Gucci84 zei:
Waar dient de siporax precies voor? Misschien is dat dan ook een optie in mijn situatie.
Ik denk dat ik sowieso het koollfilter in het begin vervang door een gewone filterspons, zodat er meer ruimte is voor bacteri�n om zich te nestelen. Er zit sowieso standaard een fijne spons bij. Is het dan nuttig om nog een fijne spons extra bij te plaatsen of is een grove dan wellicht beter?
En de grote van de filter valt inderdaad wat van te zeggen. Ik heb deze in de winkel gezien.
Maar als ie zijn werk dan maar goed doet, dan neem ik dat op de koop toe. Zonde om dan extra geld uit te geven voor een kleiner formaat filter of externe filter.
Groet,
Ron
Siporax zijn keramische buisjes, waar de bacteri�n zich in kunnen nestelen. Er zijn ook andere merken die zo'n buisjes hebben, maar die zijn dikwijls glad van structuur. Dat werkt op termijn evengoed. Het zal iets langer duren voor de bacteri�n zich aan die gladde buisjes hechten, maar eens ze dat gedaan hebben, zitten ze er met dezelfde aantallen als op de 'grove' Siporax.
Er zijn van Siporax diverse varianten verkrijgbaar. Ze hebben iets als mini-Siporax en wordt verkocht in mandjes op maat van je filter.
Ik heb dat niet gebruikt. Ik heb de 'grote' Siporax buisjes gekocht en een halve liter van het materiaal uit het netje gehaald.
Ik heb me laten wijsmaken dat die grove beter zou werken dan de mini. Of het echt zo is: geen flauw idee.
Maar is zeker geen verplichting, die Siporax. Op zich werkt een blauwe spons quasi even goed. De grootste win zit hem in het reinigen. Die blauwe spons zal je een paar keer per jaar moeten reinigen, terwijl je de Siporax 1 jaar en zelfs langer kunt laten zitten.
Fijn of grove spons, hangt af van de kracht van je pomp en de hoeveelheid 'vuil' je bak oplevert. In een bak met veel planten heb je doorgaans meer rommel dan in een kale bak.
Als je merkt dat je pomp snel aan kracht verliest, dan kan je opteren om er ��n of meerder grovere sponsen toe te voegen.
In mijn Rekord staat het niet bomvol planten en zit er niet zoveel vis in: vervuiling is niet zo groot. Ik gebruik dus 2 fijne blauwe sponsen - naast de Siporax.
Ja, ik heb ook liever een iets grotere binnenfilter, dan een niemendalletje van 2 keer niks. Externe filter vind ik voor zo'n klein bakje een beetje overkill. Maar goed, afhankelijk van de visjes die erin zitten, is het soms toch aangewezen. Meer filteren kan ook geen kwaad. Heb je de plek en kan je ergens goedkoop een externe filter versieren, dan kan je het alsnog overwegen. Maar is meestal geen must bij dit formaat van aquarium. En de Juwel binnenfilter doet zijn werk ook goed.