Wat is er nieuw

Juwel High-Lite Day VS JBL Solar Natur

  • Onderwerp starter Onderwerp starter frank19
  • Startdatum Startdatum
F

frank19

Guest
Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik hier een RIO 240 draaien met wat malawi cichliden er in.

Hierboven heb ik de volgende TL balken; 1 Dennerle Color Plus en 1 Juwel High Lite Day

Daar waar ik mijn Juwel Day lamp wil vervangen aangezien deze een soort van groen licht op mijn stenen geeft zou ik deze willen omwisselen voor een JBL Solar Natur.

Zowel de Juwel Day en JBL Solar Natur zijn 9000K, en wat ik me af vroeg of de JBL witter licht zou afgeven of dat ik nog hoger in kelvin waarde zou moeten gaan? Of kan het zijn dat de JBL al witter licht af geeft ondanks dat deze dezelfde K waarde als de Juwel lamp heeft?

Ik heb al heel veel gezocht op internet maar eigenlijk kom ik niet bij een goed antwoord op mijn vraag.

Mvg

Frank
 
Ik zou het vervangen voor LED verlichting. Even iets duurder in aanschaf, maar goedkoper in gebruik en je doet er veel langer mee dan tl.
Voor de kleur neem je dan rood en blauw en die monteer je TEGEN elkaar aan zodat je geen rood of blauw ziet, maar de kleuren van je vissen er prachtig uit komen.

Maar JBL of Juwel... overweeg eens de Dennerle Amazon Day. Die vond ik ook erg goed!

succes
 
Boomtak zei:
Maar JBL of Juwel... overweeg eens de Dennerle Amazon Day. Die vond ik ook erg goed!
Maar die geeft wat meer geliger licht (6000K) vergeleken met een 9000K. Niet echt niet de bedoeling van Frank dus. De naam van de lamp zegt daarover ook al veel. Maar, Dennerle heeft ook een "African lakes" lamp.

Frank, je Juwel bak, heeft die T5 of T8 armaturen?
Ik zou je aanraden ook eens in foto-albums te kijken (specifiek van Malawi bakken) en waar je de verlichting mooi vindt de mensen even vragen van welke lampen zij gebruik maken.
Op basis van de beschrijvingen van de fabrikanten verwacht ik geen schokkende verschillen tussen de JBL Solar Natur en Juwel-HighLite Day.
Juwel heeft ook nog de Highlite Marine: 15.000K.

~ Ivo
 
Hallo,

Ik heb T5 armaturen en heb inderdaad ook naar veel foto's zitten kijken van aquariums waar ik de verlichting mooi van vond, maar vaak zijn dit toch hogere en diepere bakken waardoor het licht ook weer anders is ( Ik wil graag ook een groter aquarium maar op het moment moet ik het nog even met me rio 240 doen ) De Dennerle african lake kende ik nog niet, ziet er ook goed uit op verschillende foto's dus ik denk dat die het gaat worden.

Bedankt voor jullie tips!

PS: Led verlichting is inderdaad ook mooi heb daar nu ook wat meer over gelezen, mede de optie om alles dimbaar te maken met zons op en ondergang is super! maar voor dit aquarium de investering niet meer waard.
 
AquaCafe
Help Users
      nilo1804: Morguh
      Terug
      Bovenaan