Juwel heaterkop is niet waterproof.


Barwaz

Well-known member
Lid geworden
25 december 2020
Berichten
1,198
Dag allemaal,

Ik heb onlangs met Juwel contact opgenomen over de plaatsing van hun heater buiten het Juwel-filterhuissysteem. Ik wilde weten of de heater volledig ondergedompeld mag worden.
Juwel antwoordde me dat de heaterkop niet waterproof is, dus dat dit niet kan.

Het letterlijke bericht:

we thank you very much for your mail. Please be informed that the head of the heater is not waterproof. Therefore you cannot use it horizontal.

In de handleiding wordt hier geen duidelijke melding van gemaakt, vandaar dat ik het hier ook nog even meld, het leek me wel belangrijke informatie ;).
 
wat een ouderwetse rommel.
Op de meeste heaters staat letterlijk...fully submerible.
 
Veel van die heater worden in het interne filter geplaatst waardoor ze niet helemaal onder water komen.

Wanneer heaters volledig onder water kunnen staat dat in de handleiding, vaak staat het ook op de heater zelf.

Bij Juwel ontbreekt dat er staat alleen hoe de heater geplaatst kan worden met de kop bovenwater.
Het zou wel handig zijn als er even een extra melding bij komt in de handleiding, dan is het duidelijk.
 
Nou ik heb ze wel onderwater gehad en geen problemen gemerkt maar momenteel gebruik ik een ander merk.
 
Niet onderdompelbaar = goedkoper
Niet gek dat juwel ervoor kiest om ze niet onderdompelbaar te maken
 
Maar vind het wel gevaarlijk hoor!

Mede omdat het toch in het water gebruikt wordt. En soms laat een zuignap los.
Dan zakt dat ding zo onderwater.

En dat goedkoper zal wel meevallen. Het is geen horloge wat 100 meter onderwater kan.
Dotje kit is al voldoende.
 
Ik dacht dat alle moderne wel onderwater gebruikt konden worden.
 
Ik heb ze inmiddels terug gemaild met een verzoek om wat aanvullende informatie, o.a. een IP-classificatienummer.
Zal het laten weten wanneer ik een antwoord heb.
 
Maar vind het wel gevaarlijk hoor!

Mede omdat het toch in het water gebruikt wordt. En soms laat een zuignap los.
Dan zakt dat ding zo onderwater.

En dat goedkoper zal wel meevallen. Het is geen horloge wat 100 meter onderwater kan.
Dotje kit is al voldoende.
Is het ook, behoorlijk gevaarlijk zelfs..
Maar als jij miljoenen heaters verkoopt is die ene euro voor dat dotje kit per heater toch interessant om het niet te doen.
Ik dacht dat alle moderne wel onderwater gebruikt konden worden.
Assumption is the mother of all fuck-ups
 
Maar vind het wel gevaarlijk hoor!

Mede omdat het toch in het water gebruikt wordt. En soms laat een zuignap los.
Dan zakt dat ding zo onderwater.
In het filterhuis van Juwel hangt de verwarming geloof ik in een plastic constructie, zonder zuignap. :) Maar het zou inderdaad toch wel handig zijn geweest als ze het ding gewoon waterdicht hadden gemaakt. Hoeft niet moeilijk te zijn tegenwoordig.
 
Ze besparen op de kleine dingen verwacht ik.
 
nadat ik mijn internefilter had verwijdert heb ik de juwel verwarming jaren gewoon ondergedompeld gebruikt. nooit geen probleem ondervonden
 
Desbetreffende verwarmingselementen van Juwel hangen in het filterhuis in een constructie die onderwaterproblemen voorkomt. Ze zijn daardoor dus helemaal niet gevaarlijk. Maar zoals het gaat met alles, zodra je dingen gaat gebruiken zoals het niet bedoelt en/of waarvoor het gemaakt is kunnen er problemen ontstaan.
 
Desbetreffende verwarmingselementen van Juwel hangen in het filterhuis in een constructie die onderwaterproblemen voorkomt. Ze zijn daardoor dus helemaal niet gevaarlijk. Maar zoals het gaat met alles, zodra je dingen gaat gebruiken zoals het niet bedoelt en/of waarvoor het gemaakt is kunnen er problemen ontstaan.
Dan komt de CE om de hoek kijken en moet dat dus duidelijk in de voertaal van het land waarin het verkocht word vermeld zijn.
Zo niet mag juwel technisch gezien de verwarmers niet eens verkopen..
 
nadat ik mijn internefilter had verwijdert heb ik de juwel verwarming jaren gewoon ondergedompeld gebruikt. nooit geen probleem ondervonden
We hebben geluk gehad Rob ;)

Hair Reaction GIF by MOODMAN
 
Dan komt de CE om de hoek kijken en moet dat dus duidelijk in de voertaal van het land waarin het verkocht word vermeld zijn.
Zo niet mag juwel technisch gezien de verwarmers niet eens verkopen..
Volgens mij is dit niet juist. De aquariums van Juwel worden inclusief verwarming en verlichting en filtermogelijkheid verkocht. Daarop is de CE norm met daarnaast ook het Duitse TÜV van toepassing. Wanneer je iets veranderd in die samenstelling of op een andere manier gebruikt als voorgeschreven vervalt een garantie maar ook een verantwoording. Overigens hoef ik niet Juwel te verdedigen maar ik vind wanneer je kritiek wilt geven op iets dan mag dat uiteraard maar laten we proberen dat dan wel zo objectief mogelijk te doen.

 
Is het ook, behoorlijk gevaarlijk zelfs..
Maar als jij miljoenen heaters verkoopt is die ene euro voor dat dotje kit per heater toch interessant om het niet te doen.

Assumption is the mother of all fuck-ups
Vraag je een euro meer dan dat weer wel?
 
Volgens mij is dit niet juist. De aquariums van Juwel worden inclusief verwarming en verlichting en filtermogelijkheid verkocht. Daarop is de CE norm met daarnaast ook het Duitse TÜV van toepassing. Wanneer je iets veranderd in die samenstelling of op een andere manier gebruikt als voorgeschreven vervalt een garantie maar ook een verantwoording. Overigens hoef ik niet Juwel te verdedigen maar ik vind wanneer je kritiek wilt geven op iets dan mag dat uiteraard maar laten we proberen dat dan wel zo objectief mogelijk te doen.

Maar dan moet dat wel omschreven zijn
 
juwel_aquaheat.jpg
heater_techdata1.jpg

Deze heaters worden ook los verkocht.
Er staat bij dat de heater Tüv en GS gecertificeerd zijn is :).
 
Dan komt de CE om de hoek kijken en moet dat dus duidelijk in de voertaal van het land waarin het verkocht word vermeld zijn.
Zo niet mag juwel technisch gezien de verwarmers niet eens verkopen..
Staat gewoon in de handleiding hoe het ding in de bak geplaatst moet worden, met mooie plaatjes erbij :)
 
Iets waterdicht maken wat langdurig onderwater moet blijven valt niet mee. Met name een draaiknop en een snoerdoorvoer zijn altijd lastig. Er zit nogal wat verschil tussen spuitwaterdicht (wat je best kan onderdompelen) en iets voor permanent onderwater gebruik.
 
Desbetreffende verwarmingselementen van Juwel hangen in het filterhuis in een constructie die onderwaterproblemen voorkomt. Ze zijn daardoor dus helemaal niet gevaarlijk. Maar zoals het gaat met alles, zodra je dingen gaat gebruiken zoals het niet bedoelt en/of waarvoor het gemaakt is kunnen er problemen ontstaan.
Bekijk bijlage 330466
Bekijk bijlage 330467

Deze heaters worden ook los verkocht.
Er staat bij dat de heater Tüv en GS gecertificeerd zijn is :).
Staat duidelijk een zuignap.
En zoals iedereen weet, laten die een keer los. Met een zinkende heater tot gevolg.

Dus onveilig. Als ze echt niet waterdicht zijn.
 
Staat gewoon in de handleiding hoe het ding in de bak geplaatst moet worden, met mooie plaatjes erbij :)
Klopt!
Het was voor mij, als jarenlang Juwel-gebruiker, dan ook een verrassing om er achter te komen dat veel andere heaters volledig onder water geplaatst (kunnen) worden ;). Een shock, zogezegd! :p

De handleiding vermeldt niet dat dit type heater niet volledig ondergedompeld geïnstalleerd kan/mag worden. Dus daar ontstond een vraag; kan dit, of kan dit niet? Die vraag heb ik Juwel gesteld. En Juwel geeft aan dat dit niet kan met hun heater.
Dat vind ik een vrij duidelijk antwoord, en ik vind het niet per se iets zeggen over de veiligheid van het product, daar is (waarschijnlijk uitvoerig) op getest. Het zegt wel iets over de (specifieke) manier waarop je de heater kunt installeren.

Misschien dat Juwel nu naar aanleiding van mijn vraag een plaatje in de handleiding toe gaat voegen met dat het ding niet horizontaal/afwijkend/ondergedompeld geplaatst mag worden. We gaan het zien! ;)

Over hoe waterproof 'niet-waterproof' in dit geval is, heb ik nu een vervolgvraag gesteld, wat @bjorri ook al aangeeft, er bestaan verschillende gradaties in waterbestendigheid, en daarom heb ik ze gevraagd of ze me kunnen vertellen welke IP-classificatie de heater heeft, en hoe het precies zit wat betreft deze waterbestendigheid.
Ik geloof niet dat ze iets in de bak durven te plaatsen wat totaal niet waterbestendig is. Maar hoe waterbestendig het nu precies is, dat vind ik een interessante vraag. Ben benieuwd wat ze me zullen antwoorden!
 
Iets waterdicht maken wat langdurig onderwater moet blijven valt niet mee. Met name een draaiknop en een snoerdoorvoer zijn altijd lastig. Er zit nogal wat verschil tussen spuitwaterdicht (wat je best kan onderdompelen) en iets voor permanent onderwater gebruik.
Ik denk dat het hier inderdaad mee te maken heeft. DIe heaters van Juwel kunnen best tegen een stootje en zeker tegen spatwater maar om te garanderen dat een heater langdurig waterproof is dan moet wellicht wat extra's doen en dat kost €€€.
Over de jaren heen vermoed ik dat ik er ook een aantal onderwater heb gebruikt zonder rechtopstaande haren. Momenteel heb ik geen werkende Juwel heater meer en wellicht komt dat omdat die door wat vocht zijn overleden. Toch wel verstandig om hier goed mee om te gaan, niet alleen voor jezelf kan dit gevaarlijk zijn maar zo kun je ook een hele kolonie aan koralen verliezen :( Uiteindelijk bleek dit een gebroken staafverwarming te zijn geweest.

 
Klopt!
Het was voor mij, als jarenlang Juwel-gebruiker, dan ook een verrassing om er achter te komen dat veel andere heaters volledig onder water geplaatst (kunnen) worden ;). Een shock, zogezegd! :p

De handleiding vermeldt niet dat dit type heater niet volledig ondergedompeld geïnstalleerd kan/mag worden. Dus daar ontstond een vraag; kan dit, of kan dit niet? Die vraag heb ik Juwel gesteld. En Juwel geeft aan dat dit niet kan met hun heater.
Dat vind ik een vrij duidelijk antwoord, en ik vind het niet per se iets zeggen over de veiligheid van het product, daar is (waarschijnlijk uitvoerig) op getest. Het zegt wel iets over de (specifieke) manier waarop je de heater kunt installeren.

Misschien dat Juwel nu naar aanleiding van mijn vraag een plaatje in de handleiding toe gaat voegen met dat het ding niet horizontaal/afwijkend/ondergedompeld geplaatst mag worden. We gaan het zien! ;)

Over hoe waterproof 'niet-waterproof' in dit geval is, heb ik nu een vervolgvraag gesteld, wat @bjorri ook al aangeeft, er bestaan verschillende gradaties in waterbestendigheid, en daarom heb ik ze gevraagd of ze me kunnen vertellen welke IP-classificatie de heater heeft, en hoe het precies zit wat betreft deze waterbestendigheid.
Ik geloof niet dat ze iets in de bak durven te plaatsen wat totaal niet waterbestendig is. Maar hoe waterbestendig het nu precies is, dat vind ik een interessante vraag. Ben benieuwd wat ze me zullen antwoorden!
Er zijn IP classificaties ook bijvoorbeeld voor led verlichting boven je aquarium. JMB verlichting die ik gebruikte had een IP 68. Wat een waterdichtheid gaf wanneer je Ledbalk per ongeluk in je bak zou vallen. Maar wat nu wanneer ik, tegen de voorschriften in, die balk onder water zou willen gebruiken. Toch maar niet doen! Zo'n ding is niet vochtdicht op de duur. Waarmee ik wil aangeven dat je de dingen moet gebruiken zoals een producent aangeeft en waarop ook normen van toepassing zijn bij dit juiste gebruik. Terugkomend op de eerste post van Ts: Hier geeft Juwel duidelijk aan hoe het desbetreffende item gebruikt dient te worden. Een producent kan onmogelijk alle foute mogelijkheden vermelden die er te bedenken zijn. Wel hoe op een juiste manier iets gebruikt dient te worden. Zoals Juwel hier doet:

 
Ik heb inmiddels weer een antwoord ontvangen van Juwel:

"Sorry for the misunderstandig. Our heater have an IP rating of IPX8.
They are waterproof but we recommend to do not use them permanentely under water".


Ze zeggen er verder niet bij waarom ze permanent gebruik in volledig ondergedompelde setting afraden.
 
IPX8 is dacht ik volledig submersible meer dan 1 meter diep! Ik denk dat hun advies gewoon een 'gewoonte' is van de oude stempel.

Ik zeg niet direct om dat ding dan maar gewoon onderwater te gebruiken maar ik zou het zelf wel gewoon doen ;)
 

Terug
Bovenaan