand (Aadmec?) daarover riep dat er bij voldoende zuurstof geen darmademhaling nodig is? Maar dit kan ik dus mis hebben.)
Kortademigheid is inderdaad geen goed teken..
Zou voor zolang je het 'filterprobleem' niet hebt opgelost niet schromen er een bruissteentje in te hangen, bij mij merk ik dat met name de Cory's daar vaak blij van worden 😉

Zou de groene spons nog ff laten zitten aangezien je hem net 4 wk hebt draaien (beter een evt. nitrietpiek voor wezen dan te laat).

Zwarte eruit (ook niet handig met plantenvoeding b.v. die er ook deels uitgefilterd zal worden)

Heb je het pompje zelf al is goed schoongemaakt? (impeller etc).

Daarnaast zou je alle sponzen is licht uit kunnen knijpen aquarium water in een emmer.

Cirax lekker laten zitten. Zou bij onvoldoende stroming (en bovenstaande werkt niet) eerder een blauwe (fijne) spons eruit gooien.

Mascha&Ivo zei:
BASKone, amper drie uur geleden heb je het over een probleem met je filter en kortademige vissen en nu ben je behoorlijk positief en maak je je geen enkele zorgen over zaken die terecht zijn aangedragen.
Best lastig te plaatsen.

Wel een goede verkoper trouwens, als je ook nog eens het idee hebt dat 'ie je niks aansmeert 😉

Zal ik zo zeggen ik ken de verkoper, is dus een iets andere relatie. Dan wanneer jij je visspulletjes koopt.

Over het feit met het probleem van de filter. Worden hier al snel andere dingen erbij geroepen die er niks mee te maken hebben.
Ik ben dus verder zekers positief over mijn bak want is gewoon allemaal prima in orde. Is trouwens na zelf informatie te hebben opgezocht. Een veel voorkomend probleem dat filter.
Veel mensen kiezen voor een buitenpomp.

kellemes zei:
BASKone078 zei:
En vissen worden kortademig.
Corydoras schieten om de zoveel tijd naar het wateroppervlak voor de darmademhaling. Desalniettemin denk ik wel dat de frequentie be�nvloed wordt door het zuurstofgehalte.
(Ik kan me zelfs herinneren dat iemand (Aadmec?) daarover riep dat er bij voldoende zuurstof geen darmademhaling nodig is? Maar dit kan ik dus mis hebben.)
Kortademigheid is inderdaad geen goed teken..
Zou voor zolang je het 'filterprobleem' niet hebt opgelost niet schromen er een bruissteentje in te hangen, bij mij merk ik dat met name de Cory's daar vaak blij van worden 😉

Ik heb inderdaad al een zuurstofpomp weggewerkt liggen in mijn bak, hij staat alleen aan voor noodgevallen eigenlijk.
Ik gebruik namelijk ook co2. Gaat niet goed samen.

Wat is er nou belangrijker, je vissen of je co2?

Ik gebruik nergens co2.
Word s,nachts door de planten afgegeven.
Zet nou die pomp aan,hoor

Ik gebruik ook nergens CO2, mijn water daalt zonder iets toe te voegen naar ph5 als ik er geen beluchting bijhang.

Apisto zei:
Ik gebruik ook nergens CO2, mijn water daalt zonder iets toe te voegen naar ph5 als ik er geen beluchting bijhang.
Dat klinkt ofwel veel te eenvoudig weergegeven, ofwel als een slecht meetresultaat.
Water wordt nooit pH 5 zonder dat daar iets serieus aan ten grondslag ligt.

Aan het meetresultaat kan niks schillen, ik gebruik een digitale ph meter die elke maand geijkt wordt, en druppeltesten.
Water was wel 2 maanden voorbereid met veel bladeren en hout.

Bertus zei:
Wat is er nou belangrijker, je vissen of je co2?

Ik gebruik nergens co2.
Word s,nachts door de planten afgegeven.
Zet nou die pomp aan,hoor

Sorry, maar je leest niet goed, mijn vissen zijn niet elk moment en momenteel kortademig.
ik gebruik co2 voor mijn planten, aangezien ik nogal een hoop planten in de bak heb ook moeilijke.
Voorheen werden deze bruin en gaterig. dit gaat nu gewoon perfect.

Waarneer mijn vissen kortademig zijn, door geen goede uitstroom van mijn pomp, is het dus de domste oplossing om je zuurstof pomp aan te zetten ipv. het probleem te verhelpen. Dus de pomp weer te reiningen waardoor het water er weer goed uit komt. Tuurlijk op het moment zelf kan het handig zijn voor extra zuurstof.

Het probleem is de biopads, die trekken langzaam vacu�m, wat de stroming belemmerd. dus niet sponzen weglaten, of bacterien die niet goed zijn, of nitraat en actief kool spons wel of niet. Iedereen heeft hier ook zijn eigen mening over iedereen vind wat anders.

Net gewoon andere filterwatten gehaald en zelf uitgeknipt. Nu kijken of het zijn werk gaat doen.

Lijkt wel nauw te kijken dan..
Mijn pomp is ook wel eens op het randje van verstopt, dan zit ik er niet genoeg bovenop vrees ik. Maar zie dan niet vissen meteen kortademig.
Ik hoop dat je gelijk hebt, dat de doorstroming van de pomp het probleem is, maar zou het toch even scherp in de gaten houden, kan ook aan andere dingen liggen namelijk.

Misschien komt kortademen doordat je steeds van filtermateriaal wisselt en zo en lichte nitrietstijging krijgt.

E indien je een O2 test hebt, kun je deze beter uitvoeren om te zien of er wel voldoende zuurstof in het water zit, hoe meer CO2 hoe minder zuurstof en andersom.

Met nieuw filtermateriaal gaat het nog steeds goed. Stroming is erg goed.

Gisteren nieuwe testers gehaald. En ontdekte nitriet. En als je dan een slechte pomp hebt, ja kan het me dan goed voorstellen dat vissen op die momenten snel naar lucht gaan happen zonder goede stroming.

Dus ook gisteren 50% ververst en Toxivec toegevoegd. Weer gemeten toen nog maar nitriet net op 1. Strakjes nog 20 liter verversen en nadoseren.

Waarneer mijn vissen kortademig zijn, door geen goede uitstroom van mijn pomp, is het dus de domste oplossing om je zuurstof pomp aan te zetten ipv. het probleem te verhelpen. Dus de pomp weer te reiningen waardoor het water er weer goed uit komt. Tuurlijk op het moment zelf kan het handig zijn voor extra zuurstof.

Nou,dan is het Dommer om hem niet aan te zetten.

En Nu meet jij Nitriet? En toxivec toegevoegd?
Waarom geen Nitrivec.

Omdat toxivec gewoon werkt misschien haha. Had het er binnen 1 dag uit.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan