Wat is er nieuw

Juwel filtersponsen vervangen of niet?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Iniminiej
  • Startdatum Startdatum
I

Iniminiej

Guest
Morgen gaan we onze nieuwe Juwel trigon 190 vullen met water dus ben nu vast de bijgeleverde boekjes aan het lezen van het filter.
Hierbij onderstaande foto waarop staat hoe vaak/ wanneer ik mijn sponzen moet vervangen. Niet eens gewoon uitspoelen maar echt vervangen voor nieuwe. Verdienen zij natuurlijk mooi op.
Nu had ik begrepen dat je de sponzen sowieso niet te vaak of zelfs zo min mogelijk moet spoelen. Bij mijn oude 80l bak heb ik in de hele 6 jaar tijd nog nooit de sponzen vervangen

Wat is jullie advies als jullie dit plaatje zien? Dat advies volgen of..?

En helemaal rechts staat nog een lijstje optionele toevoegingen. Wel of niet toevoegen?

1984C417-2089-43F7-AD26-0ADE0420DCF9.jpeg

Daar kan ik heel kort over zijn,

Nee sponzen gewoon indien nodig uitspoelen en gebruiken totdat ze uit elkaar gaan vallen en verteren, ik gebruik al 3jaar de zelfde sponzen van Juwel in het binnen filter en ze zijn nog steeds niet verteert of uit elkaar gevallen.
Als aanvulling op het onderste langzaam stroom gedeelte van het filter zou ik 1 a 2 bakjes Cirax plaatsen en om de 3 a 4 maanden eens een keer uitspoelen in aquariumwater in een emmer.

Er zijn meer fabrikanten die zeggen dat je sponzen na 6 maanden moet vervangen, gewoon onzin en geld klopperij, zelfs Eheim beweerd dat je een substrate pro na 4 tot 6 maanden gedeeltelijk moet vervangen wat natuurlijk kolder is als je het in die 6 maanden gewoon even uitspoelt.
Siporax heb ik nog nooit vervangen en doe ik al 6 jaar mee en enkel uitspoelen om de 6 a 8 maanden.
Cirax bakjes worden ook geadviseerd na 6 maanden te vervangen, onzin uitspoelen en gewoon weer gebruiken zolang het plasticbakje niet uit elkaar valt of verteert is het onzin om het te vervangen.

Ik vermoed dat ze dit advies ook (deels) geven omwille van de 'werking' van de verschillende sponzen.
De zwarte spons bvb werkt als actieve kool (vandaar biocarb) en de Nitrax zal nitraten opvangen (vermoed ik?).
Wat de bioplus doet weet ik niet, de tekst is niet echt leesbaar.
Dus het advies klopt wel in die zin dat de specifieke werking van de sponzen zal stoppen na verloop van tijd.
Maar dat gezegd zijnde kan ik Edje zijn advies wel volgen: ik vervang mijn sponzen ook niet eigenlijk tenzij ze inderdaad versleten zijn.

Je zou echter wel kunnen overwegen om de "actieve" sponzen te vervangen door ander filtermateriaal en/of andere sponzen die eerder 'neutraal' werken.
Als je bvb plantenvoeding toevoegt is het goed om weten dat er niets in je filter zit dat bepaalde stoffen opneemt.

Zodra je sponzen gekrompen zijn zou ik ze vervangen, anders alleen spoelen

Dat was ik inderdaad vergeten, nitrax (groen spons) en biocarb (zwatre spons) weg laten uit het filter en gewoon voor de blauwe biospons gaan 2x grof blauw en 4x medium blauw + 2x bakjes Cirax
Filterwatten of de witte filterpads na de medium spons.

persoonlijk deel ik mijn filter anders in.

Van onderen naar boven gezien:
1e tray houder langzaam stroom gedeelte.

1x Medium blauwe spons
2x Cirax bakjes
1x grove blauwe spons

2e tray houder die boven op de 1e tray houder komt

van onderen naar boven gezien.

1x Medium spons blauw (geen filtterwatten op deze plaats gebruiken omdat hier de opening zit van het tussenschot waar de pompkop het water door aanzuigt ! met kans op verstopping of losse vezels die in de pomp rotor kunnen komen)

opvulling met filter watten, anders medium spons blauw met een filterpad er tussen van Juwel (zelf niet te vreden over dit slipt snel dicht)

1x medium spons blauw
1x grove spons blauw

Dat werkt hier het beste met het interne Juwel filter.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan