Juwel Helialux spectrum leds weerkaatsen op planten, vissen en bodem?


T

Thijssen_S

Guest
Ik heb een rio 180 met daarboven een helialux spectrum lamp.
Op zich blij met de verlichting en ook de mogelijkheden met de controller (nog wel ff de tijd nemen om n goed profiel te maken).
Maar wat mij opvalt, en ook wel stoort, is dat met name de rode leds echt lichtvlekken geven op de hogere stukken hout, planten, voorbijzwemmende vissen en zelfs op de bodem.
Is dat normaal bij led verlichting? En zou ik de verlichting met bv plakfolie wat diffuser kunnen krijgen? Iemand ervaring mee?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zie het hier soms ook, vooral tijdens de zonsopgang en -ondergang.
Waarschijnlijk heeft dat te maken met te weinig wit/blauw en groen licht en wel een hoog aandeel rood licht.
 
Ja, ik had inderdaad ook al het idee dat de condensvorming hierbij een rol speelt.
Disco effect, wel n leuke benaming! 😁
 
Dan misschien toch ook even wat meer tijd vinden om de profielen wat beter in te stellen. Ik heb inderdaad in verhouding veel rood denk ik. Hebben jullie enig idee waar je andere profielen kunt downloaden? Ik heb een behoorlijk beplante bak met donkere bodem.
Ik hou zelf niet zo van heel veel licht, beetje gedempt vind ik persoonlijk mooier. Planten doen het er momenteel goed op.
 
Dan misschien toch ook even wat meer tijd vinden om de profielen wat beter in te stellen. Ik heb inderdaad in verhouding veel rood denk ik. Hebben jullie enig idee waar je andere profielen kunt downloaden? Ik heb een behoorlijk beplante bak met donkere bodem.
Ik hou zelf niet zo van heel veel licht, beetje gedempt vind ik persoonlijk mooier. Planten doen het er momenteel goed op.
Ik heb rood ook op 100% staan. Maar het valt me alleen op als de andere kleuren sneller dimmen dan het rood (om die rode gloed van zonsondergang te benaderen)..
Volgens mij kun je van alles downloaden via google. Als je op lichtprofiel Helialux zoekt..

Ik heb zelf een lichtprofiel gemaakt. Was opzich ook wel makkelijk te doen.

Maar dat condensverhaal klinkt wel heel logisch 😋
 
Dan misschien toch ook even wat meer tijd vinden om de profielen wat beter in te stellen. Ik heb inderdaad in verhouding veel rood denk ik. Hebben jullie enig idee waar je andere profielen kunt downloaden? Ik heb een behoorlijk beplante bak met donkere bodem.
Ik hou zelf niet zo van heel veel licht, beetje gedempt vind ik persoonlijk mooier. Planten doen het er momenteel goed op.
Jij hebt, als je leds van Juwel hebt, relatief weinig rood! Dat zou ik dus zeker niet verminderen. Planten zijn die kleurwaardes nu juist nodig. Juwel heeft naar mijn idee juist te weinig rood in haar licht mogelijkheden resulterend in een hoge Kelvin waarde van je licht. M.i. de beste Kelvin waarde zit zo tussen 4500 en 5000 Kelvin. Juwel munt uit door er teveel blauw in te stoppen, kijk maar eens naar haar (te hoge) Kelvinwaardes.
 
Ik heb rood ook op 100% staan. Maar het valt me alleen op als de andere kleuren sneller dimmen dan het rood (om die rode gloed van zonsondergang te benaderen)..
Volgens mij kun je van alles downloaden via google. Als je op lichtprofiel Helialux zoekt..

Ik heb zelf een lichtprofiel gemaakt. Was opzich ook wel makkelijk te doen.

Maar dat condensverhaal klinkt wel heel logisch 😋
Bij een zons opgang moet je beginnen met rood. Bij een zonsondergang laat je blauw het langst aan. Ochtendlicht bevat sowieso meer rood, de nadering van maanlicht geeft blauwlicht. Ik heb trouwens geen RGB of apart instelbare leds. Ik speel gewoon met de kleur van de afzonderlijke (JMB) balken. Zo doe ik het; resp. de (oudere) foto's van morgen, overdag en avondlicht:

Aqua1rood (1).jpgAqudag1 (2).jpgAqua (2).jpg
 
Bij een zons opgang moet je beginnen met rood. Bij een zonsondergang laat je blauw het langst aan. Ochtendlicht bevat sowieso meer rood, de nadering van maanlicht geeft blauwlicht. Ik heb trouwens geen RGB of apart instelbare leds. Ik speel gewoon met de kleur van de afzonderlijke (JMB) balken. Zo doe ik het; resp. de (oudere) foto's van morgen, overdag en avondlicht:

Bekijk bijlage 323345Bekijk bijlage 323346Bekijk bijlage 323344

Mooi zo die verlichting!👍🏻

Ik heb een mooie romantische rode zonsondergang 😜 Ik heb ooit begrepen dat de zonsondergang en -opgang alleen voor ons is omdat we het mooi vinden. En dat het voor de planten niet veel uitmaakt.

Ik heb sowieso een laag aandeel blauw gedurende dag (max 25 of 30% en snachts maar 3%), dus het is sowieso lastig om een maanlicht effect te creëren denk ik.
 
Dan misschien toch ook even wat meer tijd vinden om de profielen wat beter in te stellen. Ik heb inderdaad in verhouding veel rood denk ik. Hebben jullie enig idee waar je andere profielen kunt downloaden? Ik heb een behoorlijk beplante bak met donkere bodem.
Ik hou zelf niet zo van heel veel licht, beetje gedempt vind ik persoonlijk mooier. Planten doen het er momenteel goed op.
Ik vind gedempt licht ook het mooiste. Veel rivieren zijn ook vrij donker vanwege de bomen. Water krijgt lang niet altijd de volle zon. Ik gebruik daarom het meeste rood en net iets minder wit. Blauwe en groen een stuk minder. Dat geeft naar mijn smaak een warme uitstraling.

Kunnen we niet ergens profielen uitwisselen?
 

Terug
Bovenaan