Wat is er nieuw

Juwel filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter aqua1992
  • Startdatum Startdatum
A

aqua1992

Guest
Hallo allemaal,

Als ik over turf wil filteren dan moet ik toch de zwarte koolspons eruit halen en op die plek in het filter het zakje met turf leggen?

Ook heb ik de groeen nitraat spons gekocht van Juwel. Op welke plek leggen jullie die in het filter? Heb een Rio240 met dit filter:

http://www.juwel-aquarium.de/nl/Product ... M-3-0.html

Houden jullie die volgorde aan?

In principe heb je dergelijke sponsen alleen nodig in speciale gevallen. De zwarte als je BV medicijnresten eruit wil filteren de nitraat spons als je een overschot aan nitraat eruit wil filteren. Echter in de meeste aquaria is Nitraat eerder tekort dan te veel...

In principe kun je ze weglaten.

Groene spons is niet nodig.. haalt nitraat uit je water, tenzij je een structureel niet te beheersen hoog nitraat gehalte hebt zie ik niet waarom je een (anti)nitraatspons zou gebruiken. Waarom Juwel het standaard mee levert is mij eerlijk gezegd een raadsel.
Koolspons wordt voornamelijk gebruikt bij het uitfilteren van medicijnresten, of eventueel enige kleurig bv.
Turf kan je gewoon in je filterpomp plaatsen of ook gewoon in een netje in je water hangen.
Ik zou het dan inderdaad plaatsen waar de kool standaard zit.

Ah ik was al bang dat ik iets fout deed door hem nooit te gebruiken. Het kan dus eerder kwaad om hem te gebruiken als je vissen het verder gewoon doen?

En het turf doe ik erin om het water iets minder hard te krijgen en hopelijk en iets donkerder kleur te cre�ren 😉

Heb al wel redelijk wat stukken hout erin maar met turf krijg ik hopelijk nog iets meer het gewenste resultaat 😉 Is er ook nog een bepaalde hoeveelheid turf per zoveel liter water? Staat niks op de verpakking over.

Zou gewoon beginnen met een kleine hoeveelheid en aan de hand van metingen bepalen of het voldoende resultaat geeft, of niet, zo niet, wat meer turf bijvoegen.
Beter kleine stapjes dan ineens een fikse verandering.

Qua kleuring mbv turf hoor je wel verschillende geluiden, de ene variant kleurt het water flink, de andere niet of nauwelijks, en het verschilt ook nog 's van bak tot bak 😉
Dus dat is even afwachten.

Tip: Voor aardige kleuring van je water zelf zwarte elzenproppen plukken (nu niet de juiste tijd), kost niks en kleurt je water flink.

aqua1992 zei:
Ah ik was al bang dat ik iets fout deed door hem nooit te gebruiken. Het kan dus eerder kwaad om hem te gebruiken als je vissen het verder gewoon doen?
Ik denk toch dat dat een belangrijke graadmeter is.. hoe de dieren het doen, al zijn je planten natuurlijk ook niet onbelangrijk, en die wensen nu eenmaal nitraat.
Zo'n groene spons zal op een gegeven moment niet meer actief nitraat absorberen en fungeren als een spons zoals elke andere, dus zou je hem dan net zo goed kunnen laten zitten.

Ah dank voor de tips! En ook van de elzen haha. Ik moet er eens op gaan letten.
heb nu turf in zo'n filterzakje gedaan..een panty lijkt het wel. Hoop dat er nog wel genoeg doorstroomt naar de andere sponzen 😛 Heb er eerst zoveel ingedaan zodat de ruimte van de koolspons wordt ingenomen zeg maar. Ik had die spons er wel in maar ik vervang hem nooit eigenlijk. Hoef m'n water niet kristalhelder. Als het maar schoon is. Die bruinige kleur vind ik wel mooi en de vissen vinden het prettiger 😉

Hallo allemaal,

Aangezien deze topic raakvlakken heeft met mijn toekomstige situatie, maak ik even gebruik van de situatie. Ik krijg binnenkort namelijk de Juwel Rekord 600. Deze heeft hetzelfde interne filter en standaard dezelfde filtermedia. Ten eerste, is dit een kwalitatief goed filter?
En aangezien het bij mij om een nieuwe bak zal gaan, heb ik de actieve kool in principe (nog) niet nodig toch? Evenals de nitrax filterspons?

Waar kan ik deze het beste mee vervangen? Wat zou voor mij en in de meeste situaties de meest zinvolle filtermedia zijn?

Ik heb overigens nog geen idee welke vissen etc ik wil gaan houden. Hier ben ik mij nog in aant verdiepen.

Hopelijk is het ok dat ik deze vraag even hier neerzet🙄

Groet,

Ron

Gucci84 zei:
Hallo allemaal,

Aangezien deze topic raakvlakken heeft met mijn toekomstige situatie, maak ik even gebruik van de situatie. Ik krijg binnenkort namelijk de Juwel Rekord 600. Deze heeft hetzelfde interne filter en standaard dezelfde filtermedia. Ten eerste, is dit een kwalitatief goed filter?
En aangezien het bij mij om een nieuwe bak zal gaan, heb ik de actieve kool in principe (nog) niet nodig toch? Evenals de nitrax filterspons?

Waar kan ik deze het beste mee vervangen? Wat zou voor mij en in de meeste situaties de meest zinvolle filtermedia zijn?

Ik heb overigens nog geen idee welke vissen etc ik wil gaan houden. Hier ben ik mij nog in aant verdiepen.

Hopelijk is het ok dat ik deze vraag even hier neerzet🙄

Groet,

Ron

Ik heb ook zo'n aquarium. En ja, da's geen slechte filter, maar een tikkeltje groot.

Ik heb bij de opstart wel de groene spons gebruikt.

Later alleen de zwarte wanneer er wat medicijn uitgefilterd moest worden.

Sinds een paar weken ligt onderaan de filter een zakje met een halve liter Siporax, daarboven 2 blauwe sponzen en dan het witte afdeksponsje.

Alleen het witte sponsje vervang ik elke week � 2 weken eens (hangt ervan af hoe het eruit ziet), al de rest laat ik zitten.

De blauwe sponsen ga ik om de 4 maanden eens uitknijpen en reinigen, de Siporax eens per jaar.

De sponzen ga ik uiteraard niet samen reinigen.

Waar dient de siporax precies voor? Misschien is dat dan ook een optie in mijn situatie.
Ik denk dat ik sowieso het koollfilter in het begin vervang door een gewone filterspons, zodat er meer ruimte is voor bacteri�n om zich te nestelen. Er zit sowieso standaard een fijne spons bij. Is het dan nuttig om nog een fijne spons extra bij te plaatsen of is een grove dan wellicht beter?

En de grote van de filter valt inderdaad wat van te zeggen. Ik heb deze in de winkel gezien.
Maar als ie zijn werk dan maar goed doet, dan neem ik dat op de koop toe. Zonde om dan extra geld uit te geven voor een kleiner formaat filter of externe filter.

Groet,

Ron

Koolfilter eruit halen,is bij medicijnen nodig.
Zo ook de groene nitraat. Nitraat is voor de planten.
De biologische van Sera (siporax) zijn poreus, dus de baccies zitten ook in de pijpjes.

Doe er een grove en fijne spons bij/in.
Siporax in de box.

Gucci84 zei:
Waar dient de siporax precies voor? Misschien is dat dan ook een optie in mijn situatie.
Ik denk dat ik sowieso het koollfilter in het begin vervang door een gewone filterspons, zodat er meer ruimte is voor bacteri�n om zich te nestelen. Er zit sowieso standaard een fijne spons bij. Is het dan nuttig om nog een fijne spons extra bij te plaatsen of is een grove dan wellicht beter?

En de grote van de filter valt inderdaad wat van te zeggen. Ik heb deze in de winkel gezien.
Maar als ie zijn werk dan maar goed doet, dan neem ik dat op de koop toe. Zonde om dan extra geld uit te geven voor een kleiner formaat filter of externe filter.

Groet,

Ron

Siporax zijn keramische buisjes, waar de bacteri�n zich in kunnen nestelen. Er zijn ook andere merken die zo'n buisjes hebben, maar die zijn dikwijls glad van structuur. Dat werkt op termijn evengoed. Het zal iets langer duren voor de bacteri�n zich aan die gladde buisjes hechten, maar eens ze dat gedaan hebben, zitten ze er met dezelfde aantallen als op de 'grove' Siporax.

Er zijn van Siporax diverse varianten verkrijgbaar. Ze hebben iets als mini-Siporax en wordt verkocht in mandjes op maat van je filter.

Ik heb dat niet gebruikt. Ik heb de 'grote' Siporax buisjes gekocht en een halve liter van het materiaal uit het netje gehaald.

Ik heb me laten wijsmaken dat die grove beter zou werken dan de mini. Of het echt zo is: geen flauw idee.

Maar is zeker geen verplichting, die Siporax. Op zich werkt een blauwe spons quasi even goed. De grootste win zit hem in het reinigen. Die blauwe spons zal je een paar keer per jaar moeten reinigen, terwijl je de Siporax 1 jaar en zelfs langer kunt laten zitten.

Fijn of grove spons, hangt af van de kracht van je pomp en de hoeveelheid 'vuil' je bak oplevert. In een bak met veel planten heb je doorgaans meer rommel dan in een kale bak.

Als je merkt dat je pomp snel aan kracht verliest, dan kan je opteren om er ��n of meerder grovere sponsen toe te voegen.

In mijn Rekord staat het niet bomvol planten en zit er niet zoveel vis in: vervuiling is niet zo groot. Ik gebruik dus 2 fijne blauwe sponsen - naast de Siporax.

Ja, ik heb ook liever een iets grotere binnenfilter, dan een niemendalletje van 2 keer niks. Externe filter vind ik voor zo'n klein bakje een beetje overkill. Maar goed, afhankelijk van de visjes die erin zitten, is het soms toch aangewezen. Meer filteren kan ook geen kwaad. Heb je de plek en kan je ergens goedkoop een externe filter versieren, dan kan je het alsnog overwegen. Maar is meestal geen must bij dit formaat van aquarium. En de Juwel binnenfilter doet zijn werk ook goed.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan