Wat is er nieuw

juwel filter stoppen kan dit

• Onderwerp starter Onderwerp starter malawi22
  • Startdatum Startdatum
M

malawi22

Guest
Goedenavond,

De visbak is een Lido 120 (120L)

Kan dit ik zou graag de juwel filter willen stopzetten en een buitenfilter op de visbak willen aansluiten

Ik wou dan deze filter laten meedraaien met de juwel bio filter nog en dan na een week of 3 zou dan de juwel filter willen uitdoen en stop zetten waarom omdat de sponsen altijd moeilijker word om proper te krijgen en omdat niet gemakkelijk aan het filterhuis in kan werken ( wegens problemen met mij polsen gebroken al lange tijd maar geneest niet)

Dus is eigenlijk om het mij gemakkelijker te maken voor het werken met buitenfilter dan kan gewoon slangen afkoppelen en deksel open doen en de pomp schoonmaken zonder dat in de visbak moet gaan?

Kan dan als mogelijk is het filterhuis eruit laten halen of mag het ook gewoon blijven zitten de verwarming ga dan apart hangen in de
visbak.

het gaat om de EHEIM 2034.02 ECCO PRO 200 MET SUBSTRAT PRO of de jbl 701 deze is normaal wel meer dan voldoende voor alleen te draaien op deze visbak? Of raden jullie iets anders aan?

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen

Greetz

Verwarming blijft waarschijnlijk nodig,het intern filter kan worden verwijderd.

Beide filters die je noemt zijn voldoende voor de Lido denk ik.

Maar het mag dus ik mag dus gewoon als ik de buiten filter laat mee draaien voor een tijdje de juwel filter gewoon uit stopcontact trekken en hem niet meer aan doen dus eigenlijk gewoon mogen de sponsen en alles weg ervan?

Zal de nieuwe filter gewoon 1weekje mee laten draaien met het oude filter

Zodra je nieuwe filter ingedraaid is kan je de stekker van de Juwel pomp eruit halen en de sponsen ook en als je wil kan je ook het filterhuis verwijderen.

Je kan het indraaien versnellen door de sponsen van het binnenfilter uit te knijpen in je nieuwe filter of het filtermateriaal gewoon overzetten in de nieuwe pomp.

Maar dat filtermateriaal past dat wel bedoel het merk is verschillende juwel bio 3.0 zijn de sponsen niet te klein daar voor naar eheim te gaan of is de jbl beter qua verbruik en stroming?

Zelf ben ik goed te spreken over de JBL filters en anderen zullen de voorkeur aan de Eheim geven.

Als je geen haast hebt met overgaan op het nieuwe filter zou ik gewoon de sponsen van de juwel uitknijpen in het nieuwe filter en dan een week of twee mee laten draaien.

Gewoon al het oud filtermateriaal in je nieuwe externe steken, en klaar is kees. Er is geen enkele reden waarom je de nieuwe zou moeten laten meedraaien.

Heb zelf ook een een ecco pro, en dat zijn goede filter. Zou wel voor de 300 gaan voor jou aquarium.

Ik zou zelf het nieuwe filter 2 weken met het binnenfilter laten draaien.
Je kan wel het oude filtermateriaal in de nieuwe stoppen met als voordeel dat er gelijk bacteri�n aanwezig zijn maar dan heb je allemaal losse sponsjes in het buitenfilter terwijl de originele veel makkelijker zijn lijkt mij.
Na twee weken haal je dan de vulling uit het binnenfilter compleet met tussenschot,in het filterhuis kan je dan gewoon het verwarmingselement laten hangen en kan je ook de aanzuigbuis van het buitenfilter in doen bv.

Is ook mogelijk om compleet het binnenfilter uit de bak te halen maar is in het geval van bv een achterwand best een lastig karwei.

Filterhuis eruit snijden met een fileermes is de makkelijkste methode die ik ooit heb voorbij zien komen, zelf met achterwandje ook in de bak.
Sjeff had dat klusje zo binnen twee minuten geklaard.

~ Ivo

Klopt Ivo,sommige zijn net wat handiger en/of minder bang om zulke dingen te doen.
Heb zelf ook al meerdere binnenfilters zonder problemen losgekregen maar voor een hoop mensen blijft het een lastig iets en is ook wel aan de verschillende topics te zien dus vandaar dat ik het toch maar vermeld. .

Dus eigelijk is het mogelijk om filterhuis eruit te kunnen snijden ja de visbak draait nu ongeveer 2 jaar maar toen had dat niet aan mijn polsen. Bestaat er ergens een filmpje van hoe je beste kan uit snijden er is ook wel een achterwand aanwezig maar er is een klein spatie tussen de achterwand en de filterhuis. De kit die er blijft achter op de ruit zitten kan dat dan weg schrappen met zo aquarium mesje?

Welke mes gebruik ik dan beste om er door te snijden is een stanleymes dan niet beste wegens hun dun vorm?

Zoals aangegeven is een fileermes een goed gereedschap voor dit klusje.
Een Stanleymes is wat minder handig omdat de kans groot is dat deze breekt tijdens de werkzaamheden.

Als je vlak tegen het glas snijdt zal er zo goed als geen kit achterblijven dus hoef je niet te schrapen wat ook alleen maar rotzooi geeft.

Pas alsjeblieft met scherpe messen wel op. Ik heb het destijds in de Rio125 geprobeerd na 2 jaar maar kwam haast niet door de kit heen en hoorde gekraak her en der en ben maar gestopt voordat ik meer schade zou aanrichten.
Ligt er ook aan waar de kit zit hoor.
Succes.

Met messen moet je altijd voorzichtig omgaan, dat hoeven we hopelijk niemand uit te leggen.
Ik zou verder zeggen hoe scherper hoe beter. Een scherp mes gaat ergens immers vloeiender doorheen dan een bot mes.

~ Ivo

Als je pech heb kan je door een stuk papier ook een diepe snee oplopen! 😉

Kan geen kwaad om idd te benadrukken dat je enorm moet oppassen met scherpe dingen en als je niet weet hoe of wat kan je het beter aan iemand overlaten die meer ervaring heeft.

Nog niet zo lang geleden heb ik dit met mijn Rio300 gedaan. Ik heb er een scherp broodmes voor gebruikt met fijne zaagtandjes en een lang lemmet. De filterbak zat tegen de zijruit en de achterruit gekit met elk 4 punten kit. Ik heb eerst de hele filterbehuizing leeggehaald, daarna de bovenste 4 noppen doorgesneden. Het filterhuis komt daarmee al behoorlijk los. Afhankelijk van de inrichting van je bak kun je nu bekijken welke van de lagere kitpunten je met een mes het makkelijkst zou kunnen bereiken en die vervolgens voorzichtig doorsnijden. Kun je er niet bij, dan is visdraad ook een optie. Als je dat er onder langs kunt krijgen en weer omhoog, kun je het visdraad langs de kitpunten halen om ze zo door te snijden. In mijn geval was dat niet nodig. Nadat ik een van de onderste kitpunten met mijn mes had kunnen bereiken, ontstond er een paar millimeter speling op het filterhuis. Ik heb dat er toen voorzichtig verder af kunnen wrikken en draaien. Met de nadruk op voorzichtig dus! Aquariumruiten zijn berekend op een hoop waterdruk, maar niet op allerhande rare zijwaardse bewegingen.

Wat er overblijft, zijn een paar heel lelijke kitvlekken. Ik heb die er met een algenkrabbertje (een soort scheermes op een steel) uitstekend afgekregen. Er zat ook heel veel alg op de ruiten achter het filterhuis. Krabbertje kwam ook daar zeer van pas.

Wat je in elk geval niet moet doen, is de lege filterbehuizing laten hangen met verwarming erin. Omdat er geen water meer door de behuizing stroomt, heeft je verwarming op die plek ook geen aan/afvoer van koud/warm water meer. De verwaringsbuis zelf kun je met zuignappen natuurlijk wel gewoon hergebruiken en in je bak ophangen op een plaats waar wel voldoende stroming is.

Ik heb de Ecco Pro 200 op een Lido 120 en dat is ruim voldoende. Dat ding pompt 600 liter per uur rond en dat zou toch voldoende moeten zijn voor een Lido, want je zit al op 100 l/u meer dan bij de standaard pomp.

Ik heb overigens de hele boel in ��n keer overgezet. Bioflow verwijderd, sponzen uitgeknepen boven de Ecco Pro, aansluiten en draaien. Nog wel een Bactopur tablet toegevoegd die ik van de LFS mee had gekregen onder het motto: Baat het niet...

Ik ga mijn de eheim pro 200 halen en daar dan de HYDOR ETH 300 WATT op aan sluiten dan moet ik de verwarming niet in mijn aqua hangen en dan zie dat niet in de aqua zitten dus is misschien nog een goede en mooie oplossing in plaats van dat ding in de aqua zien te hangen.

Iemand ervaring hier mee met deze verwarming

hallo John
las dat je schreef dat je de aan zuigbuis(korf) gewoon in het filterhuis kon doen

heb je daar dan geen verlies mee
word er dan net zo goed aan gezogen ,als dat je hem gewoon in je bak ergens anders maakt

ik heb de eheim geinstalleerd en gewoon mee aan gesloten op mijn aquarium zonder de filter sponsen van juwel er over te doen want deze draait nog gewoon mee en na een een week of 2 ga deze stop zetten en alles eruit halen gewoon. ik heb gewoon de eheim pomp aangezet en deze draait nu al 3 tal dagen mee

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan